تولید قوای محرکه مشترک در دستور کار وزارت صمت قرار گرفت

معاون امور صنایع وزارت صمت گفت: صنعت خودرو ایران به رغم محدودیت های بین المللی علاوه بر افزایش ظرفیت تولید و کاهش واردات قطعات خارجی، دستاوردهای خوبی در حوزه توسعه عمق ساخت داخل و عرضه محصولات جدید به دست آورده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، مهدی صادقی نیارکی در مراسم رونمایی از محصول جدید سایپا وآغاز تولید انبوه 2 محصول فیس‌ لیفت جدید در این شرکت ضمن اشاره به آخرین وضعیت تولید و تعهدات معوق و تحویل خودروسازان در 4 ماهه ابتدایی امسال افزود: بر اساس جدیدترین آمار تا 15 مرداد امسال خودروسازان با تولید 337 هزار دستگاه خودرو 15 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل ( 279 هزار دستگاه ) رشد تولید داشته اند و با تحویل 244 هزار دستگاه بیش از 20 درصد تحویل خودروسازان نسبت به مدت مشابه افزایش یافته است.

رشد 22 درصدی تعهدات معوق خودروسازان / تولید خودروهای ناقص 30 درصد کاهش یافت

وی همچنین از رشد 22 درصدی تعهدات معوق خودروسازان در سال جاری خبر داد و تصریح کرد: تاکنون 201 هزار دستگاه تعهدات معوق خودروسازان تحویل مشتریان شده است و همچنین خودروهای ناقص در کف نسبت به مدت مشابه سال قبل 30 درصد کاهش یافته است.

وی در ادامه با اشاره به برنامه گسترده‌ گروه سایپا در زمینه توسعه محصول و تولید خودروهای جدید، این حرکت را تحولی اساسی در تاریخ این خودروساز دانست و تاکید کرد: این موفقیت ها در اوج تحریم و شیوع کرونا بدست آمده است در شرایطی که صنعت خودرو اولین صنعت مورد تحریم های جدید است.

معاون وزیر صمت افزود: بدون شک تحقق شعار جهش تولید در مجموعه های خودروسازی و قطعه سازی با همدلی و همراهی و صبر و تحمل همه این بخش ها دست آمده است.

4 رویکرد وزارت صمت در سال جهش تولید/ عقد 330 میلیون دلار قرارداد در قالب چهار میز ساخت داخل با قطعه سازان

صادقی نیارکی در ادامه به 4 رویکرد وزارت صمت در سال جهش تولید اشاره و عنوان کرد: محور اول جهش تولید است که ذیل این محور بر توسعه و تعمیق ساخت داخل تاکید شده است به طوری که در راستای تعمیق داخلی سازی در صنعت خودرو برنامه وزارت صمت کاهش یک میلیارد و 400 میلیون دلار ارزبری از 2 میلیارد و 400 میلیون دلار است این در حالی است که در سال گذشته در قالب برگزاری میزهای ساخت داخل حدود 275 میلیون دلار عقد قرارداد با جامعه قطعه سازی اتفاق افتاد.

 



وی با اشاره به برگزاری چهارمین میز ساخت داخل در ماه گذشته گفت: در این میز 66 میلیون یورو عقد قرارداد صورت گرفته است که در مجموع میزهای داخلی سازی از سال گذشته تاکنون 330 میلیون یورو تا کنون عقد قرارداد برای داخلی سازی در صنعت خودرو منعقد شده است که از این ارقام 60 میلیون یورو از قطعات تولد و عرضه شده است.

وی محور دوم برنامه وزارت صمت در سال جهش تولید را مدیریت واردات و توسعه صادرات اعلام کرد و با اشاره به دو محور طرح های نیمه تمام و مدیریت تنظیم بازار گفت: تا این لحظه بیش از 2600 ردیف تعرفه از 8 هزار تعرفه در حوزه واردات محدود شده است.

این مقام مسئول در وزارت صمت در ادامه به اقدامات دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور در حوزه توسعه محصولات جدید اشاره و اظهار داشت: خوشبختانه در سال جاری دو شرکت ایران خودرو و سایپا پلت فرم جدید با خودروهای به روز را به بازار عرضه می کنند چنانچه امروز شاهد رونمایی از یکی از محصولات جدید و کراس اوور گروه خودروسازی سایپا هستیم.

صادقی نیارکی با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات سایپا در حوزه طراحی و تکوین محصول حرف برای گفتن دارد، افزود: اتفاقات گسترده ای در مرکز تحقیقات سایپا در زمینه طراحی و ساخت پلت‌فرم‌ها و خودروهای جدید در حال رخ دادن است.

رقابت دو خودروساز بزرگ در حوزه بومی سازی و توسعه و تکوین محصولات جدید / هدف دولت منطقی شدن قیمت خودرو است

وی تاکید کرد: خوشبختانه هر دو شرکت بزرگ خودروسازی برای بهبود مستمر و توسعه و طراحی و تکوین محصولات جدید و بومی سازی و توسعه صادرات رقابت می کنند که قطعا این روند برای کشور بالندگی و خوداتکایی ایجاد می کند.

وی برنامه بعدی وزارت صمت و سازمان گسترش را قوای محرکه مشترک اعلام کرد و گفت: تولید خودروهایی که قرار بود با 50 درصد داخلی سازی تولید کنند امروز به دلیل عدم حضور شرکتها متوقف است و با کمک خودروسازان این خودروها طراحی و ظرف یک سال آینده با بیش از 90 درصد داخلی سازی تولید می شوند.

معاون وزیر صمت در پایان با توجه به دو چالش قیمت و تخصیص ارز به خودروسازان و قطعه سازان گفت: ما دنبال آزادسازی قیمت خودرو نیستم و بلکه هدف دولت منطقی شدن قیمت خودرو است این امر موجب می شود که جامعه قطعه سازی به آینده امید داشته باشد ضمن اینکه در تخصیص ارز نیز با همکاری بانک مرکزی و وزارت صمت تامین ارز صنایع اولویت دار و پیشران در دستور کار وزارت صمت قرار دارد.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 125044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha