کد خبر 125211
۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
رونمایی از ابرخودرو برقی هیدروژنی هایپرین XP-1

شرکت هایپرین ادعا می‌کند سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت XP-1 تنها ۲/۲ ثانیه است و این خودرو با یک شارژ کامل و سوخت‌گیری هیدروژن، انرژی لازم را برای حرکت تا مسافت ۱,۶۰۰ کیلومتر خواهد داشت.

به گزارش پرشین خودرو، اولین محصول تجاری شرکت هایپرین که تاکنون، دور از هیاهوی تبلیغاتی فعالیت کرده است، فصل جدیدی برای خودروهای هیدروژنی و هیبریدی خواهد بود. این محصول، از انرژی الکتریکی ذخیره‌شده در ابرخازن‌ها و سلول‌های پیل سوختی هیدروژن استفاده می‌کند تا نهایت سرعت ۳۵۳ کیلومتربرساعت و سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت ۲/۲ ثانیه فراهم کند.


ابرخازن‌ها در مقایسه با باتری‌های لیتیوم یون موجود در خودروهای برقی امروزی، سبک‌تر و کوچک‌تر هستند. به همین دلیل، وزن خالص هایپرین XP-1 به ۱۲۵۰ کیلوگرم رسیده است که برتری مهمی نسبت به مدل‌های تمام برقی محسوب می‌شود. دیگر مزیت جالب ابرخازن‌ها، عملکرد بسیار خوب از نظر حرارتی است؛ به‌طوری که هنگام کار پیشرانه با نهایت قدرت و افزایش دمای محیط، بازدهی ثابت دارند.


شاسی و بدنه ابرخودروی هایپرین، علاوه‌بر زیبایی و خلاقیت در طراحی، به لطف فناوری‌های متنوع ساخته شده است. ترکیب کربن و تیتانیوم تقویت‌شده در شاسی و مخزن‌های هیدروژن نیز وجود دارد. بخشی از بدنه که پشت درها تا انتهای سقف XP-1 را پوشش می‌دهد، دارای پنل‌های خورشیدی است تا به شارژ رایگان باتری‌ها کمک کند. این قسمت باتوجه‌به تابش آفتاب، تغییر زاویه می‌دهد.

 



در کابین هایپرین XP-1، فناوری‌های مدرن مثل نمایشگر عریض ۹۸ اینچ وجود دارد که دارای خمیدگی و بی‌نیاز از لمس کاربر است. فضای داخلی و شیشه‌ی رو‌به‌رو نیز به‌گونه‌ای طراحی شده است که سرنشینان این خودرو دونفره، دید بسیار خوبی به خارج از کابین داشته باشند. هنوز تصویری از داشبورد و ادوات داخلی XP-1 منتشر نشده است.

کمبود شدید ایستگاه‌های عرضه هیدروژن هنوز مانع بزرگی برای گسترش خودروهای هیدروژنی است. شرکت هایپرین ادعا می‌کند برای حل این مشکل هم برنامه دارد و به‌زودی، فناوری انقلابی خود را برای سوخت‌گیری هیدروژن معرفی می‌کند.

تولید XP-1 در سال ۲۰۲۲ با تولید محدود به ۳۰۰ دستگاه آغاز خواهد شد. قیمت نهایی این خودروی میلیون دلاری، هنوز نامشخص است.

منبع: زومیت

کد خبر 125211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha