واقعی سازی قیمت خودرو اولویت وزارت صمت

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص جایگزینی خودروهایی مانند پژو 405 جی‌ال‌ایکس و پراید گفت: خودروهای جایگزین هرکدام از این مدل ها طی چند سال اخیر در بازار موجود بوده و جایگزین پلت‌فرم ایکس100 را در پلت‌فرم ایکس200 و تیبا و ساینا و خودروهایی که در آینده نزدیک با فیس‌لیفت‌های و آپشن‌های بیشتر خواهند آمد، هستند.

به گزارش پرشین خودرو، مهدی صادقی نیارکی افزود: مدل‌های ایران‌خودرو هم از گروه سمند سال‌ها تولید شده و پژو پارس هم در سبد کالایی وجود دارد. در حوزه پلت‌فرم و خودروهایی با قیمت پایه و قیمت‌های مناسب، مدل‌های مختلفی داریم که می‌توانند به بازار عرضه شوند.

وی در مورد سه طرح تولید موتورسیکلت‌های چهارچرخ، میکروکارها و خودروهای چهارسیلندر به عنوان خودروهای ارزان قیمت اعلام کرد: یکی از مباحثی که وزارت صمت دنبال می‌کند، بحث خودروهای کم‌مصرف است که تنها محدود به موضوع خودروهای ارزان نیست.

یکی از استراتژی‌ها و بحث‌های زیست‌محیطی مانند کاهش مصرف سوخت و آلاینده‌های ناشی از آن، بحث خودروهای کم‌مصرف است که هر دو شرکت دولتی پروژه دارند و بخش خصوصی هم در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده است.

 



صادقی نیارکی تصریح کرد: سازمان گسترش هم در جلسات دو هفته یک بار خود این موضوع را دنبال می‌کند تا روی خودروهای موجود پیاده‌سازی و استفاده شود.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: خودروها کلاس‌های گوناگونی دارند و ما نیز روی پلت‌فرم‌های داخلی خودروهای مختلف داریم؛ اما هرچه آپشن خودرو و به‌تبع آن درصد الکترونیک خودرو افزایش پیدا کند، طبیعتا قیمت‌ها نیز بالاتر می‌رود.

صادقی نیارکی ادامه داد: البته اکثر خودروهای ما اکونومی هستند؛ یعنی تقریبا طیف تولید خودروهای ما به‌جز دو، سه خودرو خاص، اکونومی و اقتصادی است که آحاد جامعه مصرف می‌کنند.

وی با اشاره به استانداردهای 85 گانه خودرو و امکان تولید خودروهای ارزان‌قیمت توضیح داد: نمی‌خواهیم قیمت‌ها را با معادل‌سازی ارزی محاسبه کنیم؛ چون براساس نرخ ارز با قیمت‌هایی که درحال‌حاضر مصوب و اعلام شده، تولیدات ما در دنیا از تمام خودروها ارزان‌ترند و تقریبا هیچ خودرو صفرکیلومتری را در دنیا با این مشخصات فنی و استانداردهای اجباری در این بازه قیمتی پیدا نمی‌کنیم.

معاون امور صنایع وزارت صمت در خصوص کنترل افزایش قیمت خودروها گفت: افزایش قیمت در بازار به خودروساز مرتبط نیست و خودروسازان مکلف به رعایت قیمت های مصوب هستند .

قیمت‌هایی که در بازار وجود دارد، تابع عوامل دیگری مانند بحث نوسانات اقتصادی و بازارهای موازی است.

صادقی نیارکی افزود: به‌رغم آن‌که در حوزه فروش محدودیت‌های بسیار گذاشتیم که خودرو به کالای سرمایه‌ای تبدیل نشود، اما بعضی افراد روی خودرو به‌عنوان کالای سرمایه‌ای حساب می‌کنند. به همین دلیل نوسانات قیمت در بازار غیرمنطقی است و عمدتا در رقابت با سایر بازارها مانند ارز و سکه و... است.

وی تأکید کرد: آن‌چه در وزارت صمت بارها اعلام شده این است که خودروساز باید بدون زیان تولید را ادامه دهد. ما دنبال این نیستیم که قیمت خودرو رها و آزاد شود و در حاشیه بازار قیمت‌گذاری شود. به هیچ عنوان سیاست وزارتخانه این نیست؛ سیاست وزارت صمت، منطقی‌سازی و واقعی‌سازی قیمت خودرو است.

صادقی نیارکی گفت: وقتی قیمت خودرو واقعی و منطقی نیست، این زیان به شبکه قطعه‌سازی منتقل می‌شود و اگر شبکه قطعه‌سازی متوقف شود، خودرو نخواهیم داشت.

در این صورت باید خودرو کارکرده وارد کشور کنیم و این زیبنده کشوری نیست که سال‌ها صنعت خودرو داشته و توانسته رتبه جهانی 15 و 18 را از لحاظ میزان تولید کسب کند. یا این‌که باید ارز بسیاری از کشور به‌منظور واردات خودروهای صفر خارج شود. بنابراین وزارت صمت در پی آن است که قیمت خودرو، واقعی و منطقی باشد تا منجر به زیان نشود.

وی تصریح کرد: اگر در شبکه خودروسازی و تامین زیان نکنیم، می‌توانیم نوآوری داشته باشیم، تحقیقات کنیم و استانداردها را ارتقا دهیم.

کد خبر 125231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha