کد خبر 125064
۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
صنعت خودرو با موتورهای پرمصرف خداحافظی می کند

مدیرعامل شرکت توسعه قوای محرکه تیوان گفت: صنعت خودرو با استفاده از توانمندی‌های داخل و همکاری و مشارکت قطعه‌سازان بزرگ کشور، به دنبال اجرای طرح کلان ملی طراحی و تولید خانواده موتورهای کم‌مصرف در بازه قدرتی ۷۵ تا ۱۴۳ اسب بخار و مصرف سوخت ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش و سطح آلایندگی یورو ۶ است.

به گزارش پرشین خودرو، مجتبی میرسهیل با بیان این مطلب افزود: ایده استفاده از موتورهای کم‌مصرف روی خودروهای ساخت داخل در سال اول فعالیت دولت روحانی شکل گرفت. در فصل پاییز و زمستان که به دلیل پدیده وارونگی و آلودگی هوا پایتخت و کلان‌شهرها تعطیل می‌شدند، مقرر شد به‌عنوان یکی از راهکارهای کاهش آلایندگی ناشی از خودروها، نسبت به ارتقا و جهش فناوری قوای محرکه خودرو و رفع فاصله دو، سه دهه‌ای فناوری خودروهای تولیدی با خودروهای روز دنیا نسبت به واردات موتورهای کم‌مصرف یورو ۶ اقدام شود.

وی گفت: با توجه به اهمیت طرح در سطح دولت، ارگان‌های مختلف برای کمک به اجرای طرح و رفع موانع و مشکلات اجرای آن ماموریت یافتند. معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری مامور حمایت از شرکت دانش‌بنیان برای انتقال فناوری و ایجاد زیرساخت‌های مربوطه شد. وزارت صمت وظیفه سیاست‌گذاری و فراهم کردن شرایط انعقاد قرارداد با خودروسازان داخلی را بر عهده گرفت و وزارت نفت نیز مکلف شد از محل صرفه‌جویی مصرف سوخت ناشی از اجرای این طرح، یارانه کاهش مصرف سوخت را در اجرای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و مصوبه شورای اقتصاد پرداخت کند.

میرسهیل اظهار داشت: از ابتدای سال ۹۵ هم مقام معظم رهبری به این موضوع بااهمیت ورود کردند و طی این چند سال بارها بر اهمیت اجرای این طرح و تحقق خودرو با مصرف ۵ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر تاکید داشتند. تاکیدات مقام معظم رهبری در این خصوص موجب شد معاون اول رئیس‌جمهور نیز با توان مضاعف مسائل و مشکلات این طرح را در ارگان‌های دولتی ذی‌ربط دنبال کند و در راستای رفع موانع اجرایی آن برآید.

 



مدیرعامل تیوان گفت: برای آنکه طرح ما موفق و قوی باشد فناوری روز دنیا از سوی ۱۵ شرکت خودروساز معتبر مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد طی یک برنامه زمان‌بندی مشخص خانواده موتوری را که بتواند کل صنعت خودروی ایران را در حوزه سواری پوشش دهد، طراحی و ساخته شود و در داخل کشور به تولید برسد.

وی گفت: با توجه به فناوری بالای این نوع موتورها، یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین شرکت‌های طراحی موتور دنیا به‌عنوان مشاور طراحی و انتقال فناوری به بخش‌خصوصی دانش‌بنیان در داخل کشور متصل شد. قرارداد انتقال فناوری و طراحی این خانواده موتور در مردادماه ۹۴ در حاشیه کنفرانس ایران و اروپا در وین اتریش در حضور دو تن از اعضای دولت به امضای شرکت مشاور آلمانی- اتریشی و شرکت دانش‌بنیان داخلی رسید و به این ترتیب فرآیند طراحی و انتقال فناوری این نوع موتورها به داخل کشور آغاز شد.

مدیرعامل شرکت توسعه قوای محرکه تیوان درباره چالش‌های طرح گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های اجرای این طرح، افزایش قیمت تمام‌شده موتور به دلیل جهش فناوری در مقایسه با موتورهای با فناوری قدیمی تولید داخل بود. هرچند برای مصرف‌کننده نهایی خودرو مصرف سوخت به‌صورت چشمگیری کاهش می‌یافت و میزان آلایندگی هم کمتر می‌شد، اما دولت به دنبال راهکاری برای عدم تحمیل افزایش قیمت ناشی از ارتقای فناوری موتور به مصرف‌کننده نهایی خودرو بود. در این راستا ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید به کمک اجرای این طرح آمد به‌گونه‌ای که دولت با نصب موتورهای کم‌مصرف روی خودروهای داخلی مابه‌التفاوت کاهش مصرف سوخت خودرو را نسبت به موتورهای با فناوری قدیمی (تا سقف ۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) به‌صورت یارانه کاهش مصرف سوخت به مدت ۵ سال به شرکت سازنده موتور کم‌مصرف پرداخت می‌کند.

وی درخصوص میزان پیشرفت ساخت کارخانه تولید موتور در تیوان گفت: خطوط تولید پیشرفته برای این محصول وارد کشور شده که در حال نصب و راه‌اندازی است و فاز نخست آن در نیمه دوم سال‌جاری آماده بهره‌برداری خواهد بود همچنین فاز دوم این طرح در سال آینده راه‌اندازی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت توسعه قوای محرکه تیوان با تاکید بر اینکه تامین نیاز خودروسازان به موتورهای پرقدرت توسط تیوان محقق خواهد شد گفت: خطوط تولید این شرکت مدرن‌ترین و بزرگ‌ترین خطوط داخل کشور محسوب می‌شوند که با ظرفیت تولید ۵۰۰ هزار دستگاه در سال، نیازهای داخلی را تا حد زیادی تامین خواهد کرد. در صورت همراهی صنعت خودرو و طی فازهای بعدی توسعه ظرفیت تولید این کارخانه طی فرآیند پنج ساله به یک‌میلیون دستگاه در سال قابل ‌افزایش خواهد بود.

وی افزود: خانواده موتور تیوان شامل سه نوع موتور سه سیلندر است؛ در این خانواده موتور به‌گونه‌ای طراحی ‌شده است که بتواند از لحاظ توان و گشتاور نیاز تمامی خودروهای سواری از کلاس A تا C، کراس اوور و SUV را پوشش دهد. محدوده توان این موتورها ۱۴۳-۷۵ اسب بخار و گشتاور آنها در محدوده ۱۰۵ تا ۲۲۰ نیوتن متر است.

به گفته وی، یک نوع از موتورهای تیوان باقدرت ۷۵ اسب بخار و گشتاور ۱۰۵ نیوتن متر برای خودروهای کوچک کلاس A قابل‌استفاده هستند. نوع دیگر با توان ۱۲۰ اسب و گشتاور ۱۷۵ نیوتن متر برای خودروهای کلاس C مانند شاهین و IK۱۳۲ قابلیت به‌کارگیری دارد و موتور سوم با قدرت ۱۴۳ اسب بخار و گشتاور ۲۲۰ نیوتن متر قابلیت به‌کارگیری در خودروهای کراس اوور و SUV مانند SP Cross و IK۱۲۵ را خواهد داشت.

میرسهیل تاکید کرد: حجم موتورهای کم‌مصرف طراحی‌شده که مراحل آماده‌سازی برای تولید انبوه را طی می‌کند ۱۲۰۰ سی‌سی است.

کد خبر 125064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha