ایجاد شبکه ارتباطی گسترده با تکمیل راه آهن چابهار-سرخس

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان گفت: تکمیل راه آهن چابهار - میلک - سرخس شبکه ارتباطی خوبی را ایجاد می‌کند و مایه برکات فراوان در جنوب شرق کشور خواهد بود.

به گزارش پرشین خودرو، حجت الاسلام و المسلمین مصطفی محامی روز سه‌شنبه در دیدار جمعی از نیروهای کارگاه شماره هفت راه‌آهن چابهار به زاهدان، اظهارداشت: این طرح بزرگ در کنار سایر پروژه‌های زیربنایی، به شدت موردنیاز سیستان و بلوچستان و کشور است و می‌بایست خیلی زودتر از این موعد، آغاز و به نتیجه می‌رسید.

نماینده رهبر معظم انقلاب در امور اهل سنت سیستان ‌و بلوچستان ضمن ابراز امیدواری برای اتمام هرچه سریع‌تر تمام فازهای این پروژه، تأکیدکرد: اگر این پروژه در گذشته به بهره‌برداری رسیده بود، در وضعیت تحریم و فشار اقتصادی دشمن می‌توانست کمک شایانی به کشور کند.

حجت الاسلام و المسلمین محامی گفت: با وجود تاخیر در آغاز این پروژه، خداوند را شاکریم که هم‌اینک این طرح ملی در حال پیشرفت است.

پروژه راه آهن چابهار - زاهدان - سرخس - مشهد یکی از طرح های مهم ملی درحال اجرا در سیستان و بلوچستان است که تکمیل و راه اندازی آن تحولات چشمگیری در ارتباطات تجاری کشورهای مختلف و توسعه و پیشرفت استان‌های جنوب شرق کشور ایجاد می کند.

این پروژه مهم و حیاتی به طول یکهزار و ۶۴۰ کیلومتر توسط قرارگاه خاتم الانبیا درحال اجراست و نقش مهمی در جابه جایی کالا از چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور به سایر نقاط ایران و کشورهای همجوار خواهد داشت.

 



پروژه اتصال خط آهن چابهار- زاهدان- مشهد به شبکه ریلی کشور از سال ۱۳۸۹ آغاز شده ولی به دلیل تخصیص نیافتن به موقع اعتبارات از پیشرفت قابل قبولی برخوردار نیست و تخصیص اعتبارات موردنیاز این طرح ملی نیازمند توجه ویژه دولت است.

این خط آهن که از ورودی شرقی بندر شهید بهشتی چابهار آغاز شده و به راه آهن بافق - مشهد متصل خواهد شد، یکهزار و ۳۸۰ کیلومتر طول دارد که در مسیر چابهار- ایرانشهر- زاهدان در حال ساخت است.

توسعه بندر چابهار و ارتقای ظرفیت تخلیه و بارگیری آن تا ۸.۵ میلیون تن ایجاب می کند که خط ریلی چابهار- زاهدان- میلک- سرخس هرچه سریعتر تکمیل شود تا تجار و سرمایه گذاران داخلی و خارجی با شوق و اشتیاق بیشتری در سیستان و بلوچستان حضور یابند و با سرمایه گذاری در این منطقه تحول بزرگی در صادرات و واردات و چرخه اقتصادی کشور ایجاد کنند.

رهبر معظم انقلاب و دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به توسعه زیرساخت های بندر چابهار دارند به طوری که پروژه های راه آهن و توسعه بندر شهید بهشتی با سرعت در حال انجام است.

هم اینک در اجرای پروژه راه آهن چابهار- زاهدان - مشهد (سرخس) نیروی انسانی بومی مشغول کار هستند و علاوه بر اجرای این طرح در روستاهایی که راه آهن از آنها عبور می کند ساخت مدرسه، زیرسازی و بازگشایی راه های ارتباطی برای محرومیت زدایی مناطق مختلف روستایی در دستورکار است که موجب رضایتمندی مردم محروم شده است.

اتصال راه آهن چابهار -زاهدان- میلک سیستان واقع در نقطه صفر مرزی با افغانستان که از خط آهن زاهدان- سرخس منشعب خواهد شد کشور افغانستان را نیز به شبکه راه آهن ایران و جهان متصل خواهد کرد. هر چند که افغانستان فاقد راه آهن است اما بازرگانان و تجار این کشور می توانند از راه آهن ایران برای جابه جایی کالاهای خود به سراسر دنیا استفاده کنند.

آماده سازی زیرساخت های حمل و نقل دریایی، زمینی، ریلی و هوایی سرمایه گذاران بخش خصوصی و دولتی کشورهای مختلف همجوار را بیشتر برای حضور در سیستان و بلوچستان به ویژه بندر و منطقه آزاد چابهار تشویق می کند.

با افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- سرخس کوتاه‌ ترین راه ریلی از شمال به جنوب ایجاد خواهد شد که این خود باعث توسعه شرق کشور و استان محروم سیستان وبلوچستان می‌ شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 124935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha