حقایق بوگاتی که هر عشق ماشینی باید بداند

شاید اگر به هر آدم عشق ماشینی بگوییم بزرگترین آرزویش در مورد خودروها چیست، بیشترین جوابی که می‌شنویم این باشد که «برای یک بار هم که شده سوار بوگاتی شوم».

به گزارش پرشین خودرو، بوگاتی متفاوت‌ترین، مدرن‌ترین و گران‌ترین خودروی امروز دنیاست. در دنیای خودرو، برندهای خاصی هستند که محصولات متفاوت و در تعداد کم تولید می‌کنند. برندهایی مانند فراری، لامبورگینی، پورشه، بنتلی و بوگاتی، اسپرت‌های متفاوت و کلکسیونی هستند که فقط تعداد کمی از مردم توانایی خرید آن‌ها را دارند.

محصولات بوگاتی برای اولین بار با برچسب قیمت میلیون دلاری برای یک خودرو ظاهر شدند. اما این خودروی افسانه‌ای داستانی طولانی و پر فراز و نشیب در طول دوران حیاتش داشته است. شاید برایتان جالب باشد که درباره‌اش بیشتر بدانید.

خودرویی ایتالیایی با مادری فرانسوی و پدری آلمانی!

بوگاتی در سال 1909 میلادی توسط یک ایتالیایی به نام «اتوره بوگاتی» در کشور فرانسه متولد شد. از همان ابتدا هدف این کمپانی تولید خودروهای خاص بود که در این امر هم موفق شد. اما جنگ جهانی دوم و تبعات آن، تاثیر زیادی بر تولید محصولات این کمپانی گذاشت.

بعد از مدت‌ها تعطیلی و ورشکستگی سرانجام در سال 1998 فولکس واگن شرکت بوگاتی را خرید و حالا خودروهای خاص بوگاتی زیر نظر فولکس واگن آلمانی ساخته می‌شوند. بعد از پایان تولید نسل خودروهای کلاسیک بوگاتی، لاین تولید هیولاهای سرعت یا ابر خودرو، در این کمپانی آغاز شد.

 



شاید مدرن‌ترین نسخه از خودروهای کلاسیک بوگاتی را بتوان بوگاتی آتلانتیک دانست. خودرویی که با طراحی متفاوت و خاصش به تعداد بسیار اندک و سفارشی تولید شد و این روزها سه نسخه باقیمانده از این خودرو، قیمتی معادل 40 میلیون دلار دارند.

قطار و هواپیمای بوگاتی

سازندگان بوگاتی عشق سرعت و قدرت هستند و دوست دارند همیشه متفاوت باشند. در سال 1931 با برنده شدن مناقصه ساخت قطار، بوگاتی پرسرعت‌ترین قطار آن زمان را طراحی کرد که در لحظه به سرعت 192 کیلومتر در ساعت می‌رسید. بعد از تسخیر جاده‌ها و خیابان‌ها، حالا نوبت آسمان بود!

اتوره بوگاتی در سال 1930 هواپیمای خودش با نام مدل 100 را تولید کرد. اما از بد روزگار، با شروع جنگ جهانی دوم، این پروژه به تست نهایی نرسید و بعد از جنگ هم پروژه به دلایل مختلف ناتمام ماند. این هواپیما حالا در موزهٔ نیروی هوایی فرانسه خوابیده است!

روح فرانسوی بوگاتی را زنده کرد

بعد از مرگ اتوره بوگاتی، این کمپانی با روبه‌رو شدن با مشکلات عدیده، برای مدت هفت سال تعطیل شد. بعد از آن شرکتی اسپانیایی به نام هیسپانو سویزا که فعالیت اصلی‌اش در صنعت هوایی بود، خط تولید بوگاتی را خرید که هنوز هم این شرکت در بخشی از کمپانی قطعات هواپیما تولید می‌کند.

بوگاتی برای 30 سال هیچ فعالیتی نداشت. در این مدت فقط تولیدات قبلی این کمپانی توسط مجموعه‌داران خرید و فروش می‌شد. بعد از آن «رومانو آرتریولی» که بازاریاب برند فراری بود، سهام بوگاتی را خرید، اما بعد از چند سال او هم ورشکست شد. تا بالاخره در سال 1998 فولکس واگن با خرید بوگاتی روح زندگی را در کالبد بی‌جان این کمپانی دمید.

در سال 1999 ابر خودروی معروف بوگاتی با نام شیرون تولید شد و این شروع تولید خودروهای متفاوت و هیولای بوگاتی بود که تا کنون هم ادامه دارد.

موتور جت در محصولات بوگاتی!

شاید برایتان جالب باشد که در مورد قدرت و سرعت خودروهای بوگاتی بدانید. اولین نسخه شیرون خودرویی 18 سیلندر بود که با قدرت 547 اسب بخار و شتاب 5.3 ثانیه، با سرعت 330 کیلومتر در ساعت تقریباً ضعیف‌ترین خودروی نسل جدید بوگاتی بود. هدف سازندگان بوگاتی تولید خودرویی بود که مانند هواپیمای جت جاده‌ها را ببلعد! اما ابرخودروی بوگاتی و دنیا، بوگاتی ویرون بود که در سال 2006 رونمایی شد که با شتاب 2.5 ثانیه و سرعت 400 کیلومتر، تقریباً نسخه‌ای اولیه از آن رویایی بود که در ذهن سازندگان بوگاتی موج می‌زد.

سرانجام در سال 2010 نسخه سوپر اسپرت بوگاتی ویرون تولید شد. این خودرو دقیقاً همانی بود که تمام عاشقان سرعت دنیا انتظارش را داشتند. یک موتور با قدرت 1200 اسب بخار و سرعت 431 کیلومتر بر ساعت که هم جاده‌های دنیا را فتح کرد و هم در کتاب رکوردهای گینس ثبت شد. در سال 2013 بوگاتی ویرون گرند اسپرت ویتس که نسخه بدون سقف بوگاتی بود، با شکستن رکورد تمامی خودروهای قبلی توانست با سرعت 408.84 کیلومتر در ساعت، رکورد سریعترین خودروی بدون سقف دنیا را هم بشکند!

بوگاتی در دستان یک ایرانی!

کوروش منصوری یکی از بزرگترین تیونینگ‌کاران جهان است. شاید برایتان جالب باشد که آقای منصوری تا کنون چهار مدل بوگاتی را بهینه‌سازی کرده است.

او اولین کسی است که برای تیونینگ خودرو به سراغ کمپانی‌های خاص و خودروهای چند میلیون دلاری و به خصوص ابر خودروهای بوگاتی رفته است.

وجه تمایز خودروهای ویرون آقای منصوری، استفاده از فیبر کربن در بدنه و طرحی شبیه بال پرنده در قسمت جلوی خودروست. آقای منصوری بوگاتی‌های تیونینگ شده را با آرم شرکت منصوری عرضه می‌کند. او قدرت موتور این خودرو را به 1200 اسب‌بخار و شتاب آن را به کمتر از دو ثانیه رسانید. این خودروها با قیمتی بالاتر از سه میلیون دلار فروخته شده‌اند.

از خودروهای تیونینگ شده توسط آقای منصوری دو نسخه بنز و پورشه در ایران موجود است. با ورود به سامانه‌های خرید خودرو مانند سایت دیوار می‌توانید در مورد نمونه‌های تیونینگ شده خودروهای مختلف در ایران بیشتر بخوانید.

 

کد خبر 124899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha