توسعه مناسبات حمل‌و‌نقل جاده‌ای ایران و ازبکستان

نشست دوجانبه کمیته مشترک حمل و نقل جاده‌ای ایران و ازبکستان در تاشکند، به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد و طرفین بر توسعه مناسبات حمل و نقل جاده ای تاکید کردند.

به گزارش پرشین خودرو، عبدالهاشم حسن نیا معاون وزیر راه و شهرسازی ایران با اشاره به شرایط ویژه ناشی از شیوع کرونا در جهان، اظهارداشت: توسعه همکاری‌های اقتصادی فیمابین همواره مورد نظر مقامات ارشد دو کشور بوده و در همین راستا توسعه مناسبات حمل و نقلی به ویژه در حوزه حمل و نقل جاده ای با جمهوری ازبکستان از اولویت‌های کاری وزارت راه و شهرسازی ایران بوده است و آماده توسعه همکاری ها در حوزه انتقال دانش و تجربیات در زمینه های مختلف حمل و نقلی، نگهداری راه و تاسیسات بین‌راهی و سیستم‌های حمل و نقل هوشمند هستیم.


وی افزود: مناسبات حمل و نقل جاده‌ای بین دو کشور در چارچوب موافقتنامه دوجانبه حمل و نقل بین المللی جاده‌ای کالا و مسافر که در سال ۹۳ منعقد شده است، در وضعیت مناسب و رو به رشد بوده و چنانچه برخی مشکلات منطقه‌ای که عمدتاً مربوط به سایر کشورهای مسیر می باشد وجود نداشت، قطعاً این روند رو به رشد ادامه پیدا می‌کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ایران تصریح کرد: در چارچوب همکاری‌های چندجانبه نیز دو کشور در حوزه موافقت‌نامه عشق آباد و سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو، همکاری‌های خوبی داشته و با توسعه و احیای همکاری ها در چارچوب موافقتنامه قدیمی کریدور سه جانبه ایران، افغانستان و ازبکستان، همچنین با استفاده از ظرفیت‌های موافقتنامه چابهار برای دسترسی به آب‌های آزاد اقیانوس هند، زمینه برای همکاری های بیشتر فراهم خواهدشد.

 

حمل‌و‌نقل جاده‌ای ایران و ازبکستان



حسن نیا رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، با تاکید بر اینکه ظرفیت دو کشور در بخش حمل و نقل جاده‌ای به مراتب بیش از ظرفیت فعلی است، افزود: از این رو باید تلاش کنیم تا موانع،‌ هزینه ها و تشریفات غیرضروری حذف شود.

بر اساس این گزارش، دهقان اف معاون وزیر حمل و نقل ازبکستان با تاکید بر اهمیت برگزاری این نشست در حل و فصل مسائل حمل و نقلی بین دوکشور اظهار داشت: با توجه به بروز برخی مشکلات در مسیرهای حمل و نقل جاده‌ای، ما مسیرهای دیگری را جایگزین کردیم که امید است در نتیجه برگزاری این نشست ها شرایط مناسب تری در توسعه روابط حمل و نقلی فراهم شود.

وی افزود: ایران و ازبکستان در قالب چندین موافقتنامه دو جانبه و چند جانبه در زمینه حمل و نقل جاده‌ای با هم همکاری دارند و حل مسائل و موضوعات مطرح در این حوزه، قطعاً در افزایش توسعه مناسبات حمل و نقلی تاثیر قابل توجهی دارد.

در پایان این نشست مقرر شد نشست‌های کارشناسی در خصوص پیشنهادهای مطرح شده از سوی طرف ازبک و همچنین پاسخ طرف ایرانی که پیش از نشست مذکور بصورت مکتوب ارائه شده است، بررسی و در نشست بعدی معاونین وزرا جمع بندی و تصمیمات لازم اتخاذ شود.

در این نشست، مهران قربانی معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، جواد هدایتی سرپرست دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی نیز حضور داشتند.

منبع: ایرنا

کد خبر 124615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha