مهلت تبدیل رایگان خودرو به دوگانه سوز تا چه زمانی است؟

این سوال مطرح است که اگر مالک خودرویی با استفاده از فرصت تبدیل رایگان خودروها، اقدام به تبدیل رایگان خودروی خود به دوگانه سوز نکرد، بعد از سال ۱۴۰۰ نیز می تواند امکان تبدیل رایگان خودروی خود را داشته باشد؟

به گزارش پرشین خودرو، اردیبهشت ماه امسال بود که با رونمایی رسمی از سامانه gcr.niopdc.ir ، ثبت نام تاکسی ها و وانت بارها برای تبدیل رایگان خودرو به دوگانه سوز آغاز شد و مالکان این خودروها می توانند با مراجعه به سامانه مذکور، با ارائه اطلاعات شخصی و اطلاعات مالکیتی وسیله نقلیه، نسبت به ثبت نام اقدام کنند تا بتوانند در یکی از کارگاه‌های مجازی که در سامانه موجود است، نوبت گیری کرده و در تاریخ مشخص شده، برای تبدیل رایگان خودروی خود مراجعه کنند.


در فاز نخست، دارندگان تاکسی ها و وانت بارهای بنزین سوز می توانند با مراجعه به این سامانه، نسبت به ثبت نام تبدیل به خودروی دوگانه سوز اقدام کنند و با وجود آنکه برای هر خودرو حدود 5 میلیون تومان هزینه تبدیل وجود دارد، این هزینه از مالکان خودرو دریافت نشده و این ثبت نام و تبدیل از حالت بنزین سوز به دوگانه سوز، کاملا رایگان خواهد بود. قرار است در فاز بعدی، دارندگان خودروهای شخصی مسافربر اعم از تاکسی های اینترنتی و فعالان ناوگان عمومی خودروهای شخصی بین شهری، بتوانند به صورت رایگان نسبت به ثبت نام و تبدیل به خودروی دوگانه سوز اقدام کنند که البته فعلا در فاز نخست امکان ثبت نام این افراد وجود ندارد.


در اجرای این طرح برای سال جاری، ثبت نام حدود 700 هزار خودرو پیش بینی شده و برای سال آینده نیز ثبت نام حدود 700 هزار خودروی دیگر پیش بینی شده است و در این طرح، اولویت با خودروهایی است که زودتر اقدام به ثبت نام در سامانه مربوطه کنند.

 

تبدیل رایگاه خودرو به دوگانه سوز

اما سوال اینجاست که آیا این طرح بعد از سال 1400 نیز وجود دارد؟ به عبارتی اگر مالک خودرویی با استفاده از این فرصت، اقدام به تبدیل رایگان خودروی خود به دوگانه سوز نکرد، بعد از سال 1400 نیز می تواند امکان تبدیل رایگان خودروی خود را داشته باشد؟

حمید قاسمی ده‌چشمه، معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در این خصوص اظهار داشت: منابع مالی طرح تبدیل رایگان خودروها از حالت بنزین سوز به دوگانه سوز برای سالهای 1399 و 1400 دیده شده است.

وی افزود: در این طرح ما داریم سود بانکی می دهیم و نمی توان وام بلندمدت بانکی برای این طرح تخصیص داد و به احتمال 99 درصد با توجه به شرایط مصوبه اخذ شده از شورای عالی اقتصاد، بعد از سال 1400 این طرح تمدید نخواهد شد.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تصریح کرد: اتفاق خوبی که در این طرح افتاده همین است که بانکها پشت این طرح هستند، بانک به عنوان سرمایه گذار ورود کرده، در واقع در این طرح به تمام مردم وام می دهد و بازپرداخت وام را به تدریج از ما می گیرد و ما هم اصل و هم فرع آن را طبق مصوبه شورای عالی اقتصاد به بانک برمی‌گردانیم.

منبع: تسنیم

کد خبر 124869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha