خودروسازان با حذف نظام واسطه گری می توانند بازار را مدیریت کنند

تلاش برای حفظ ارزش پول در این روزها اگر چه موجب تکاپو در بیشتر بازارها و کالاهای سرمایه ای شده است با این حال افزایش قیمت محصولات و از سویی عدم عرضه خودروهایی متناسب با توان خریداران واقعی، موجب شده کمتر کسی امکان خرید در این بازار را داشته باشد روندی که جز با ایجاد شرایط ویژه و تسهیلات مناسب موجب تحریک و تکاپوی متقاضیان واقعی در بازار نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اگر چه با هدایت و تشویق سرمایه گذاران به بازار موازی از جمله بورس به نظر می رسد بازار خودرو دیگر محلی برای تاخت و تاز سرمایه های سرگردان و واسطه گران نیست اما نگاهی به سیر قیمت ها در این بازار به خوبی نشان می دهد که همچنان این بازار انگیزه خوبی برای دلالان است.

شرایطی که به واسطه نوسانات ارزی جریان تقاضا در هر بازاری را تغییر داده است مدتهاست بازار خودرو را نیز از این روند بی نصیب نگذاشته است و کماکان بیشتر سرمایه گذاران چشم به این بازار دوختند.پ

این جریان در حالی است که به گفته کارشناسان رشد قیمتی که این روزها در بازار خودرو رخ داده بیش از آنکه ناشی از جریان عرضه و تقاضا در بازار باشد متاثر از نرخ ارز و نوسانات شدید در بازار ارز است.

در همین زمینه علی شکوهی کارشناس صنعت و بازار خودرو، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو ضمن تاکید بر تاثیر تلاطمات ارزی بر بازار خودرو عنوان کرد : امروز قیمت تمام کالاهای از تولیدی تا سرمایه ای وابسته به تلاطمات ارزی است متاسفانه اقتصاد ایران به میزانی به نوسانات ارزی وابسته شده که عملا جداسازی آنها از سایر المان های اقتصادی غیر ممکن است.

 

علی شکوهی



تلاطمات ارزی مهمترین المان موثر بر بازار خودرو

وی افزود : بر همین اساس امروز بازار خودرو بیش از آنکه از جریان عرضه و تقاضا متاثر شود از بازار ارز و سکه و نوسانات ارزی ملتهب شده است به طوری که نظام واسطه گری به شدت بر روی قیمت مصرف کننده تاثیر گذاشته است بنابراین در بررسی بازار خودرو باید تمام گزینه ها با هم دیده شوند.

به گفته وی عرضه و تقاضا آخرین المانی است که برشرایط بازار و قیمت امروز خودرو تاثیر گذار است زیرا همچنان بسیاری از شرکتها از نظام واسطه ای برای مدیریت بازار بهره می برند در نتیجه هیچ زمان تقاضای واقعی در بازار مشاهده نمی شود.


این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد : البته محدودیت در عرضه نیز می تواند از موارد اثرگذار در بازار خودرو باشد که اغلب ناشی از شرایط و نوسانات در بازار ارز و سرمایه است.

شکوهی با این حال حفظ ارزش پول را علت اصلی تمایل سرمایه گذاران در بازار خودرو عنوان کرد و افزود : متاسفانه خودرو در ایران برخلاف سایر کشورها کالایی سرمایه ای است و بالطبع در شرایط اقتصادی موجود و رشد لحظه ای نرخ تورم بسیاری از خریداران با هدف حفظ ارزش پول وارد بازار خودرو می شوند چنانجه امروز بیشتر خریداران در این بازار متقاضیان واقعی نیستند و اغلب سرمایه گذاران و واسطه ها در صف خرید شرکتها قرار دارند.


با عرضه بیشتر خودروسازان جریان درست تقاضا شکل نخواهد گرفت

وی گفت : البته توقف تولید برخی خودروها و افزایش قیمتی که در محصولات شرکتها صورت گرفته و از سویی عدم تولید و عرضه خودروهایی متناسب با توان خریداران واقعی موجب شده که کمتر کسی امکان خرید در این بازار داشته باشد بنابراین با توجه به وضع کنونی بازار چنانچه یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو در شرایط نرمال و با فروش نقدی نیزعرضه شود به هیچ وجه جریان درست تقاضا در بازار شکل نخواهد گرفت.

به گفته وی زمانی برنامه تولید و عرضه یک میلیون و 200 دستگاه در سال می تواند پاسخ گوی بخشی از تقاضای واقعی در بازار خودرو باشد که شرایط و تسهیلات مناسبی برای خریداران واقعی فراهم شود و مسلما با وجود چنین راهکاری است که بازار خودرو به تکاپو خواهد افتاد.


تخصیص تسهیلات ویژه برای متقاضیان واقعی بازار خودرو

وی با تاکید بر ایجاد شرایط بسیار ویژه و تحریک کننده برای خریداران واقعی خودرو در بازار ، تصریح کرد : در شرایط عادی طرح هایی که برای فروش اجرا می شود سودی برای متقاضیان نخواهد داشت و تنها بستری برای فعالیت بیشتر واسطه ها در بازار خودرو فراهم می کند بنابراین باید امکان خرید اقساطی با شرایط وِیژه برای خریداران فراهم شود.

این کارشناس بازار خودرو در ادامه به انتظارات ناشی از کاهش نرخ ارز بر بازار خودرو اشاره و افزود : کاهش که هفته اخیر در نرخ ارز صورت گرفت به نسبت افزایشی که رخ داده رقمی نبود که بر قیمت خودرو در بازار تاثیر بگذارد ضمن اینکه این افت در مدت کوتاهی رخ داد و مجدد نرخ ارز افزایش یافت بنابراین این باور اشتباه را که مطرح می شود با کاهش نرخ ارز قیمت خودرو کاهش می یابد را باید اصلاح کرد و نگاهی دیگر به تحولات بازار داشت .

شکوهی در پایان با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر نقش خودروسازان در بازار خودرو خاطر نشان کرد : البته خودروسازان می توانند در بازار خودرو نقش داشته باشند اما این امر مستلزم نگاهی کلان تر به وضعیت بازار است و باید تصمیم گیران صنعت خودرو و مدیران وزارت صمت نیز وارد بازی شوند زیرا خودروسازان بواسطه حذف نظام واسطه گری و کوتاه نمودن دست دلالان میتوانند بازار را مدیریت کنند اما متاسفانه به نظر می رسد در هیچ کدام از ارکان چنین اراده ای وجود ندارد.

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 124809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha