طرح مدیریت سرعت در مرفوک راهور فاتب اجرا می‌شود

فرمانده مرفوک راهور پایتخت از اجرای طرح مدیریت سرعت در تهران بزرگ و برخورد با رانندگان خاطی خبر داد.

به گزارش پرشین خودرو، سرهنگ محمد رازقی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بودن و نبودن مرکز کنترل ترافیک هوشمند ترافیک پایتخت چه تأثیری در بحث ترافیک تهران دارد، اظهار کرد: مامورین بیرون دید محدودی دارند و نهایتاً در حد چهارراه و خیابان خود را می‌بینند. اگر در جایی محدودیت ترددی قائل می‌شوند نمی‌دانند پشت بار ترافیکی و عقبه این جریان چه چیزی است.

وی افزود: اما مأموران ما با دید بیشتری از اینجا می‌گویند تقاطع شما مشکل دارد و ۴ تقاطع دیگر را نیز درگیر کرده است و محدودیت را بردارید و یا محدودیت بگذارید یا در جایی نیاز است نیروی کمکی بگذاریم. اگر مدیریت در این سطح نباشد این اتفاقی که (تردد روان و بدون مشکل) مردم در خیابان می‌بینند رخ نمی دهد.


رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور تهران در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه ترافیک تهران نسبت به دو سال پیش چه تغییراتی کرده است، گفت: اولاً درباره ترافیک تهران باید بگویم ترافیک بیشتر شده و روزانه تعداد زیادی خودرو به جریان ترافیک اضافه می‌شود و مراجعه از اطراف تهران در چند سال گذشته زیاد شده و قابل مقایسه با سال‌های قبل نیست.

سرهنگ رازقی ادامه داد: اگر نموداری از وضعیت ترافیک شهر تهران ترسیم کنیم در ۱۵-۱۰ سال گذشته همواره ترافیک پایتخت و تعداد خودروها صعودی است و برخی جاها روند صعودی افزایش داشته و این واقعیتی است که در شهر تهران وجود دارد. ثانیاً از نظر تصادفات آمار افزایش یافته است البته شاید تصادفات جرحی و فوتی کاهش یافته است اما این امر مربوط به اقداماتی است که در راستای کاهش این تصادفات انجام داده‌ایم. ولی آمار کل تصادفاتی که در شهر تهران رخ می‌دهد اعم از خسارتی، جرحی و فوتی افزایش یافته است که علت آن هم افزایش خودروها است.


درصد کمی رانندگی پایتخت نشینان نسبت به گذشته بهتر شده است

وی با اشاره به وضعیت رانندگی پایتخت نشینان نسبت به گذشته گفت: از لحاظ فرهنگ ترافیکی و رانندگی مردم من فکر می‌کنم باید بخش بخش بررسی کنیم. در مجموع می‌توان گفت درصد کمی رانندگی مردم بهتر شده است ولی در تخلفات حادثه ساز و ارتکاب این تخلفات بهتر نشده است. سرعت، سبقت، تخلفات این چنینی بدتر شده است ولی در ارتکاب تخلفاتی همانند چراغ قرمز، توقف پشت خط ایست و غیره بهتر شده است و نشان می‌دهد در این زمینه فرهنگ سازی مفید بود. فراموش نکنیم تهران گنجایش این میزان خودرو را ندارد و از مردم نباید توقع داشت که در ایستگاه اتوبوس یا مکان‌های غیرمجاز نایستند.

رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور تهران خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم برای معضل جای پارک در تهران نسخه بپیچیم اول باید فکر کنیم چرا همه مردم باید از خودرو استفاده کنند؟ چرا مردم باید از خودروی شخصی استفاده کنند؟ چرا کسی که کارمند در محدوده مرکزی شهر تهران است و از اطراف تهران خودروی خود را بیاورد و بعد از ظهر بخواهد با خودروی خود بازگردد؟ چرا سیستم حمل و نقل ما بهینه نیست و نمی‌توان کاری کرد که خودرو را در پارکینگ بگذارد و با وسیله نقلیه عمومی به سرکار بیاید؟

سرهنگ رازقی گفت: اشتباهاتی که در طول چندین سال گذشته، نه ۱۰ یا ۱۵ سال گذشته، بلکه خیلی از قبل در شهر تهران ایجاد شد، سبب شدند تا زندگی مردم خودرو محور شود. خیلی جاها می‌شد حمل و نقل عمومی را گسترش داد و کاری کرد مردم تمایل به آوردن خودروی شخصی نداشته باشند و متأسفانه این اتفاق رخ نداد، اینکه می‌گویند پارکینگ را افزایش دهید چاره‌ای برای ترافیک و دیگر مسائل این چنینی نیست چرا که اگر پارکینگ را گسترش دهیم باز افراد را تشویق به استفاده از خودروی شخصی می‌کنیم.

 

طرح مدیریت سرعت



با توزیع سفر می‌شود گره از ترافیک پایتخت باز کرد

وی با اشاره به اینکه چاره باز کردن این گره از ترافیک تهران چیست، گفت: چاره این است که توزیع سفر را متناسب کنیم. حمل و نقل را متحول کنیم. استفاده از وسیله حمل و نقل عمومی را اولویت مردم قرار دهیم. حمل و نقل عمومی گسترش یابد و مزیت آن بیشتر باشد و مردم برای هر کاری از خودرو استفاده نکنند که به تبع ترافیک، آلودگی صوتی و هوا و موارد این چنینی ایجاد شود.

رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا طرحی برای کاهش سرعت‌های بالا در بزرگراه‌ها دارید، گفت: بله، اسم طرح مدیریت سرعت است. خیلی از مردمی که به کشورهای خارجی رفته‌اند می‌گویند کسی که سرعت حادثه آفرین و سرعت خطرناک و تخلف حادثه آفرین مرتکب می‌شود، توسط پلیس روز بعد احضار می‌شود که این تخلف را مرتکب شدید. یکی از کارهایی که ما انجام می‌دهیم همین است. افرادی که ۵۰ کیلومتر بالاتر از سرعت مجاز هر محور رانندگی کنند مثلاً سرعت مجاز بزرگراهی ۱۰۰ کیلومتر است و ۱۵۰ به بالا سرعت داشته باشند، صبح به راهنمایی و رانندگی احضار می‌شوند.

سرهنگ رازقی ادامه داد: به عنوان تخلف خطرآفرین برای بار اول تعهد می‌دهند که این تخلف را مرتکب نمی‌شوند ضمن اینکه خلافی خودرو هر میزانی است باید همان روز صفر کنند. برای بار دوم و سوم دستور توقیف خودرو و بار سوم به بالا معرفی به دادسرای راهنمایی و رانندگی است.

وی با اشاره به مهم‌ترین معضل ترافیکی پایتخت گفت: من فکر می‌کنم مهم‌ترین مشکل ترافیک شهر تهران فرهنگ ترافیک است. اگر فرهنگ مردم اصلاح شود معضلات دیگری همانند تخلفات و تصادفات کمتر می‌شود و از بین می‌رود. در کنار این می‌توان از لحاظ زیرساختی ایرادات زیادی را بیان کرد که در شهر تهران وجود دارد. از لحاظ معابر و خودرو ایرادات زیادی داریم اما چیزی که متأسفانه مشکل ما را تشدید می‌کند و تهران را از لحاظ ترافیک به این وضعیت درآورده است، فرهنگ ترافیک است.

رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور تهران در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه این فرهنگ با چه اقداماتی جبران می‌شود، گفت: برای حل مشکل ترافیک شهرها که تهران هم یکی از این شهرها است همزمان سه نکته را باید مدنظر داشته باشیم. مسئله اول فرهنگ ترافیکی است که باید فرهنگ سازی روز به روز ارتقا یابد. مسئله دوم مقررات ترافیکی است که به پلیس راهنمایی و رانندگی بر می‌گردد.

سرهنگ رازقی در پایان گفت: الزام رانندگان خودرو، موتور و حتی عابرین پیاده به رعایت قوانین و مقررات با ابزارهای مختلف اعم از سلبی و ایجابی، باید ایجاد شود. مسئله سوم مهندسی ترافیک است. تا زیر ساخت درست، پل عابر پیاده درست، زیرگذر و معابر خوب و درست و مهندسی شده نداشته باشیم نباید انتظار داشته باشیم مشکل ترافیکی حل شود. راه ناایمن تصادف بوجود می‌آورد، راه غیر اصولی تخلفات را ایجاد می‌کند. این سه مورد یعنی فرهنگ ترافیک، مدیریت قوانین و مقررات ترافیک و مهندسی ترافیک باید همزمان در شهر تهران رشد کند، بهینه شود تا مشکل ترافیکی تهران حل شود.

منبع: مهر

کد خبر 124668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha