راهکار نوین برای افزایش سرعت حمل‌ونقل در پل‌ راه‌آهن

پژوهشگران دانشگاهی روش نوینی جهت افزایش ظرفیت باربری و افزایش سرعت حمل‌ونقل قطارهای خط آهن کشور ارائه کردند.

به گزارش پرشین خودرو، تیم تحقیقاتی گروه مهندسی عمران دانشگاه اراک با هدایت دکتر مهدی یزدانی، عضو هیئت علمی گروه مهندسی عمران دانشگاه اراک، به وسیله تئوری شکست روشی برای افزایش بهره‌وری ظرفیت باری و سرعت حمل‌ونقل قطارهای خط راه آهن ارائه کردند.


دکتر مهدی یزدانی، سرپرست این تیم تحقیقاتی در شرح روش ارائه شده، اظهار کرد: پل‌های قدیمی راه آهن بیشتر از مصالح بتنی و سنگی ساخته شده‌اند و یکی از ایرادات اصلی این سازه‌ها ترک خوردگی در قسمت‌هایی از پل تحت اثر بارهای سرویس است، تئوری مکانیک شکست به عنوان یک ابزار قدرتمند و به‌روز اثر ترک و نقص را در تحلیل سازه‌ها لحاظ می‌کند.



دکتر یزدانی افزود: تاکنون از این تئوری برای محاسبه ظرفیت پل‌های قدیمی استفاده نشده بود، بنابراین در مقاله حاضر برای نخستین بار با استفاده از تئوری مکانیک شکست اثر ترک‌ها به صورت مستقیم در ظرفیت باربری لحاظ شد.


برای اعتبارسنجی روش مذکور از نتایج دو پل که در فاصله ۲۳ و ۲۴ کیلومتری راه آهن قدیم تهران-قم وجود داشته است، استفاده شد.

 

پل راه آهن


وی ضمن اشاره به ظرفیت گسترده شبکه راه آهن کشور برای اجرای این طرح، گفت: شبکه راه آهن به عنوان زیرساخت ریلی کشور یکی از مهمترین شاخص‌های رشد اقتصادی محسوب می‌شود. در شبکه راه آهن تعداد بسیار زیادی پل‌های قدیمی وجود دارد که این پل‌ها برای نیازهای زمان‌های گذشته طراحی شده‌اند.


در سال‌های اخیر با توجه به نیاز کشور به افزایش باربری و همچنین افزایش سرعت ناوگان ریلی، این پل‌های قدیمی همواره مورد بررسی قرار گرفته‌اند تا در صورتی که ظرفیت لازم را داشته باشند، این مهم روی دهد. از آنجایی که درشبکه راه آهن کشور در حدود ۱۰ هزار پل قدیمی وجود دارد، با پیشنهاد رویکرد جدید به سرعت می‌توان در مورد افزایش ظرفیت باربری و افزایش سرعت قطارهای در حال سرویس تصمیم‌گیری کرد.

بر اساس اعلام وزارت علوم، سرپرست تیم تحقیقاتی گروه مهندسی عمران دانشگاه اراک، فعالیت دانشجویان مقطع کارشناسی را از ویژگی‌های ارزشمند این کار دانست و گفت: از اهمیت دیگر تحقیق حاضر، انجام آن توسط دانشجویان کارشناسی است و از دیگر نتایج ارزنده این پژوهش چاپ مقاله در پایگاه ISI در سطح Q۱ است.

منبع: ایسنا

کد خبر 125017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha