نحوه عملکرد سیستم ترمز کفشکی یا ترمز کاسه ای در خودرو

سیستم های ترمز کاسه ای هر چند در حال منسوخ شدن هستند اما همچنان برای خودروسازان داخلی به دلیل قیمت تمام شده از محبوبیت بالایی برخوردار است پس بد نیست با زبانی ساده این تکنولوژی قدیمی را بشناسید.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، مجموعه ترمز کاسه ای خودرو از صفحه نگهدارنده ترمز، کاسه چرخ، تایر و پیچ های اتصال تایر به مجموعه ترمز تشکیل شده است.

کاسه چرخ که از معمولا از آلیاژ فولاد سخت ساخته می شود در این مجموعه وظیفه ایجاد اصطحکاک با لنت ترمز را بر عهده دارد.

 



صفحه نگهدارنده قطعات ترمز نیز دربرگیرنده قطعات ترمز نظیر، کفشک یا لنت، پین، قطعه ریگلاژ، اهرم ترمز دستی، پمپ و فنر ها است.

عملکرد ترمز های کاسه ای

نحوه کار ترمز های کاسه ای به ای شکل است که بعد از فشار راننده روی پدال ترمز، پیستون هایی از دو طرف پمپ با اعمال فشار روی دو کفشک و ایجاد اصطحکاک روی کاسه چرخ خودرو را از حرکت باز می دارد.

فنرهایی که در مجموعه ترمز قرار دارد برای جلوگیری از درگیری دائمی کفشک ها یا لنت با کاسه چرخ، وطیفه برگشت دادن لنت های ترمز به عقب را بر عهده دارد.

مجموعه ترمز دو بخش مهم دیگر نیز وجود دارد که یکی وظیفه ایست کامل در زمان پارک و دیگر تنظیم فاصله لنت با کاسه چرخ را انجام می دهد.

قطعه ریگلاژ از طریق مکانیزم چرخ دنده این امکان را فراهم می کند که بتوان فاصله کفشک ها تا جداره کاسه چرخ را تنظیم کرد.

اهرم ترمز دستی نیز در زمان پارک موجب می شود تا با بالاآوردن ترمز دستی توسط راننده، کفشک ها با جداره کاسه چرخ درگیر شود و ایست کامل خودرو را ممکن سازد.

هر چند هزینه نگهداری ترمزهای کاسه ای نسبت به انواع دیسکی به مراتب کمتر است و تعویض و باز و بسته کردن آن نیاز به ابزار خاص یا تجربه بالایی ندارد اما امروزه خودروسازان بزرگ دیگر تمایلی به استفاده از این سیستم در خودروهای خود ندارند.

البته سیستم ترمز کاسه ای به دلیل قیمت تمام شده کمتر همچنان از سیستم های محبوب خودروسازان داخلی حتی در تولید خودروهای خارجی به شمار می رود.

کد خبر 124673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha