کد خبر 124895
۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸
تکمیل شاخه غربی کریدور شمال-جنوب تا سال آینده

معاون وزیر راه از بهره برداری شاخه غربی کریدور شمال-جنوب تا سال آینده خبر داد و گفت:مزیت ژئوپلتیکی ایران تاثیرگذاری بر جریان تجارت و ترانزیت بین المللی از مسیر کشورمان را ارتقاء می دهد.

به گزارش پرشین خودرو، شهرام آدم نژاد در رابطه با کریدور شمال-جنوب، اظهار کرد: کریدور شمال-جنوب حاصل تفاهم اولیه سه کشور ایران روسیه و هند در سال 2000 میلادی است. از یک سو عدم پیوستگی خط ریلی در غرب دریای خزر محدودیتی برای رونق این شاخه است اما خوشبختانه، مسیر ریلی کشورمان در شرق دریای خزر از طریق ترکمنستان و قزاقستان به روسیه متصل است و با توافقات اخیر با روسیه، زمینه برای رونق این مسیر ریلی خصوصا برای انتقال غلات فراهم شده است.

وی ادامه داد: وجود خط کشتیرانی منظم بین بنادر ایران و روسیه در دریای خزر و حمل و نقل جاده ای روان در شاخه های مختلف کریدور، روند رو به گسترش کریدور را نوید می دهد. همچنین قرار است تا خط ریلی رشت به کاسپین تا سال آینده ساخته شود و از این طریق می توان اعلام کرد از طریق حمل و نقل ترکیبی ریلی-دریایی، شاخه غربی نیز به بهره برداری کامل خواهد رسید.

 

شهرام آدم نژاد


وی با تاکید بر این که توسعه تجارت بدون تسهیل حمل و نقل بین المللی و تعمیق روابط با همه کشورها خصوصا همسایگان و کشورهای منطقه صورت نخواهد گرفت، افزود: ماموریت بخش حمل و نقل این است تا با استفاده از ابزارهای دیپلماسی حمل و نقل، این زنجیره ارتباطات از شرق تا غرب را ایجاد کند و در برنامه های منطقه ای و بین المللی حمل و نقلی مشارکت و تاثیرگذاری داشته باشد.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: عدم وجود این زنجیره پیوسته ارتباطات حمل و نقلی، عملا موبیلیتی و تجارت را غیر ممکن می سازد. لذا همکاری با روسیه در حوزه حمل و نقل بخشی از این برنامه برای نقش آفرینی حداکثری در برنامه های دوجانبه و چند جانبه منطقه ای و بین المللی است که با سایر کشورها و مناطق مختلف در حال پیگیری است.

آدم نژاد گفت: هر چه این زنجیره ارتباطات بین المللی فارغ از شرقی یا غربی بودن آن تقویت شود، مزیت ژئوپلتیکی ایران در زمینه تاثیرگذاری بر جریان تجارت و ترانزیت بین المللی از مسیر کشورمان ارتقاء می یابد.
 

منبع: تسنیم

کد خبر 124895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha