کد خبر 125074
۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۸
بخش تحویل غذای اوبر رونق گرفت!

گردش مالی تاکسی اینترنتی اوبر در نیم سال اول 2020 کاهش یافت اما بخش تحویل غذای آن بیش از دو برابر رونق پیدا کرد.

به گزارش پرشین خودرو، با این که فصل دوم سال 2020 برای اوبر کاهشی به میزان 29 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته به بار آورد و گردش مالی آن از 3.17 میلیارد دلار به 2.18 میلیارد دلار کاهش یافت اما برخلاف انتظار تحلیل گران اوضاع وخیمی پیدا نکرد. تحلیل گران وال استریت برای آن زیان 86 سنت به بازای هر سهم پیش بینی کرده بودند به ویژه آنکه اوبر در بخش کسب و کار اصلی خود یعنی تاکسی اینترنتی و اشتراک سواری نسبت به سال گذشته 73 درصد کاهش را به خاطر کرونا متحمل شد.

بر اساس آمار منتشر شده توسط Refinitiv انتظار می رفت زیان به ازای هر سهم به 1.02 دلار برسد که به 86 سنت بسنده کرد. گردش مالی هم انتظار می رفت به 2.24 میلیارد دلار برسد که فقط به 2.18 میلیارد دلار رسید. در عوض سفارش تحویل غذا 113 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت.


دارا خسروشاهی مدیر عامل اوبر در این زمینه گفته است: «ویروس کرونا تحویل غذا را از لاکچری به نیاز عادی تبدیل کرد.» با این که تب کرونا فروکش کرده است اما عادت مردم به سفارش غذا و بسته از بیرون همچنان به قوت خود باقی مانده است. در واقع ویروس کرونا باعث شده مردم به جای آن که خودشان رفت و آمد کنند، کالا و خدمات خود را از طریق بسته بندی و ارسال با اوبر انجام می دهند. خسروشاهی می گوید، تاکسی اینترنتی و اشتراک سواری هم در مناطق مختلف با سرعت متفاوت رو به بهبود است. «زمانی که شهر به حرکت در می آید، اوبر هم به حرکت در می آید.» کاهش اشتراک سواری و استفاده از تاکسی اینترنتی در آمریکا حدود 50 تا 85 درصد به ثبت رسید در حالی که در اروپا کمتر بود و در کشورهای فرانسه، اسپانیا و آلمان کمتر از 35 درصد کاهش داشت.

 

اوبر


اوبر امسال زیان خود را به 1.8 میلیارد دلار کاهش داد که نسبت به سال گذشته بهبود و پیشرفت چشمگیری بود. چون در آن سال به دلایل معضلات مدیریتی زیان آن تا 5.24 میلیارد دلار رسیده بود. اما به هر حال در دوران ویروس کرونا، این شرکت ناچار شده است 14 درصد از نیروی کاری خود را کاهش دهد که به قیمت از دست رفتن 3500 شغل بوده است.

هفته گذشته اوبر اعلام کرده بود که قصد خرید تاکسی اینترنتی بریتانیا موسوم به اتوکب را دارد. کب به زبان بریتانیایی یعنی تاکسی. اتوکب یک کسب و کار نرم افزاری تاکسی اینترنتی در بریتانیا است که اصل فعالیت آن ایجاد ارتباط بین مردم و تاکسی های محلی است و نرم افزار موبایلی آن iGo‌ است.

یکی از معضلاتی که اوبر و شرکت های مشابه مثل لیفت در آمریکا با آن مواجهند، قوانین کارگری است که این شرکت های اینترنتی ترجیح می دهند با رانندگان مثل پیمانکاران رفتار شود در حالی که روز به روز قوانین آمریکا به سمتی پیش می رود که رابطه این تاکسی های اینترنتی با رانندگان به رابطه کارفرما و کارگر با حقوق و مزایای تعریف شده آن تبدیل شود.

پیشگام این تغییرات هم مثل همیشه ایالت کالیفرنیای آمریکا است که زودتر از بقیه ایالات ها در آمریکا در صدد تصویب قوانین به نفع رانندگان است.

منبع: سایپا
 

کد خبر 125074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha