هماهنگی اتحادیه نمایشگاه داران با سازمان حمایت برای اعلام قیمت روز خودرو

مشاور سابق خودرویی وزیر صنعت اگر چه هماهنگی اتحادیه ها و نهاده های نظارتی را در وضعیت بازار خودرو موثر می داند اما با این حال معتقد است برای تعادل بخشی به بازار خودرو باید تولید خودرو افزایش و قیمت ها منطقی شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در حالی مسئولان وزارت صمت خبر از متعادل سازی بازار خودرو در آینده نزدیک می دهند که همچنان یکی از مهمترین عوامل موثر در نوسانات قیمتی در بازار خودرو تلاطمات ارزی است گزینه ای که گرچه در ماههای اخیر متهم اصلی قیمت در بازار خودرو اعلام می شود اما سوالی که به رغم اظهارات مدیران و کارشناسان مطرح می کند عدم کاهش قیمت خودرو با افت نرخ ارز در دو هفته گذشته است .

این ابهام در حالی مطرح است که برخی کارشناسان ضمن تاکید بر تاثیر تلاطمات ارزی ، میزان تولید و عرضه خودروسازان را در تعادل بخشی به بازار و قیمت خودرو موثر می داند هر چند در این میان نکته ای که سالهاست توسط خودروسازان و حتی مدیران وزارت صمت بر آن تاکید می شود قیمت‌گذاری دستوری است موضوعی که به گفته بسیاری از کارشناسان از عوامل اصلی التهابات بازار و انباشت زیان خودروسازان است.


در همین راستا مدیرعامل اسبق سایپا ضمن اشاره به تاثیر قطعی نرخ ارز بر تحولات قیمتی در بازار معتقد است برای تعادل بخشی به بازار خودرو باید تولید و عرضه خودرو افزایش و قیمت ها منطقی شود.

 

سعید مدنی

سعید مدنی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با بیان این مطلب اظهار داشت : متاسفانه امروز خودروسازان به جهت نقدینگی در وضعیت بسیار بدی قرار دارند اگر چه سال گذشته با تجدید ارزیابی توانستند از شمول ماده 141 و ورشکستگی خارج شوند زمانی که نرخ ارز تقریبا نصف رقم امروز بود .

وی ادامه داد: در این شرایط خودروسازان به نقدینگی زیادی برای تامین سفارشات نیاز دارند و چنانچه قادر به تامین نقدینگی نباشند باید مجددا اقدام به دریافت وام و تسهیلات کنند روندی که هزینه مالی زیادی را به خودروسازان تحمیل می کند و مجدد شرکتها را زیان ده و مشمول ماده 141 خواهد کرد.

وی با اشاره به راهکار اخیر مسئولان مبنی بر بازنگری قیمت خودرو هر 3 ماه توسط شورای رقابت تصریح کرد : گر چه شورای رقابت وظیفه دیگری دارد اما با این حال تصمیم خوبی در شرایط فعلی است به شرط اینکه با محاسبه جدید قیمت ها به سرعت اجرایی و پس از یکی دو دوره قیمت خودرو به قیمت تمام شده به علاوه حاشیه سود حداقل 25 درصدی برسد.

این کارشناس ارشد صنعت خودروسازی در ادامه بهترین راهکار تعادل بخشی و منطقی شدن قیمت در بازار خودرو را در این شرایط هماهنگی اتحادیه نمایشگاه داران با سازمان حمایت دانست و تاکید کرد : متاسفانه نهاده های مدنی مانند اتحادیه ها و انجمن ها در کشور خیلی قوی نیستند در حالی بهترین راهکار هماهنگی و تعامل اتحادیه نمایشگاه داران با سازمان حمایت و تعیین و اعلام قیمت روز خودرو است .

مدنی در پایان تاکید بر اینکه باید فکری برای رفع مشکلات صنعت خودرو در حوزه قیمت گذاری و نقدینگی شود ، خاطر نشان کرد : البته وزارت صمت باید نظارت کلان بر عملکرد خودروسازان و بازار و قیمت خودرو داشته باشد و سایر موارد را به مدیران توانمند در این بخش واگذار کند .

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 125075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha