زمان تعویض روغن ترمز، گیربکس، واسکازین

مهم است بدانیم زمان تعویض مناسب برای هر روغن چه وقتی‌ است و چگونه باید آن‌ را تعویض کنیم.

به گزارش پرشین خودرو، وسایل نقیله ما چند نوع روغن متفاوت دارند که هر کدام براساس ساختار شیمیایی، کاربردهای مختلفی دارند و بخشی از نیاز خودرو را برطرف می‌کنند. مهم است بدانیم زمان تعویض مناسب برای هر روغن چه وقتی‌ است و چگونه باید آن‌را تعویض کنیم. چیزی که می‌خواهیم به آن بپردازیم، زمان تعویض روغن ترمز و زمان تعویض روغن گیربکس است.


تعویض روغن ترمز


بیشتر ما می‌دانیم که ترمزها و سلامت آن‌ها تا چه حد برای حفظ ایمنی خودمان و ماشین مهم و ضروری‌ست اما چیزی که شاید اغلب خیلی توجهی به آن نداریم یا آگهی کمتری در موردش داریم، روغن ترمز و زمان تعویض آن است.
بعد از مدتی که عمر مفید روغن ترمز به‌پایان می‌رسد، کم‌کم قدرت اولیه خود را از دست داده، رطوبت را به‌خود جذب می‌کند و همین سبب آسیب رساندن به قطعات ماشین می‌شود و همچنین توان ترمزگیری دقیق را از خودرو می‌گیرد که هر کدام این موارد می‌توانند خطرآفرین باشند.


زمان تعویض روغن ترمز


شما می‌توانید با بررسی روغن ترمز موجود در محفظه، کیفیت و سلامت آن‌را بررسی کنید. این را می‌توان از روی بوی سوختگی، وجود آلودگی در روغن، تغییر رنگ آن یا کاهش حجم روغن ترمز متوجه شد.
فقط این‌که تا می‌توانید برای چک کردن وضعیت روغن ترمز، درپوش مخزن آن‌را به‌صورت طولانی مدت باز نگذارید، چرا که رطوبت هوا را جذب می‌کند و کیفیت خود را از دست می‌دهد. در حالت کلی بهتر است هر دو تا سه سال، روغن را تعویض کنید.


نشانه‌هایی که به ما می‌گویند باید روغن را عوض کنیم:


• روشن شدن چراغ ABS
در صورتی‌که به هر دلیلی مشکلی در سیستم ترمز و کیفیت روغن ترمز وجود داشته باشد، این چراغ روشن می‌شود.


• مشکلات پدال
اگر متوجه شوید که باید با فشار بیشتری پدال ترمز را به کنترل خودتان در بیاورید، به این معنی است که احتمالاً به سیال بیشتری احتیاج دارید.


• صداهای عجیب
اگر به اندازه کافی روغن ترمز در مخزن اتومبیل خود ندارید، یا این روغن ترمز کهنه شده، ترمزها به شما خبر می‌دهند که وقت تعویض است.


• لنت‌های ترمز که به خوبی کار نمی‌کنند
روغن کم حجم یا آلوده روی لنت‌های ترمز شما تأثیر می‌گذارد. اگر لنت‌های شما مانند گذشته کار نمی ‌نند و یا صدای فشردگی را نمی‌شنوید، ممکن است زمان آن رسیده باشد که روغن ترمز را بررسی کنید.


• بوی سوختگی
اگر بوی عجیب و روغن سوخته به مشام‌تان رسید، پس وقت تعویض روغن است. این‌کار را خیلی فوری و پیش از آسیب‌های جدی‌تر انجام دهید.


چه کسی تعویض روغن ترمز انجام می‌دهد؟


قبل از هرچیز مهم است که برای خرید روغن ترمز خودرو ، کیفیت را مدنظر داشته باشید و جایگزین مورد قبلی کنید. اما آیا شما به‌تنهایی می‌توانید روغن ترمز را تعویض کنید؟ بهتر است این کار را به یک تعمیرکار ماهر بسپارید، چرا که تعویض روغن کار حساسی‌ است و دقت بالایی نیاز دارد، پس روی سیستم ترمزتان ریسک نکنید.


تعویض روغن گیربکس


روغن گیربکس از آن دست روغن‌هایی‌ست که می‌توانید خودتان آن را تعویض کنید و صرفه اقتصادی بیشتری برای شما دارد. روغن واسکازین به چرخ‌دنده‌های گیربکس کمک می‌کند تا مجموعه به‌آسانی و بدون درگیری و آسیب به در حرکت بماند. این روغن غلظت بالاتری نسبت به روغن موتور دارد تا چرخ‌دنده‌ها همیشه چرب و غرق در روغن باشند.


زمان تعویض روغن گیربکس


نظرات مختلفی در خصوص بهترین زمان تعویض روغن گیربکس وجود دارد و این عدد از 25 هزار کیلومتر تا ابد است! البته این ابد بیشتر شبیه یک شعار تبلیغاتی است. در حقیقت شما باید بین هر 25000 تا 50000 کیلومتر به فکر بررسی و تعویض روغن واسکازین باشید.

در صورتی‌که روغن گیربکس سالم باشد، این روغن باید کمی رنگ قرمز به‌نظر برسد و نباید بوی سوختگی بدهد. اگر چرخ‌دنده‌های ماشین صداهای عجیبی مانند خرد شدن سنگ می‌دهند و درست جا نمی‌روند، این دقیقا نشان‌دهنده مشکلات در روغن واسکازین است و شما باید آن‌را خیلی فوری تعویض کنید. روغن بی‌کیفیت و منقضی شده، به‌راحتی می‌تواند آسیب‌هایی جدی به قطعات ماشین وارد کند. شما می‌توانید سطح روغن را چک کنید و ببیند حجم آن به چه میزان تغییر کرده است.


چگونگی تعویض روغن گیربکس


پس از این‌که عمر این روغن سرآمد و زمان تعویض روغن گیربکس رسید، شما می‌توانید با خرید یک روغن واسکازین با کیفیت به تعمیرکار مراجعه کنید با خودتان این تعویض را انجام بدهید. برای این‌کار باید ماشین را با کمک جک از سطح زمین جدا کنید، سپس پلاگین تخلیه را زیر ماشین پیدا کنید و آن را باز کنید تا روغن قدیمی خارج شود. اجازه دهید همه روغن از مخزن خالی شود، سپس می‌توانید با کمک پمپ روغن، مایع جدید را جایگزین کنید و مخزن را محکم ببندید.برای اطلاع از قیمت روغن واسکازین در مستر یدکی به این قسمت مراجعه کنید.


مستریدکی


پس با توجه به چیزهایی که گفتیم، روغن ترمز و روغن گیربکس از مهمترین مواد مصرفی خودرو است و خوراک کارایی بهتر آن‌ها را فراهم می‌کنند. انتخاب لوازم و قطعات یدکی اصلی، در حال حاضر از اصلی‌ترین دغدغه‌های مصرف‌کنندگان است، ما در فروشگاه آنلاین مستریدکی در تلاشیم تا مجموعه‌ای از بهترین‌ها را با کیفیتی مطمئن در اختیار شما قرار دهیم. با مراجعه به وب‌سایت ما می‌توانید همه اطلاعات لازم در خصوص کالای موردنیازتان را به‌دست بیاورید و در نهایت خریدی با آگاهی و اطمینان انجام دهید.
 

کد خبر 124886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha