کد خبر 124561
۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
اولویت تهران توسعه مترو است نه دوچرخه‌سواری!

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه طرح دوچرخه سواری در تهران بیست سال است اجرا شده و شکست خورده، گفت: اولویت اول پایتخت تکمیل و توسعه مترو و اتوبوسرانی است.

به گزارش پرشین خودرو، محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره طرح‌های دوچرخه‌سواری در تهران و علت شکست آنها این‌طور توضیح داد که تاریخچه مسیر دوچرخه به دوره شهرداری آقای مهندس الویری باز می‌گردد که اولین مسیر دوچرخه سواری تهران را از کوی دانشگاه به دانشگاه تهران طراحی و اجرا کردند، اما این مسیر ظرف مدت کوتاهی برچیده شد.


وی علت شکست این طرح را شیب بالای مسیر برگشت دوچرخه‌ها عنوان کرد و توضیح داد که دانشجویانی که از کوی دانشگاه به سمت دانشگاه تهران سوار دوچرخه می‌شدند در راه بازگشت به دلیل شیب آن منطقه با مشکل مواجه شدند و نمی‌توانستند با دوچرخه به سمت بالا برگردند. در واقع شیب تند مسیر باعث عدم استقبال از دوچرخه‌سواری شد.


اجرای یک طرح شکست خورده پس از بیست سال

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به اینکه با وجود این تجارب در دوره‌های مختلف این طرح به شکل وسیع‌تری به اجرا درآمد و تقریباً اکثر مسیرهایی که در معابر شهر با هزینه‌های فراوان ساخته شد از بین رفته‌اند، گفت: هر زمان این طرح‌ها به مرحله اجرا رسید و پیمانکاران پولشان را گرفتند و رفتند به دلیل عدم استقبال شهروندان و همچنین تبدیل بیشتر این مسیرها به پارکینگ موتورسیکلت از بین رفتند و یا برچیده شدند.

وی افزود: حتی ایستگاه‌های سازه‌ای که برای دوچرخه در برخی مناطق ساخته شده بود به دلیل هزینه بالای نگهداری از کارایی درآمد و آنها نیز بلااستفاده رها شد و جالب اینکه هزاران دوچرخه خریداری شده توسط شهرداری به پارکینگ منتقل و بسیاری از آنها زیر آفتاب از بین رفت.

علیخانی یادآور شد: طرح دوچرخه‌های شهری در زمان حضور معاونت سابق حمل و نقل شهرداری برای چندمین بار مطرح شد و این طرح شکست خورده برای چندمین بار در تهران تکرار شد.

وی افزود: با اجرای مجدد این طرح بسیاری از منابع مالی شهرداری به هدر رفت و اخیراً نیز مسیرهایی که در دوره ایشان اجرا شده بود متأسفانه در حال جمع‌آوری است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه متأسفانه کسی نیست بپرسد بر اساس کدام مطالعات چنین طرح شکست خورده‌ای را برای چندمین بار از پول مردم برای سود پیمانکاران در شهرداری تهران انجام می‌دهند گفت: چقدر برای چنین طرحی در تهران هزینه شده است، البته ما می‌دانیم. اما باید از مسئولان شهرداری درباره این هزینه‌کرد بی‌فایده توضیح خواست.



مسیرهای محلی بهترین روش توسعه دوچرخه‌سواری در تهران

وی ایجاد مسیرهای دوچرخه‌سواری محلی و مسیرهای کوتاه تا ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی و یا در مکان‌های امن مانند پارک‌های جنگلی و محیط‌های ورزشی را بهترین راه توسعه دوچرخه‌سواری در تهران در حال حاضر دانست و گفت: وضعیت جغرافیایی، شیب تند و همچنین آلودگی هوا و وضعیت جوی و نبود زیرساخت امن موجب شکست این طرح در دوره‌های مختلف شده است.

علیخانی اجرای چنین طرح‌هایی از سوی پیمانکاران را سفارشی دانست و ابراز داشت: برخی پیمانکاران خاص با روابطی که دارند طرح‌های اینچنینی را ارائه می‌دهند و می‌بینیم که بعد از مدتی بدون هیچ بازدهی نتیجه‌اش طرح با شکست مواجه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این طرح ۲۰ سال است در حوزه مدیریت شهری مطرح است گفت: کمیسیون تخصصی عمران و حمل و نقل شورا با انجام این کار با شکل و شمایل کنونی و بدون توجه به نظریات کارشناسی و بدون انجام مطالعات مخالفت است، چراکه اولویت اول تهران تکمیل و توسعه مترو و اتوبوسرانی است و هزینه‌های بی‌حاصل و کمبود منابع بزرگترین مانع تکمیل شبکه ریلی و اتوبوسرانی است.
 

منبع: مهر

کد خبر 124561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha