50 درصد واردات قطعات خودرو دست 7 نفر است

رئیس انجمن قطعه‌سازان ادعای رسانه ای شده عضو کمیسیون صنایع مجلس درخصوص انحصار ۷دانه درشت اقتصادی در امر واردات قطعات خودرو را رد کرد.

به گزارش پرشین خودرو، برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص انحصارگرایی در واردات قطعات خودرو با حجت الاسلام حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و مهندس محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور و استان تهران به صورت تلفنی گفتگو کرد.


حجت الاسلام حسینی کیا با تصریح بر اینکه به دلیل آنکه بازار خودروسازی انحصاری است، تعیین قیمت ها بر اساس مشتری مداری نیست و عرصه رقابت وجود ندارد، گفت: وقتی عرصه رقابت وجود ندارد، قطعاتی که در این عرصه عرضه می شوند نیز توسط افرادی خاص صورت می گیرد.

وی با اشاره به اینکه بالای ۵۰ درصد واردات قطعات خودرو دست هفت نفر است، بیان کرد: هنگامی که چنین انحصاری به وجود می آید، قطعاً فساد و رانت در آن وجود خواهد داشت و این افراد هر گونه که بخواهند می توانند با قیمت خودرو بازی کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت شکستن انحصار در عرصه خودرو، اظهار کرد: باید عرصه را در حوزه قطعه سازی باز کنیم و از ظرفیت تولید داخل استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه یک خودرو از هزار و ۲۰۰ قطعه تشکیل شده است، اظهار کرد: تا سه سال پیش ۴۷۱ قطعه وارداتی بود اما با ورود وزارت دفاع به این عرصه، بخشی از این انحصار واردات شکسته شد اما همچنان بخشی از انحصارها باقی مانده است.

حجت الاسلام حسینی کیا گفت: مهم‌ ترین انحصاری که در قطعه سازی و صنعت خودرو وجود دارد، وجود قطعه سازانی است که در عرصه خودروسازی سهیم هستند و در این چرخه قطعاً مشتری مداری رعایت نخواهد شد.

وی با بیان اینکه هفت نفری که انحصار واردات را در اختیار دارند، شناخته شده هستند، اظهار کرد: آقای نجفی منش و دیگر دوستان فعال در این حوزه نیز این افراد را می شناسند. البته این انحصار در بخش واردات است و نه در بخش ساخت و تولید داخل.

 

واردات قطعات


*دست هرکسی که روی قطعات داخلی کار کند، می بوسیم

در ادامه محمدرضا نجفی منش با رد این ادعا که واردات قطعات خودرو در انحصار هفت نفر قرار دارد، گفت: در حال حاضر نزدیک به هزار و ۲۰۰ واحد قطعه سازی در کشور داریم و همه این بخش ها در حال تولید هستند و بار نخست است که از انحصار در واردات قطعه سازی سخن گفته می شود.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور و استان تهران بیان کرد: برای هر قطعه از خودرو، چند سازنده در کشور وجود دارد و بنابراین واردات قطعات خودرو نمی تواند در اختیار معدودی از افراد باشد.

وی افزود: در حال حاضر به دلیل تحریم ها و مشکلاتی که در واردات وجود دارد، تولیدات قطعات خودروسازی، در داخل انجام می شود و دست هرکسی که روی قطعات داخلی کار کند و کشور را از واردات خارجی بی نیاز کند، می بوسیم.

نجفی منش درباره واردات قطعه خودرو گفت: سال گذشته ۶۵ درصد از قطعات ساخت داخل بود و باقی آن‌ ها که معادل چهار الی پنج میلیارد دلار می شد، قطعات وارداتی بودند. اما در حال حاضر شرکت های خودروسازی شروع به داخلی سازی قطعات خودرو کرده ‌اند و برنامه این است نزدیک به نیمی از این قطعات را در داخل بسازند.
 

کد خبر 124149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha