کد خبر 124423
۲۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶
استلانتیس، نام جدید کرایسلر

تغییر نام کمپانی 95 ساله کرایسلر به استلانتیس، واکنش های مختلفی داشته، عده ای حتی به تمسخر آن پرداخته اند اما این انتخاب چندان بی مسمی نیست.

به گزارش پرشین خودرو، هر چند نام والتر پی کرایسلر نام یک بزرگراه را در میشیگان و یک آسمان خراش را در نیویورک به یاد کسی مزین کرده است که یکی از سه غول خوروسازی آمریکا بنا گذاشته اما این واقعیت را در نظر داشته باشید که نام کرایسلر از سال 2014 به FCA‌ مخفف «اتومبیل های کرایسلر فیات» Fiat Chrysler Automobiles تغییر کرده بود. حتی در برخی از اسناد و مدارک به جای کریسلر از اف سی ای آمریکا نام می بردند.


نام استلانتیس از سال 2021 جنبه رسمی و عمومی پیدا می کند. حالا که فیات کرایسلر با گروه خودروسازی پ اس آ (پژو-سیتروئن) ادغام شده و اتحادی در دو سوی اقیانوس اطلس ایجاد کرده است نام استلانتس بسیار بهتر از FCA-PSA‌ یا PSA-FCA‌ خواهد بود. شاید برای خیلی ها استلانتیس موجب تمسخر باشد اما اسامی جایگزین آن هم به این اندازه خوب نیستند.


حالا استلانتیس مجموعه ای از برندهی کرایسلر، فیات، پژو، سیتروئن و حتی برندهای اُپل و واکسال جنرال موتورز را زیر یک چتر خواهد گرفت. پژو سیتروئن دو برند اُپل و واکسال جنرال موتورز –بازوهای جنرال موتورز در بازار اروپا- را در سال 2017 خرید.

البته باید توجه داشته باشید با این که همه این برندها زیر یک چتر جمع شده اند، معنی آن این نیست که از حالا روی در صندوق عقب یا گلگیر خودروهای جیپ،‌ نام استلانتیس می نویسند! روی موتور همی هلکت نمی نویسند «Powered by Stellantis». همین موضوع برای فیات500 و آلفارومئو صادق است. همه برندهای کرایسلر، داج، جیپ،‌ فیات، موپار، آلفارومئو،‌ مازراتی، آبارث، رام، لانچیا، پژو، سیتروئن،‌ دی اس، اُپل و‌ واکسال همگی با نام و نشان خودشان به کار ادامه می دهند. 18 برند از شهرهای دیترویت (آمریکا)، پاریس، تورین (ایتالیا)، شالتون (انگلیس)، راسلشایم (آلمان) و غیره که هر کدام بیش از یک قرن سابقه و تجربه و تاریخ دارند قرار نیست به استلانتیس تغییر نام دهند. هیچکدام حاضر نخواهند شد نام خودروساز دیگر را برای محصولات خود استفاده کنند. هنوز نام کرایسلر هم در بین این 18 برند هست. فقط نام FCA‌ به استلانتیس تغییر نام می دهد. به بیان دیگر نام کمپانی مادر عوض شده است.

کرایسلر زمانی متعلق به سربروس Cerberus بود. یعنی کمپانی مادر کرایسلر در حقیقت نام خود را از نام های اساطیری گرفته بود که یک سگ با سه سر و نگهبان درهای جهنم است. استلانتیس ریشه در کلمه «استلو» به معنی درخشش ستارگان دارد. می توان گفت حداقل نام آن کمی با مسمی تر شده و کمی خوشبینانه تر است.

شاید هر برند دوست داشته باشد حداقل در کشور خودش با نام و نشان همیشگی اش شناخته شود و در عرصه بین المللی نامی جهانی داشته باشد اما این تصمیم آنها را مستعد اختلاف نظر و سوا شدن می کند. بهتر است همه این برندها زیر یک پرچم به نام استلانتیس گرد هم جمع شوند.

منبع: سایپا

کد خبر 124423

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha