رشد قیمت خودرو قبل از نرخ ارز اتفاق افتاد! + قیمت خودروهای داخلی

بازار خودرو همچون سایر کالاها متاثر از نوسانات ارزی است با این حال مقایسه قیمت خودروهای داخلی در بازار نشان می دهد به رغم جهش قیمتی که نرخ ارز در بسیاری از کالاهای مصرفی و حتی سرمایه ای گذاشته، بازار خودرو جهش قیمت چندانی نداشته و در واقع افزایش قیمت خودرو پیش از نرخ ارز صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، پس از افزایش چشمگیر قیمت دلار در سال 97، تقاضای سرمایه‌ای برای خرید خودرو افزایش یافت و بسیاری از مردم با خرید خودرو تلاش کردند تا ارزش پول خود را حفظ کنند.

این امر موجب شد تا تقاضای خودرو از عرضه خودرو پیشی گرفته و در سال 98 و با کاهش تولید تفاوت قیمت خودرو در کارخانه با بازار به بیشترین حد خود برسد.

به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو اگر چه رشد چشمگیر نرخ ارز در یک ماه اخیر تاثیر زیادی بر بازار تمامی کالاهای مصرفی و سرمایه ای گذاشته است با این حال تاثیری که نرخ ارز در ابتدای سال و پیش از افزایش شدید این روزها در بازار خودرو داشته، بیشتر بوده به طوری که قیمت پراید در اوایل امسال و در جریان دلار 16 هزار تومان به بالای 80 میلیون رسید و امروز با دلار 23 هزار تومانی حدود 87 میلیون است بنابرین به نظر می رسد در این روزها بازار خودرو نسبت به دیگر کالاها کمتر از نرخ ارز متاثر شده است.

با این حال وی معتقد است بازار خودروهای وارداتی امروز بیش از داخلی ها متاثر از بازار ارز است و به دلیل کمبود در این بازار، هم اکنون خودروهای وارداتی با گذشت 10 سال از تولید و عمدتا مدل های 2011 چندین برابر قیمت خودروهای 2021 در بازار خرید و فروش می شود.

 

بازار خودرو



سعید موتمنی در همین راستا به آخرین تغییرات قیمت در بازار خودروهای داخلی اشاره و اظهار داشت: هم اکنون قیمت پراید 111 در بازار 87 میلیون و 500، مدل 131 حدود 77 میلیون، تیبا صندوق دار 89 میلیون و تیبا 2 حدود 98 میلیون خرید و فروش می شود همچنین دو خودرو ساینا 99 میلیون و کوئیک دنده ای نیز 110 میلیون تومان در بازار رسیده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران همچنین در خصوص آخرین تحولات در بازار محصولات ایران خودرو به خبرنگار پرشین خودرو گفت: در حال حاضر پژو 405 حدود 127 میلیون و500 هزار تومان است همچنین قیمت سمند 134 میلیون، پژو 206 تیپ 2 نزدیک 147 میلیون و 500 و تیپ 5 حدود 181 میلیون، پژو 206 وی 8 نیز 176 میلیون، پژو 207 دنده 210 و اتومات 277 میلیون تومان در بازار معامله می شود همچنین پژو پارس معمولی 158 و مدل پارس tu5 نیز 195 میلیون تومان در بازار قیمت خورده است.

موتمنی در ادامه علت فاصله قیمتی در بازار خودرو را عدم پاسح گویی به نیاز بازار در سالهای گذشته عنوان کرد و افزود: بازار خودرو به دلیل اینکه نیازی در سالهای گذشته به درستی پاسخ داده نشد امروز همچنان با فاصله قیمت روبرو است و با کوچک ترین نوسانات ارزی ،فاصله قیمت خودرو در بازار بیشتر می شود.

وی تاکید کرد: امروز باید به میزان کافی خودرو در بازار وجود داشته باشد اما به دلیل نوسانات ارزی و عدم تعادل اقتصادی خودروهایی که توسط خودروسازان به مشتریان تحویل می شود که بخشی از آن با هدف سرمایه گذاری خریداری شده است در پارکینگ ها دپو می شود و اغلب فروشندگان به دلیل بی ثباتی بازار ارز و طلا از فروش و عرضه در بازار امتناع می کنند.

عدم پیش بینی قیمت خودرو در بازار / تکرار تجربه سالهای قبل و ریزش قیمت خودرو در بازار

وی افزود: البته تجربه نشان داده که هر زمان بازار سایر کالاها تثبیت و آرام می شود بازار خودرو شروع به فعالیت و رشد قیمت می کند.

به گفته این فعال بازار خودرو بازار سرمایه تابع نوسانات ارزی است و افرادی که در این بازار هستند نسبت به شرایط روز قیمت گذاری می کنند ضمن اینکه عدم وجود سقف قیمتی موجب اعلام قیمت های سلیقه ای در بازار شده است به طوری که هم اکنون بسیاری از خودروهای وارداتی با گذشت 10 سال از تولید چند برابر قیمت خودرو 2021 در بازار خرید و فروش می شود و این حکایت از کمبود این نوع خودروها در بازار دارد و هر کالایی که در بازار نباشد تبعا ارزش پیدا می کند.

موتمنی با این حال وضعیت قیمت خودرو را در هفته های آتی غیر قابل پیش بینی دانست و گفت: که تجربه سالهای گذشته نشان داده که در مقطعی که قیمت خودرو افزایش زیادی داشته به یکباره در اثر برخی نوسانات بازار ریزش کرده است.
 

کد خبر 124358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha