کد خبر 124315
۲۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
تولید پیستون با چاپ سه بعدی توسط پورشه

پورشه اولین پیستون هایی که با فناوری چاپ سه بعدی تولید کرده در خودروی مدل 911 جی تی2 آراس امتحان می کند.

به گزارش پرشین خودرو، پورشه اولین تست دوام و تحمل پیستون های چاپ سه بعدی را روی موتور خودروی پورشه 911 مدل 911 GT2 RS انجام داده است. نه تنها این قطعه دوام آورد، بلکه تحقیقات این خودروساز نشان داد که پیستون های آلیاژ آلومنیم چاپی نه تنها هم تراز بلکه فراتر از قطعات فورج و قالب ریزی شده است.


الان خیلی وقت است که پورشه روی چاپ سه بعدی کار می کند. این خوروساز ابتدا در دهه 1990 از این فناوری برای تولید نمونه های اولیه یا پروتوتایپ استفاده می کرد و اکنون 20 نوع پلاستیک، فولاد و آلیاژ آلومنیوم را با این فناوری تولید کرده و می فروشد. برای مثال مشتریان می توانند رنگ، اندازه و سفتی صندلی های چاپ سه بعدی خود را انتخاب کنند. اما وقتی صحبت از پیستون خودرو است با صندلی فرق دارد و باید تست های ایمنی و تحمل را به خوبی پاس کند.


فرایند چاپ سه بعدی از صفر با سایر فناوری ها فرق دارد و پیستون باید از نو طراحی شود. برای این کار نیاز به شبیه سازهای کامپیوتری، هوش مصنوعی برای بهینه سازی شکل پیستون است. این فناوری نیاز به علم توپولوژی دارد تا مشخص شود کدام مواد باید حذف و کدام مواد افزوده شوند. خود طراحان این فناوری از طراحی آن از نام bionic‌ استفاده می کنند که نوعی ساختار اورگانیک است. در طراحی های قدیم،‌ قطعه با مواد اضافی ساخته و بعد تراش داده می شد در طراحی بیونیک از این خبرها نیست.

 

تولید پیستون با چاپ سه بعدی



چاپ سه بعدی بخشی از کارها را آسان کرده و بخشی از کارها دشوار شده است. پرینتر یا چاپگر آن هم به سخت افزارهای پیچیده ای نیاز دارد.

پورشه برای اطمینان بیشتر با زایس آلمان همکاری کرده و زایس برای اندازه گیری های میکروسکوپی،‌ تصویربرداری و تست های اشعه ایکس به پورشه کمک کرده است. تعداد زیادی از این پیستون ها مورد تحلیل قرار گرفته اند.

پیستون های چاپ سه بعدی روی موتور با گنجایش 3.8 لیتری 911 مجهز به توربوشارژر نصب شده اند. ارزیابی این پیستون بدون وقفه 6000 کیلومتر با سرعت 250 کیلومتر در ساعت در محیط آزمایشگاه تست شده است. سپس 135 ساعت با بار کامل و 25 ساعت در بار درگ با سرعت های مختلف امتحان شده است. پیستون سه بعدی از تمام آزمون های مد نظر سربلند بیرون آمد. این پیستون ها 10 درصد سبکتر از پیستون های فورج و ریخته گری است و 20 درجه دمای کمتری در موتور ایجاد می کند.

منبع: سایپا

کد خبر 124315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha