کد خبر 124967
۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
مدیران آمار متفاوتی از لغو طرح ترافیک دارند

طرح ترافیک در تهران لغو شد. مدیران شهری می گویند لغو طرح تاثیری در کاهش مسافر نداشته اما عضو شورا می گوید که مسافران کمتر شده اند.

به گزارش پرشین خودرو، بعد از گذشت دو ماه از اجرای طرح ترافیک در سال جاری موقتاً یک هفته طرح ترافیک به دلیل کرونا لغو شد. مدیران شهری تأکید دارند که اجرای طرح ترافیک تأثیری در افزایش شیوع کرونا ندارد، اما سایر مدیران معتقدند که یکی از نقاط شیوع کرونا مترو است و بهتر است شهروندان در این روزها از خودروی شهری به جای سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

البته از روزهای پایانی اسفند 98 هم به دلیل شیوع کرونا طرح ترافیک لغو شد و از 24 خرداد سال جاری دوباره اجرای طرح ترافیک در تهران آغاز شد.


مدیران شهری می‌گویند طرحی که امسال اجرا شد با طرح‌ترافیکی که در روزهای غیرکرونایی در تهران اجرا می‌شد بسیار متفاوت است و تسهیلاتی برای کارمندان، کادر درمان و همچنین آژانس‌ها و تاکسی‌های اینترنتی درنظر گرفته شده است و اجرای طرح ترافیک فقط مانع سفرهای غیرضروری در مرکز شهر می‌شود.


از ابتدای هفته جاری، طرح ترافیک در تهران لغو شد، البته مسئولین می‌گویند احتمال تمدید لغو طرح ترافیک وجود دارد.



با لغو طرح ترافیک میزان مسافران در تهران تغییری نکرده است

فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه معتقد است که با لغو طرح ترافیک میزان مسافران در تهران تغییری نکرده است.

وی می‌گوید از زمانی که دورکاری برای برخی از کارمندان لحاظ شده، فاصله‌گذاری در مترو بهتر اجرا می‌شود.

 

طرح ترافیک



۱۰ هزار مسافر بالا و‌پایین با لغو طرح‌ترافیک‌

نوبخت معتقد است که لغو طرح ترافیک آمار مسافران را تغییر نداده است، شاید 10 هزار مسافر بالا و پایین شود که آن هم در حدود 2 تا 4 قطار تأثیر دارد و ما روزانه بیش از 2 هزار اعزام داریم.

نوبخت می‌گوید: هر چقدر جذابیت سفر را کمتر کنیم، اجرای فاصله‌گذاری بهتر است و فاصله‌گذاری اجتماعی در ساعات پیک کمتر رعایت می‌شود.



عضو شورا: کاهش مسافر با لغو طرح ترافیک

با وجود اینکه مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران معتقد است که لغو طرح ترافیک در میزان مسافران مترو تأثیری نداشته است،‌ اما حسن خلیل‌آبادی عضو شورای شهر تهران می‌گوید: لغو طرح ترافیک به دلیل شیوع ویروس کرونا به طور معمول موجب کاهش ازدحام جمعیت در ناوگان حمل و نقل عمومی می‌شود و یکی از اهداف لغو طرح ترافیک، رفع نگرانی شهروندان است که نمی‌خواهند در طی شیوع ویروس کرونا از حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

به گفته خلیل‌آبادی، با لغو طرح ترافیک به شهروندان حق انتخاب داده می‌شود و هر کسی می‌تواند با استفاده از خودروی شخصی یا حمل و نقل عمومی سفرهای درون‌شهری خود را انجام دهد.

عضو شورای شهر تهران می‌گوید: آمار دقیقی از کاهش یا افزایش مسافران مترو و اتوبوس ندارد، ولی به نظر می‌رسد تعداد مسافران حمل و نقل عمومی کاهش یابد و تعداد مسافران حمل و نقل عمومی کمتر شود.

از سوی دیگر برخی از اعضای شورای شهر تهران معقتدند که لغو طرح ترافیک نه تنها تأثیر مثبت در کاهش شیوع کرونا ندارد بلکه مضراتی هم در پی دارد.



اینکه لغو طرح ترافیک در کنترل کووید 19 تأثیر دارد، خیال باطل و مسئله انحرافی است

ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: فوکوس کردن بر روی این موضوع که لغو طرح ترافیک در کنترل کووید 19 تأثیر دارد، خیال باطل و مسئله انحرافی است، کما اینکه بسیاری از شهرها که طرح ترافیک ندارند و مترو هم ندارند، اپیدمی کووید 19 در این شهرها وضعیت قرمزی دارد.



می توانیم بگوییم لغو طرح ترافیک تاثیر منفی هم دارد

عضو شورای شهر تهران می‌گوید: لغو طرح ترافیک تأثیری بر کاهش انتشار کووید 19 ندارد و حتی می‌توانیم بگوییم که تأثیر منفی هم دارد.

وی در خصوص علت این اظهارنظرش گفت: همین دیروز ترافیک وحشتناکی در محدوده مرکزی شهر داشتیم. ماندگاری شهروندان در ترافیک، تاکسی و اسنپ می‌تواند مشکل‌زا شود، میزان ازن هوا هم افزایش یافته و همچنین ترافیک در محدوده مرکزی افزایش یافته و آلودگی هوا بیشتر می‌شود.

وی گفت:ماندگاری شهروندان در ترافیک از لحاظ روحی هم مضر است. وقتی شهروندان در تاکسی مدت زیادی می مانند و در یک فضای بسته هستند، خطرناک‌تر است. لغو طرح ترافیک کمکی به کنترل کووید 19 نمی‌کند.



ماندن در فضاهای بسته به مدت طولانی باعث ابتلا به ویروس کرونا می‌شود

عضو شورای شهر تهران گفت: براساس مطالعات صورت گرفته و مقالات منتشر شده تا امروز، در خصوص حرکت ویروس کرونا ماندن در فضاهای بسته به مدت طولانی باعث ابتلا به ویروس کرونا می‌شود،‌ اما در مترو مردم خیلی نمی‌مانند.

البته وضعیت در سیستم حمل و نقل عمومی فعلاً خوب نیست،‌ اما قرار است با تزریق منابع مالی صورت گرفته، توسعه در مترو بیشتر شده و همچنین واگن جدید خریداری شود.



برداشتن طرح ترافیک در حال حاضر یک تناقض و تشویق بیشتر مردم به ترددهای غیرضروری است

محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر در این باره می‌گوید: برداشتن طرح ترافیک در حال حاضر یک تناقض و تشویق بیشتر مردم به ترددهای غیرضروری است. برای حل یک مسئله نباید صورت مسئله را پاک کرد.

وی ادامه داد: بسیاری از سفرها قبل از ساعت 8 و نیم صبح به صورت رایگان انجام می‌شد که بار زیادی از حمل و نقل عمومی را کاهش می‌داد.

عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: اگر دولت به دنبال حل مشکل است،‌ بهتر است به تعهدات خود عمل کند و بدهی‌های خود را براساس آنچه قانون مشخص کرده پرداخت کند. شهرداری هم می‌تواند اتوبوس اضافه کند تا فاصله‌گذاری اجتماعی بیشتر رعایت شود.

وی اضافه کرد: اینکه دولت به جای اینکه حمل و نقل عمومی را تقویت کند، طرح‌های دیگری را تعطیل می‌کند، مشکلی حل نمی‌شود بلکه بر مشکلات اضافه می‌شود. طرح ترافیک به این دلیل بازگردانده شد که شهر دچار مشکلات زیادی شده بود و مرکز شهر بیش از این ظرفیت ورود خودرو را نداشت.

وی ادامه داد: وقتی مشکلات بیشتر شد، پیشنهاداتی از سوی شهرداری، راهنمایی و رانندگی و شورای شهر مطرح شد و کار کارشناسی صورت گرفت و درنهایت تصمیم‌گیری شد. به هم زدن چنین تصمیمی می‌تواند مشکلات را بازگرداند، چرا که ما مردم را تشویق می‌کنیم حتی در صورتی که ضرورت ندارد، وارد منطقه طرح ترافیک شوند.


از اعتبارات کرونا به حمل و‌نقل عمومی هم بدهند

وی تأکید کرد: باید بررسی‌های همه‌جانبه‌ای صورت گیرد و همه مشکلات دیده شود. وزارت بهداشت نباید تنها مشکل خود را ببیند، باید مشکل همه شهر را ببیند، همانطور که شهرداری مشکلات بهداشت را دید و طرح ترافیک را تغییر داد، آنها هم باید کمک کنند و بخشی از اعتباری که برای مقابله با کرونا درنظر گرفته شده مربوط به حمل و نقل عمومی است و باید پرداخت شود.

براساس این گزارش از ابتدای هفته، اجرای طرح ترافیک در تهران لغو شده است. در ساعات پیک همچنان اوج مسافر وجود دارد و فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت نمی‌شود. برخی از مدیران تأکید دارند که لغو طرح ترافیک در میزان مسافر تأثیری نداشته و برخی می‌گویند باعث کاهش مسافر شده است. از سوی دیگر، بسیاری از مدیران تأکید دارند که لغو طرح ترافیک در کنترل کووید 19 تأثیری ندارد.

کد خبر 124967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha