قیمت خودرو با محاسبه سود خودروساز و قطعه ساز باید منطقی شود

رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: باید به مردم قول دهیم اگر پراید از خط تولید خارج می شود خودرویی جایگزین می شود که کیفیت و ایمنی بالاتری خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، محمود واعظی شب گذشته در مراسم رونمایی از محصول جدید سایپا و آغاز تولید انبوه دو محصول فیس‌ لیفت جدید و خروج خودرو پراید از خط تولید، با تاکید بر اینکه باید پژوهش اولویت اول صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی کشور باشد، اظهار داشت: مهمترین انتظار دولت از صنعت خودروسازی کشور توجه به پژوهش و تحقیق و توسعه (R&D) است و تا زمانی که به کیفیت و توسعه توجه نشود، تولیدات در مسیر کپی کاری خواهد بود.

وی با اشاره به پیوند ساخت داخل با R&D افزود: زمانی می‌توانیم خودروساز حرفه‌ای شویم که به R&D و در مرحله بعد ساخت داخل توجه شود اگر چه صنعت خودرو رشد و جهش خوبی را در بخش داخلی سازی داشته است اما اراده و توجه به توسعه داخلی سازی باید بیشتر شود موضوعی که خواست اصلی دولت از خودروسازان و قطعه سازان است.

وی همچنین بر لزوم توجه به کیفیت قطعات خودرو اشاره و تصریح کرد: در جریان داخلی سازی توجه به کیفیت قطعات و کیفیت خودرو اهمیت زیادی دارد و باید ارتقاء کیفیت و ایمن سازی خودروها از اهداف خودروسازان باشد در واقع مردم باید اطمینان داشته باشند اگر خودروی ایرانی تولید می شود محصولی با کیفیت است.

رئیس دفتر رئیس جمهوری در ادامه قیمت و تامین و تخصیص ارز را دو موضوع مهم در صنعت خودرو دانست و در همین زمینه راه حل مشکل بازار خودرو را افزایش تولید و اشباع بازار اعلام کرد و گفت: امروز بیشتر سود بازار خودرو به جیب دلالان می‌رود و فشار زیادی روی خودروساز و قطعه‌ساز است در حالی که باید علاوه بر سود مناسبی که خودروساز و قطعه ساز می برد قیمت برای مصرف کننده منطقی باشد.

 



واعظی با اشاره به طرح موضوع قیمت خودرو درستاد اقتصادی دولت دولت گفت: 3 سال قبل موضوع قیمت خودرو در ستاد اقتصادی دولت حل شد و ابلاغ کردیم که کارخانه با هدف کاهش قیمت، 5 درصد زیر قیمت بازار، می تواند خودرو را عرضه کند ؛ اما در دوره وزارت آقای شریعتمداری این موضوع اجرا نشد در دوره آقای رحمانی نیز این مساله امروز و فردا شد اما امیدواریم در دوره جدید وزارت صمت این مصوبه اجرایی شود.

وی در ادامه از زحمات سرپرست جدید وزارت صمت قدردانی کرد و افزود: با حضور آقای مدرس خیابانی و شکل گیری ستاد تنظیم بازار قیمت‌ها تا حدودی ساماندهی شدو در بخش تامین و تخصیص ارز نیز جلسات خوبی با قطعه سازان و خودروسازان داشته اند چرا یکی از اولویت‌های دولت تامین ارز قطعات است و در تلاشیم تا ارز مورد نیاز تامین شود.

وی با اشاره به نقش مهم صنعت خودرو در توسعه و اشتغالزایی در کشور تاکید کرد: صنعت خودرو در جهان جزو صنایع پیشرفته است و به هر میزان این صنعت توسعه پیدا ‌کند، صنایع دیگر نیز توسعه خواهند یافت. در ایران نیز صنعت خودرو به لحاظ اشتغالزایی و ترنول مالی صنعت بزرگی است به طوری که امروز بالای یک و نیم میلیون نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این صنعت مشغول فعالیت هستند.

این مقام مسئول در دولت گفت: با توجه به اهمیت بالای صنعت خودرو، اولین حوزه‌ای که مورد تحریم قرار گرفت، صنعت خودروسازی بود تا از این طریق ارزش افزوده و اشتغال در کشور از بین برود و زنجیره تولید در این صنعت قطع شود اما خوشبختانه موفق نشدند و با کمک مدیران و مهندسان داخلی توانستیم این شرایط را اداره کنیم و با رشد تولید خودرو علی رغم فشارها ، تحریم را دور بزنیم.

واعظی در پایان بر اهمیت صادرات تاکید و خاطر نشان کرد: تا زمانی که صادرکننده نشویم کیفیت تولیدات بالا نمی‌رود؛ با استفاده از بازارهای منطقه ای باید صادرات را رونق ببخشیم.

کد خبر 125036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha