مثلث همكاری های مشترك در صنعت خودرو ایجاد شود

شركت های دانش بنیان بازوی قدرتمند در كنار شركت های خودروسازی می باشند بطوریکه تمام بخش ها مصمم به استفاده از توان نخبگان، دانشگاه ها و دانش بنیان ها هستند.

به گزارش پرشین خودرو، چند وقتی است كه همكاری صنعت خودرو با دانش بنیان ها رنگ و بو دیگری به خود گرفته است، قطعاتی كه تا ماه های پیش واردات آن صورت می گرفت قرار است با همت مجموعه های دانش بنیان ساخته شود و این به منزله حركت خودروسازان به سمت خوداتكایی است. در این باره با محمدرضا نجفی منش، رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت و گویی انجام دادیم كه در ادامه می آید:



آیا ضرورتی وجود دارد كه شركت های خودروسازی از توان مجموعه های دانش بنیان استفاده كنند؟

این روندی است كه در تمام دنیا طی شده است و صنعت خودروی ایران مستثنی از چنین مقوله ای نیست. زمانی كه دانش شركت های خودروسازی و دانش مجموعه های دانش بنیان در كنار هم قرار گیرد به هم افزایی می رسد كه نتیجه آن توسعه همه جانبه صنعت خودرو است. صنعت خودرو با در اختیار گذاشتن امكانات خود به مجموعه های دانش بنیان می تواند شرایطی را فراهم كند كه شركت های دانش بنیان با سرعت بیشتری به تولید علم در صنعت خودرو دست پیدا كنند. زمانی كه در صنعت خودرو دانش روز مورد استفاده قرار گیرد، دیگر نبود قطعه و یا پایین بودن كیفیت خودرو توجیه پیدا نمی كند چرا که شركت های دانش بنیان به عنوان یك بازوی قدرتمند می توانند در كنار شركت های خودروسازی قرار گیرند و این اتفاق در نهایت به نفع مصرف كننده نهایی خواهد بود.



آیا تاكنون همكاری های مشتركی بین خودروسازان و شركت های دانش بنیان صورت گرفته است؟

بله، همكاری های گسترده ای صورت گرفته اما برای آنكه نتیجه بخشی آن بهتر باشد بایستی همكاری ها مستمر و پیوسته باشد در این صورت نتیجه آن با سرعت بیشتری عاید صنعت خودروی كشور می شود، در خیلی از قطعات خودرو به دانش فنی نیاز داریم لذا چاره ای جز بهره گیری از توان مجموعه های دانش بنیان نیست. قطعه سازان هم از این قاعده جدا نیستند، آنها باید به این سمت حركت كنند. لذا پیشنهاد می كنم كه مثلث همكاری ها بین خودروسازان، قطعه سازان و دانشگاه ها (دانش بنیان ها) شكل گیرد.

 

محمدرضا نجفی منش


چه زمان می توان در قالب پیشنهادی كه دادید همكاری ها را آغاز كرد؟

اكنون این اتفاق افتاده است. شركت های خودروسازی و قطعه سازی با دانشگاه ها و مجموعه های دانش بنیان در حال همكاری مشترك هستند. در گذشته به جهت آنكه كمبود منابع ارزی و تحریم نبود، خودروسازان و قطعه سازان مجدانه همكاری با دانش بنیان ها را دنبال نمی كردند ولی در مقطع فعلی تمام بخش های صنعت مصمم شدند تا از توان نخبگان، دانشگاه ها و دانش بنیان ها استفاده كنند. بروز چنین اتفاق های است كه تحریم را به یك فرصت تبدیل می كند.

برای اینكه همكاری بین قطعه سازان، خودروسازان و دانش بنیان ها تقویت شود و در یك راستا كار كنند، چه مجموعه هایی باید پیش قدم شود؟

برای اینكه همكاری ها مستمر و هدفمند شود، وزارت صنعت، معدن و تجارت می تواند نقش آفرین خوبی باشد. وزارت صمت با برگزاری جلسات و اعلام نیازهای طرفین می تواند همكاری ها را ساماندهی كند. سایپا و ایران خودرو به قطعاتی نیاز دارند كه ساخت آن با همت مجموعه های دانش بنیان خواهد بود لذا تعریف پروژه های مشترك می تواند كمبود برخی از قطعات را به صفر برساند.



آیا همكاری ها با دانش بنیان ها توسط تولیدكنندگان با جدیت دنبال می شود؟

بله خودروسازان و قطعه سازان در همكاری های خود جدی هستند اما برای آنكه در این بخش پیشرفت ها هماهنگ شود، توصیه می كنم پارك علم و فناوری در تولید قطعات استراتژیك خودرو ایجاد شود. زمانی كه ارز، قیمت پایینی داشت قطعه سازان هر قطعه ای را كه تولید می كردند امكان رقابت با قطعات مشابه خارجی را نداشت و همین امر باعث می شد خودروسازان برای حفظ قیمت محصولات خود سراغ قطعات خارجی بروند، ولی با افزایش قیمت ارز، تولید در كشور سود ده شده است. بدین جهت سرمایه گذاری در تولید انواع قطعات مطلوب و اقتصادی است.



آیا مجموعه های دانش بنیان قوی در صنعت خودرو داریم؟

خیلی از شركت های قطعه ساز دانش بنیان شدند و یا یكسری از دانش بنیان ها در صنعت خودرو در حال فعالیت هستند. با ایجاد میز داخلی سازی قطعات كه توسط وزارت صمت ایجاد شده و شركت های خودروسازی که در راستای آن در حال حركت هستند، ما شاهد حضور مجموعه های دانش بنیان قوی هستیم.



برای اینكه از دانش بنیان ها استفاده بیشتری شود چه توصیه ای دارید؟

سه اقدام در این بخش می توان انجام داد. اول اینكه دانش جدید را خودمان به وجود آوریم؛ دوم آنكه از متخصصان بازنشسته ایرانی خارج از كشور استفاده كنیم و سوم ماشین آلات دست دوم خارجی وارد كنیم تا قطعات مورد نیاز با سرعت بیشتری تامین و ساخته شود. شیوع ویروس كرونا به سیاست گذاران ثابت كرد كه بدون بروكراسی های اداری و تشریفات می توان تولید را چند برابر كرد، لذا اطمینان بین طرفین مهم ترین ركن است. از آنجا كه در شرایط خاص هستیم امیدواریم كه دولت برخی از محدودیت ها را حذف كند تا تولید برخی از قطعات وارداتی میسر شود

کد خبر 124185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha