قیمت‌گذاری دستوری، بزرگترین مشکل خودروسازی است

استاد گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: بزرگترین مشکل بازار خودرو قیمت‌گذاری دستوری است و در صورتی که اجازه آزادسازی قیمت‌ها داده شود، هجوم مشتریان برای خرید را شاهد نخواهیم بود.

امیرحسن کاکایی، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، اظهار داشت: چنانچه قیمت خودرو آزاد شود، این همه هجوم برای خرید خودرو را شاهد نخواهیم بود.


به گفته وی، اگر این هجوم ادامه‌ دار باشد خودروسازان می‌توانند با تولید بیشتر، پول و درآمد بالاتری کسب کنند، در نتیجه سرمایه‌گذاری هایشان افزایش یافته و در درازمدت برای کشور ارزش‌آفرین خواهد بود.


این استاد دانشگاه معتقد است: ‌اگر به جای بازار، بیشتر به فکر تولید بودیم، امروز بسیاری از مشکلات حل شده بود.

وی ادامه‌ داد:‌ اگر از تقاضای عجیب بازار برای تحرک تولید استفاده شود، ارزش آفرینی را به دنبال خواهد داشت، اما با شیوه کنونی که روی بازار متمرکز شده‌ایم، فقط دلال‌بازی توسعه پیدا خواهد کرد.

کاکایی تاکید کرد:‌ چنین تحرکی، نه تنها در راستای تولید و ایجاد ارزش نخواهد بود، بلکه ضعیف شدن اقتصاد و تولید را به همراه خواهد داشت که یکی از نتایج قطعی آن کاهش ارزش ریال است.

 

امیرحسن کاکایی

وی گفت:‌ هر زمان از چنین مسائلی صحبت به میان می آید، سیاست‌گزاران فقط یک سری موضوع خاص تکراری را بیان می‌کنند، در حالی که امروز باید پارادایم را عوض کنیم و به فرموده رهبر معظم انقلاب، در راستای رونق و جهش تولید حرکت کنیم.

استاد گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت خاطرنشان کرد:‌ «تحقق جهش تولید در خودروسازی بدون آزادسازی قیمت‌ها امکان‌پذیر نیست، زیرا وقتی منابع واقعی نباشد فقط به تورم دامن زده می‌شود.»

وی به‌طور نمونه به تجدید ارزیابی دارایی‌های خودروسازان اشاره کرد و گفت: تجدید ارزیابی، ارزش‌آفرینی نیست، باید بپذیریم که منابع لازم را برای تقویت تولید در خودروسازی در اختیار نداریم و باید با در پیش گرفتن شیوه‌هایی به تحرک واقعی اقتصاد بپردازیم.

کاکایی در پایان خاطرنشان‌کرد:‌ زیرساخت افزایش تولید در خودروسازی فراهم است و فقط با افزایش سرمایه‌گذاری می‌توان از ظرفیت‌های موجود استفاده کرد.

کد خبر 124938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha