مجوزی برای شماره‌گذاری خودرو با استاندارد یورو ۴ صادر نشده است

رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌‍زیست گفت: تاکنون این سازمان هیچ مجوزی برای شماره‌گذاری خودروهایی با استاندارد یورو ۴ صادر نکرده، فقط برای پنج هزار تاکسی آن هم دوگانه سوز استثنا قائل شده است.

به گزارش پرشین خودرو، بر اساس ماده ۴ قانون هوای پاک قرار بود که از ابتدای سال ۹۸ فروش خودروهایی که استاندارد یورو ۴ دارند، ممنوع شود و خودروسازان پیش از اقدام به فروش، نسبت به دریافت مجوزهای آلایندگی و استانداردهای یورو ۵ باید اقدام کنند اما خودرو سازان برای اجرای این بند از قانون یک سال مهلت خواستند و بر این اساس مقرر شد تا اجرای آن از ابتدای سال ۱۳۹۹ آغاز شود اما با وجود اینکه یک سال به خودروسازان مهلت داده شده اما گویا همچنان در صدد به تعویق انداختن دوباره این قانون هستند که سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که این بار به هیچ وجه زیر بار نمی رود.


سید محمد مهدی میرزایی قمی افزود: برخی شرکت های خودرو سازی مانند ایران خودرو و سایپا یک سری خودروهایی تولید کردند که استاندارد آنها یورو ۴ است که سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس قانون هوای پاک مجوز شماره گذاری را برای آنها صادر نمی کند، سازمان برای اجرای قانون محکم ایستاده و اعلام کرده ایم که بر اساس این قانون امسال باید همه تولیدات استاندارد یورو ۵ داشته باشند.


وی اظهار داشت: زمانی که به تعویق افتادن مجدد استاندارد یورو ۵ به مدت یک ساله از سوی خودروسازان مطرح شد، همان زمان سازمان محیط زیست با به تعویق افتادن یک سال از تولید استاندارد یورو ۵ موافقت نکرد بنابراین این پیشنهاد به هیات وزیران هم نرفت بنابراین اجرای آن به تعویق هم نخواهد افتاد و امسال اجرا می شود و تا اکنون نیز به هیچ خودروی یورو ۴ مجوز پلاک گذاری نداده ایم.

رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: البته یک بحثی در خصوص تاکسی ها مطرح شده که بر اساس آن از سازمان حفاظت محیط زیست خواسته شد که مجوز شماره گذاری حدود پنج هزار خودروی تاکسی با استاندارد یورو ۴ را صادر کند، درست است که خودرو ساز تخلف کرده و باید تاکسی با استاندارد یورو ۵ تولید می کرد، اما چون موضوع معیشت افراد در میان است اکنون سازمان به صورت ضمنی با این درخواست موافقت کرده است.

 



وی ادامه داد: وقتی که بحث تاکسی های یورو ۴ مطرح شد وزارت کشور اعلام کرد که رانندگان تاکسی ثبت نام کرده اند حتی برخی از آنها خودروهای خود را اسقاط کردند و هیچ خودروی تاکسی در اختیار ندارند و معیشت آنها نیز از این طریق است، درست است که خودرو سار تخلف کرده و خودروی غیر یورو ۵ تولید کرده اما با توجه به اینکه این قشر و همچنین ناوگان حمل و نقل عمومی دارد ضرر می کند و صدمه می بیند یک استثنایی قائل شوید که بر این اساس اکنون سازمان موافقت ضمنی اولیه خود را برای شماره گذاری پنج هزار تاکسی اعلام کرده اما این هم باید مصوبه خود را از هیات وزیران بگیرد.

میرزایی قمی اظهار داشت: درست است که سازمان محیط زیست صرفا با این تعداد تاکسی موافقت کرده اما حالا باید وزارت صمت پیشنهاد آن را به هیات وزیران و کمیسیون امور زیر بنایی بدهد و آنها موافقت کند و اجرای آن به تصویب هیات وزیران برسد.

وی تاکید کرد: البته در این روند سازمان حفاظت محیط زیست فقط با شماره گذاری پنج هزار خودروی تاکسی دوگانه سوز موافقت کرده است نه خودروهای فقط بنزینی چون آلودگی این خودروها زیاد است اما دو گانه سوز می تواند از گاز استفاده کند که آلودگی کمتری به همراه دارد ، اگر بنزینی بودند قطعا موافقت نمی کردیم.

وی درباره برخی اخبار مبنی بر اینکه برخی شرکت های خودرو سازی به سازمان محیط زیست بدهکار هستند و برای همین موضوع سازمان مجوز شماره گذاری نمی دهد، گفت: سازمان محیط زیست با هیچ شرکت خصوصی مراودات مالی ندارد و ملاک ما دارا بودن استاندارد یورو ۵ است. مثلا برخی شرکت های خودرو سازی مانند ایران خودرو و سایپا یک سری خودروهایی تولید کردند که استاندارد آنها یورو ۴ است و ما مجوز شماره گذاری به آنها نمی دهیم.

منبع: ایرنا

کد خبر 124221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha