از سردرگمی سیاست گذاران خودرویی تا نحوه توزیع خودروسازان به بازار

در حالی علت وضع فعلی قیمت و بازار خودرو سردرگمی سیاست گذاران خودرویی عنوان می شود که در روزهای اخیر مهمترین علت از سوی فعالان و حتی دستگاههای نظارتی و تعزیراتی توزیع نامناسب خودروسازان به بازار مطرح می شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در حالی موضوع عرضه نامناسب به بازار بخشی از علت شرایط فعلی بازار خودرو عنوان می شود که برخی کارشناسان علت این شرایط را ناشی از سردرگمی سیاست‌گذاران خودرویی می دانند و معتقدند این موضوع که دولت و تصمیم گیران اصلی بازار و قیمت خودرو به دنبال کسب رضایت مردم هستند یا هدف آنها تعیین قیمت منطقی برای خودرو یا ممانعت از دلالی است، همچنان روشن نیست.

به گفته آنها در صورت اجازه فروش خودرو 5 تا 10 درصد زیر قیمت بازار به خودروساز تعداد متقاضیان در بازار کاهش و در نهایت موجب شکست قیمت خودرو در بازار می شود اما ادامه تعیین دستوری قیمت خودرو مانع از حاکمیت عرضه و تقاضا بر قیمت‌ها و بازار خودرو خواهد شد.


با این حال بسیاری از کارشناسان تعیین قیمت خودرو بر اساس حاشیه بازار را نیازمند تناسب عرضه و تقاضا و افزایش تیراژ خودروسازان می دانند که با توجه به مشکلات ارزی و تامین مواد اولیه در بخش زنجیره تامین خودروسازان و مشکلات نقدینگی ناشی از تاخیر در پرداخت مطالبات و اصلاح قیمت ها به نظر می رسد همچنان شرایط برای افزایش ظرفیت تولید مهیا نیست.

در همین راستا یک فعال بازار خودرو نیز معتقد است که تنها عرضه خودرو است که می تواند میزان تقاضا را به خود نزدیک کرده و با تعادل در این بخش قیمت خودرو را منطقی کند.

به گفته نیکخواه اجرای طرح های پیش فروش از سوی خودروسازان موجب عدم انجام معامله در بازار خودرو و همچنین نبود قیمت مشخص در بازار شده است در حالی که همچنان تقاضایی نیز در بازار وجود ندارد و کماکان متقاضیان در انتظار کاهش قیمت ها به سر می برند و این امر نظم بازار را بر هم زده و موجب بلاتکلیفی و عدم ثبات بازار خودرو شده است.

 

بازار خودرو



وی در همین زمینه به خبرنگار پرشین خودرو عنوان کرد : متاسفانه سیاست‌گذاران خودرویی در حال حاضر در یک سردرگمی به سر می‌برند و این موضوع که آیا به دنبال کسب رضایت مردم هستند یا هدف آنها تعیین قیمت منطقی برای خودرو یا ممانعت از دلالی است، همچنان روشن نیست.

این فعال بازار خودرو در ادامه به طرح‌های فروش در بازار خودرو اشاره و با وجود اینکه اجرای آنها را صرفا به منزله نظم دهی به صف انبوه متقاضیان خودرو می داند اما معتقد است که این روش به لحاظ منطقی و اقتصادی مزیتی را به همراه نخواهد داشت و در همین زمینه تاکید می کند : در شرایطی که نرخ ارز در حال افزایش است و به تبع آن، انتظار سرمایه‌گذاری شکل می‌گیرد، رشد تقاضای سرمایه‌ای برای خودرو طبیعی است به این معنا که در شرایط عادی که تولید یک میلیون خودرو پاسخگوی نیاز بازار است با شکل‌گیری تقاضای سرمایه‌ای‌، خرید خودرو با هدف مصرف نیست بلکه به منظور حفظ قدرت خرید است و بدین ترتیب تقاضا افزایش می‌یابد.

نیکخواه همچنان بهبود وضعیت بازار را نیازمند عرضه خودرو به بازار از سوی شرکت‌های خودروسازان دانسته و اضافه کرد : تا زمانی که بازار اشباع نشود، مدیریت نابسامانی‌های موجود در بازار امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی در پایان ضمن تاکید بر تاثیر عرضه به بازار ، تثبیت نرخ ارز را نیز راهکار کنترل قیمت در بازار مطرح کرده و معتقد است که تنها در این صورت است که امکان برنامه ریزی و تصمیمات بعدی در بازار خودرو مهیا می‌شود.

کد خبر 124255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha