پیشنهاد عوارض جدید با هدف نوسازی ناوگان تجاری در کشور است!

در شرایطی که واردات خودرو ممنوع است در پیشنهادی عجیب وزارت راه و شهرسازی خواستار دریافت مبلغی در ازای واردات خودرو با هدف تقویت و پشتیبانی از طرح خروج فرسوده ها شده است پیشنهادی که مشخص نیست در شرایطی که هیچ گونه ثبت سفارشی صورت نمی گیرد به چه منظور ارائه شده است؟

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، واردکنندگان خودرو که تا پیش از ممنوعیت واردات موظف به ارائه گواهی اسقاط و خروج تعداد مشخصی از خودروهای فرسوده به ازای واردات خودرو خارجی بودند با پیشنهاد جدید وزارت راه و شهرسازی و در صورت تایید دولت باید پرداخت تازه ای را هم به دولت داشته باشند.

طرح چنین موضوعی در حالی صورت می گیرد که بروز مشکلات ارزی در کشور طی چند سال گذشته عملا موجب قطع کامل واردات خودروهای خارجی شده است.


با این حال مطابق متن پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی به دولت "واردکنندگان خودرو موظف به واریز مبلغ 15 میلیون ریال به ازای ورود هر دستگاه خودرو بابت دریافت خدمات از سامانه ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت می شوند تا این مبلغ در راستای اجرا و توسعه طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده تحت نظارت ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت هزینه شود."

براساس اطلاعیه ای که سایت اطلاع رسانی دولت هفته گذشته منتشر کرد این پیشنهاد به منظور تقویت فرآیند نوسازی خودرو‌های فرسوده به هیئت دولت ارائه شده است و در صورت موافقت هیات دولت واردکنندگان باید به ازای هر دستگاه خودرو وارداتی مبلغی معادل 15 میلیون ریال برای تقویت سیستم پشتیبانی سامانه های مرتبط با اسقاط خودروهای فرسوده بپردازند.

این پیشنهاد در حالی صورت گرفته است که واردات خودروهای خارجی تقریبا از 3 سال پیش تاکنون با ممنوعیت و محدودیت همراه است و مشخص نیست پیشنهاد دریافت مبلغی اضافه برای واردات خودرو دقیقا به چه منظور است؟

 

مهدی دادفر

 

پیش بینی واردکنندگان از طرح پیشنهادی وزارت راه / اخذ عوارض جدید با هدف نوسازی ناوگان تجاری در کشور

در همین زمینه دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، اظهار کرد : به نظر می رسد پیشنهاد اخیر وزارت راه و شهرسازی در راستای واردات خودروهای سنگین و نوسازی ناوگان حمل و نقل بین شهری مطرح شده است.

مهدی دادفر افزود : بعید است با توجه به ممنوعیت واردات خودرو دریافت چنین رقمی مربوط به واردات خودروهای سواری باشد بلکه به نظر می رسد این موضوع با هدف نوسازی و بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و بین شهری به دولت ارائه شده است اگر چه که ثبت سفارش خودروهای تجاری نیز به دلیل شرایط ارزی با ممنوعیت و محدودیت همراه است .

با این حال این پیشنهادی در شرایطی مطرح می شود که بروز مشکلات ارزی موجب ممنوعیت طولانی واردات خودروهای خارجی به کشور شده است و به طوری که بسیاری از واردکنندگان صنف کاری خود را تغییر دادند و در این جریان واردات خودروهای هیبریدی که مدت ها با تعرفه ای بسیار پایین وارد کشور می گردید نیز به حالت تعلیق در آمده است.


سرگشتگی و تصمیمات جزیره ای دستگاهها در طرح نوسازی و واردات خودرو

با این وجود دبیر انجمن واردکنندگان خودرو طرح چنین مسائلی را ناشی از سرگشتگی مدیریتی دانسته و معتقد است که این مساله موجب شده هر دستگاهی بنا به وظایف و مصوبات دولت طرح های را در راستای نوسازی و بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و کاهش آلایندگی ارائه نماید که عملا غیر قابل اجراست .

دادفر در پایان خاطر نشان کرد : مسلما تشتط و سرگشتگی در تصمیمات باعث هرز رفت انرژی و منابع در کشور می شود و با از دست دادن زمان آن چه که دستآوردهای کشور است را در هر دو بخش مادی و معنوی از دست خواهیم داد.
به گزارش پرشین خودرو ، بررسی جزئیات پیشنهاد اخذ مبلغی در ازای واردات خودرو به منظور کمک به فرایند نوسازی در حالی همچنان با ابهام روبرو است که بر اساس اعلام دولت در حال حاضر ده ها هزار خودرو فرسوده در کشور تردد می کنند که نوسازی آنها نیازمند فرایندهایی است که به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت انجام می شود .

با این وجود همچنان مشخص نیست این مبلغ به چه منظور از واردکنندگان قرار است دریافت شود و چه تاثیری بر کاهش آلایندگی به عنوان اصلی ترین انگیزه اسقاط خودروها خواهد داشت. در حالی که واردات خودروهای خارجی مدت هاست متوقف است و چشم انداز روشنی هم برای آزادسازی واردات حداقل تا سال آینده وجود ندارد با این حال پیشنهاد افزایش عوارض مرتبط با واردات خودرو عحیب به نظر می رسد.

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 124862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha