خودروسازان بخش خصوصی در مسیر قطع دست دلالان

خودروسازان بخش خصوصی در روزهای گذشته با قرار گرفتن در مسیر واقعی سازی قیمت خودرو متناسب با نرخ ارز و قیمت مواد اولیه در پی کوتاه کردن دست دلالان از مابه التفاوت قیمت خودرو از کارخانه تا بازار هستند، اقدامی که جای خالی آن در دو خودروسازی بزرگ کشور به شدت احساس می شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در روزهای گذشته و با اعلام نرخ جدید برخی از خودروهای تولید بخش خصوصی، باز هم یک جو منفی رسانه ای علیه خودروسازان شکل گرفته است که به هیچ وجه متناسب با واقعیت های اقتصادی امروز کشور نیست.

واقعی سازی قیمت خودرو یکی از مهمترین اقداماتی است که جای آن در بازار خودرو کشور احساس می شود اما به دلایل غیر اقتصادی و فشارهای خارج از حوزه اقتصادی این مهم تا به امروز عقب افتاده است.

واقعیاتی در بازار و صنعت خودرو کشور ما وجود دارد که مشابه آن را در هیچ جای دیگر نخواهیم دید، به طور مثال یکی از این واقعیت های جاری در عرصه صنعت خودرو ضرر 15 هزار میلیارد تومانی یک خودروسازی در طول یک سال است در حالی که سرمایه آن شرکت رقمی در حدود 1500 میلیارد تومان است.

شاید باور این قضیه برای بسیاری از عوام سخت باشد اما واقعیتی است که هیچ کارشناسی نمی تواند آن را کتمان کند.

 



البته باید بدانید که این مشکل مختص امروز نیست و سال های زیادی است که صنعت خودرو با این داستان دست به گریبان است منتهی در سال های گذشته به واسطه دلارهای بی حساب و کتاب نفتی و تسهیلات بانکی این مشکلات را موقتا می پوشاندیم اما در یکی دو سال اخیر و تحریم صنعت خودرو دیگر توان این کار وجود ندارد.

فروش خودرو با قیمتی کمتر از نرخ تمام شده کارخانه اتفاقی است که سال ها تکرار شده است اما در شرایط فعلی خودروسازان دیگر نمی توانند این مسیر را ادامه دهند.

چاره حل این مشکل، مسیری است که خودروسازان بخش خصوصی در آن گام نهاده اند؛ واقعی سازی قیمت خودرو متناسب با واقعیت های اقتصادی کشور و هزینه های تولید، راهی است که با وجود تمام مشکلات باید پیموده شود.

امروز دیگر نه از دلارهای نفتی خبری است نه از تسهیلات فراوان شبکه بانکی، امروز برای نجات صنعت خودرو خودمان باید دست به کار شویم و با از بین بردن فاصله چند ده میلیونی قیمت کارخانه تا بازار، خودروسازان را از مشکلاتی که با آن دست به گریبان هستند نجات دهیم.

به راستی چرا باید قیمت مواد اولیه تماما ایرانی که مورد نیاز خودروسازان است با دلار 23 هزار تومانی محاسبه شود اما نرخ خودرو با فشارهای بیرونی و دستورالعمل های غیرمنطقی با دلار 11 هزار تومانی تعیین شود.

چنانچه می خواهیم صنعت خودرو در شرایط سخت فعلی دوام بیاورد و بتواند ادامه حیات بدهد باید واقعیات را هر چقدر هم که تلخ باشد قبول کنیم و تبعات آن را یکبار برای همیشه بپذیریم.

اختلاف چند ده میلیونی قیت کارخانه تا کف بازار به جای پروارسازی دلالان خودرو باید به شبکه تولید خودرو و شرکت های قطعه سازی سرازیر شود تا بتوانیم جهش تولید واقعی را تجربه کنیم.

کد خبر 124421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha