کد خبر 124613
۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶
جگوار لندرور با دانشگاه کمبریج همکاری می‌کند

این روزها هیاهوی استفاده از هوش مصنوعی بیشتر به گوش می رسد و داشبورد خودروها حرکات دست و صورت راننده و سرنشینان را می خوانند و به عبارتی صفحه های لمسی هم از لمس بی نیاز می شوند.

به گزارش پرشین خودرو، نرم افزارها در تمامی عرصه های زندگی انسان رو به گسترش هستند و داشبورد خودروها هم از این عرصه ها مستثنی نیست و اگر خودرویی از همین حالا به سخت افزارهای لازم مجهز باشد،‌ یک نصب نرم افزار ویا روزآمدی برخی از اپلیکیشن های داخل خودرو می تواند فرمان پذیری این ابزارها از حرکات دست و صورت راننده و سرنشینان را بهبود ببخشد.

در حال حاضر اکثر کشورهای دنیا شاهد خودروهایی هستند که روی داشبورد آنها صفحه نمایش های لمسی است. یعنی راننده برای مثال می تواند مکانی را روی نقشه روی صفحه نمایش خودرو تعیین کند و به راحتی به مقصد هدایت شود. این صفحه نمایش ها خودروسازان را از تولید تعداد زیادی دکمه روی داشبورد بی نیاز کرده اند؛‌ خود داشبوردها هم زیباتر و ساده تر شده اند، چون تعداد زیادی از دکمه ها از روی داشبورد یا صفحه نمایش کیلومتر شمار حذف شده اند.


اما اصولاً وقتی خودرو در حال حرکت است و مخصوصاً در خیابان های همه ی کشورهای دنیا، پر از چاله و سرعت گیر و ناهمواری است، بیشتر اوقات لمس دکمه صحیح روی صفحه نمایش برای راننده همیشه دشوار است و خیلی از اوقات به اشتباه دکمه ای انتخاب می شود که راننده را مجبور به بازگشت و انتخاب صحیح دکمه می کند که بخشی از حواس راننده را پرت می کند. از این رو فرامین اشاره ای به مراتب بهتر از فرامین لمسی هستند.

 

همکاری جگوار لندرور با دانشگاه کمبریج


برند جاگوار لندرور و دانشگاه کمبریج در بریتانیا، صفحه های لمسی را از لمس بی نیاز می کنند که در بدو امر، نقض غرض به نظر می آید. با استفاده از چند حسگر و چند الگوریتم درست تعریف شده، صفحه نمایش پیش روی راننده، از روی حرکت دست تشخیص می دهد که راننده کدام دکمه را مد نظر دارد. حالا مد شده است که وقتی چند حسگر به نرم افزار کمک می کنند تا مسیر صحیحی در الگوریتم یک نرم افزار طی شود، می گویند که از هوش مصنوعی استفاده شده است.

طراحان این صفحه لمسی های بدون نیاز به لمس نام کار خود را فناوری پیش بینی لمس یا Predictive Touch گذاشته اند. آزمایش ها در آزمایشگاه نشان داده است که این طراحی جدید زمان به نتیجه رسیدن راننده را 50 درصد کوتاه کرده و فرامین وی زودتر و بهتر اجرا می شوند. خوب این موضوع واقعاً ارزش دارد، چون هر چقدر که حواس راننده کمتر پرت شود، احتمال تصادف پایین می آید.

در این طراحی از حسگرهای مبتنی بر بینایی و فرکانس رادیویی استفاده می کنند. البته حسگرهای دیگری هم در این زمینه استفاده می شوند که به آنها ردگیری خیره شدگی چشم یا eye-gaze tracker‌ می گویند. از خوبی های این طراحی آن است که کار را برای کاربر راحت کرده و اصلا لازم نیست کاربر آموزش خاصی برای استفاده از آن ببیند.

طراحان این نوآوری می گویند که خیلی از خودروهای امروزی، به سخت افزار لازم روی داشبورد خودروهایشان مجهز هستند و کافی است اپلیکیشن جدید روی خودروی آنها نصب شود یا به روز رسانی گردد تا این امکان قابل استفاده شود چون اکثر خودروهای امروزی به حسگرهای روز دنیا مجهزند.

منبع: سایپا

کد خبر 124613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha