تولید نانوذرات سیلیکا برای تایرهای ساخت داخل

گروهی از محققان یکی از شرکت‌های فناور با نیازسنجی تولید تایر اقدام به تولید نانو ذرات سیلیکا برای کمک به بهبود کیفیت تایرهای ساخت داخل کردند و به گفته آنها این نانو ذرات از خارج تامین می‌شد.

به گزارش پرشین خودرو، طاهر رحیمی اقدم، مدیرعامل این شرکت فناور با بیان اینکه ما فعالیت خود را از سال ۹۳ با تحقیق در زمینه نانومواد مورد نیاز صنعت آغاز کردیم، گفت: در مطالعات خود متوجه شدیم صنعت تایرسازی به نانوذرات سیلیکا نیاز دارد؛ چرا که سالانه ۳ هزار تُن از این نوع سیلیکا برای تامین نیاز صنعت تایرسازی وارد کشور می‌شود، از این رو با دو شرکت تولیدکننده تایر وارد گفت‌وگو شدیم تا نیازسنجی به منظور توسعه این فناوری انجام شود.


وی با بیان اینکه پس از این مذاکرات توسعه فناوری ساخت این نوع سیلیکا را در دستور کار قرار دادیم، اظهار کرد: در حال حاضر به فناوری تولید نانوذرات سیلیکا با گرید مورد نیاز صنعت تایرسازی رسیده‌ایم و تولید اولیه به صورت پایلوت انجام شده است و به دنبال خرید تجهیزات و ادوات برای تولید در مقیاس انبوه هستیم تا اولین سفارش‌ها را تحویل شرکت‌های تولیدکننده تایر دهیم.

 


رحیمی درباره پیشینه استفاده از افزودنی‌های تایر، توضیح داد: مدت‌ها قبل از دوده به عنوان افزودنی و پُرکننده برای تایر استفاده می‌شد، اما با تغییر استانداردهای جهانی، تولیدکنندگان داخلی ملزم به استفاده از سیلیکا شدند که این محصول از کشورهایی نظیر چین، اسپانیا، هند و ترکیه وارد کشور می‌شد. امیدواریم با تجهیز و استقرار دستگاه‌های مورد نیاز به‌زودی تولید انبوه این نانوذرات آغاز شود تا هرچه زودتر نیاز صنعت تایرسازی با نانومواد ساخت داخل تامین شود.

بر اساس اعلام ستاد نانو، مجری طرح استفاده از این نانوذرات سیلیکای تولید داخل را موجب افزایش طول عمر تایر، کاهش مصرف سوخت و فرمان‌پذیری بیشتر دانست و یادآور ‌شد: نانوذرات سیلیکا علاوه بر صنعت تایرسازی در بخش رنگ، پلیمر و حتی بخش بهداشتی کاربرد دارند، ولی در فاز اول اولویت ما تامین نیاز بخش تایرسازی است، اما در فازهای بعدی به سراغ صنایع دیگر خواهیم رفت.

منبع: ایسنا

کد خبر 124309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha