جنرال‌موتورز توسعه پیل سوختی را از اولویت خارج کرد

جنرال موتورز از خیر برنامه توسعه خودروی هیدروژنی [پیل سوختی] گذشت و اولویت های مهمتر را بهانه کرد.

به گزارش پرشین خودرو، در برنامه اصلی جنرال موتورز و در بین خودروهای برقی مورد انتظار این شرکت، خودروهایی دیده می شد که قرار بود با پیل سوختی [سوخت هیدروژن] کار کنند. اما حالا اولویت های این خودروساز آمریکایی عوض شده است.

آن چه جنرال موتورز را مشغول نگه داشته، خودروهای برقی وعده داده شده از جمله هامر برقی جی ام سی و کادیلاک لیریک هستند.


دین پارکر مدیر ارشد توسعه پایدار جی ام در کنفرانس اینترنتی به مایکل ویلند،‌ خودرونویس سی ان بی سی گفته است بر اساس برنامه جدید جنرال موتورز، برای خودروهای سواری و مشتریان عادی، خودروهای برقی و برای محصولات تجاری و استفاده های نظامی، پیل سوختی و سوخت هیدروژنی در نظر گرفته شده است.


پارکر گفته: «اولویت بندی نحوه استفاده از منابع اهمیت زیادی دارد، این موضوع در بازار آمریکا و به ویژه در خصوص خودروهای سواری برقی بیشتر خودش را نشان می دهد.»

 

توسعه پیل سوختی

سخنگوی جی ام هم در بیانیه ای جداگانه گفته است که «جی ام به پیشبرد پیل های سوختی به عنوان قوای محرکه خودروهای باتری متعهد است و با شریک تجاری خود در این زمینه یعنی هوندا روی بهترین فناوری پیل سوختی برای خودروهای تجاری به همکاری ادامه می دهد.»

پیل سوختی با همه مزایای برتری که نسبت به سایر سوخت ها دارد اما موانع گسترش آن هنوز برای خودروسازان غیرقابل عبور باقی مانده است، مخصوصاً با پیشرفت فناوری های باتری. در حال حاضر موضوع اصلی خودروسازان،‌ پاس کردن استانداردهای آلایندگی است که می توانند با همین فناوری های باتری فعلی هم پاس کنند و از سرمایه گذاری های سنگین تر روی فناوری های پیل سوختی فعلا اجتناب نمایند. شاید خودروسازان باید منتظر زمانی بمانند که شبکه ی جایگاه های سوخت گیری هیدروژنی به قدر کافی گسترش پیدا کند. البته نمی توان گفت که جایگاه های شارژ باتری در امریکا و در دنیا به قدر کافی گسترش پیدا کرده ولی سرعت گسترش آن بیشتر از جایگاه های سوخت هیدروژنی است.

به هر حال جنرال موتورز هنوز برای کاربردهای نظامی روی تحقیقات پیل سوختی و خودروهای هیدروژنی به ویژه روی مدل شورولت کلرادوی ZH2 کار می کند.

منبع: سایپا

کد خبر 124492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha