گرانی خودرو متاثر از تغییر قیمت مواد اولیه دلاری

قیمت مواد اولیه خودروسازی چه وارداتی و چه تولید داخل با قیمت دلار روز محاسبه می شود و تورم بالایی را به مصرف کننده و تولیدکننده وارد می‌کند.

به گزارش پرشین خودرو، در حال حاضر عامل اصلی گرانی خودرو، مواداولیه گران است؛ زیرا تولیدکننده های محصولات فلزی، معدنی و ... که منشا تولیدات آنها کاملا داخلی است برای عرضه محصول قیمت ها را براساس نرخ بازار جهانی و دلار محاسبه می کنند و از آنجایی که امکان واردات نیز وجود ندارد تولیدکننده هم مجبور است به خرید محصول تن دهد، از این رو زنجیره ای از تورم از حلقه های آغازین تولید شروع می شود و ابتدا قطعه ساز را زیر بار تورم می برد و بعد از آن این هزینه بالاتر به خودروساز‌ها و در نهایت مصرف کننده منتقل می شود و این زنجیره ادامه دارد در حالی که مسئولان می بینند و فکری به حال قیمت ها نمی کنند.

برخی کالاها نیز با تورم بیشتری مواجه شدند که تحت تاثیر عواملی همچون گرانی مواد اولیه وارداتی و افزایش تقاضا است، به عبارت دیگر محصولاتی مانند خودرو به دلیل اینکه بخشی از قطعات آن به صورت وارداتی تامین می شود با هزینه بالاتری همراه است و بقیه مواد اولیه هم که داخلی هستند تقریبا از نظر قیمتی تفاوت چندانی با مواد اولیه وارداتی برای قطعه ساز ندارد و تنها هزینه حمل ندارد. از طرف دیگر کاهش ارزش پول ملی، مردم را به سمت خرید کالاهای سرمایه ای همچون خودرو سوق داده تا از این طریق بتوانند بخشی از خسارت احتمالی ناشی از کاهش ارزش پول ملی را جبران کنند. این اتفاقات دست به دست هم دادند تا قیمت خودرو افزایش زیادی داشته باشد، هر چند بخش عمده ای از این تفاوت قیمتی در جیب خودروسازها نمی رود و به نوعی هزینه تمام شده ای کالاست.


دبیر انجمن قطعه سازان با نگاهی به دلایل گرانی قیمت خودرو در کشور گفت: در سال های اخیر قیمت ارز در کشور بسیار افزایش یافته و روی قیمت مواد اولیه وارداتی و حتی مواد اولیه وارداتی تاثیر بسزایی گذاشته است و همین عامل گرانی قیمت خودرو را سبب شده است.

مازیار بیگلو با اشاره به اینکه بسیاری از تولیدکننده های مواد اولیه در داخل، قیمت محصولات خود را با نرخ بازار جهانی و براساس دلار محاسبه می کنند، افزود: این تولیدکننده ها در حالی که محصولات را در بازار داخلی عرضه می کنند، قیمت را با دلار محاسبه می کنند و همین مساله به گرانی ها دامن زده است.

او با تاکید بر اینکه تامین نیاز داخلی باید در اولویت تامین کنندگان مواد اولیه در کشور باشد، تصریح کرد: برخی تولیدات مانند محصولات فلزی و معدنی از منابع داخلی استفاده می کنند و هیچگونه وابستگی به واردات ندارند از این رو نباید قیمت این محصولات تابع نوسانات ارزی باشد زیرا این تورم به تمام زنجیره تولید و در نهایت مصرف کننده منتقل می شود.

 

قطعات



مواد اولیه گران تولید گرانتر

در شرایط کنونی که قیمت مواد اولیه برای تولید قطعات و ... بالا رفته قیمت خودرو هم گران شده و به مصرف کننده نهایی یعنی مردم فشار می آورد. استاد دانشگاه علم و صنعت با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی فضای تورمی در اقتصاد به وجود آمده که همه قیمت ها را بر حسب نرخ ارز محاسبه می کنند، از این رو تولیدکننده ها مواد اولیه را گران تامین می کنند و محصولات خود را گرانتر می فروشند، این روند خیلی نمی تواند ادامه داشته باشد، زیرا توان مصرف کننده ها جوابگو نیست و اگر قیمت خودور بسیار بالا برود تقاضا کاهش می یابد و همین عاملی برای ایجاد رکود در بازار خواهد شد.

امیرحسن کاکایی با تاکید بر اینکه تنها راهکار کنترل قیمت افزایش تولید و تقویت داخلی سازی است، اظهار کرد: در سال های گذشته محدودیت واردات قطعات خودرو و رفتن شرکت های خودروساز خارجی از ایران صنعت خودروی کشور را با چالش مواجه کرد و تولید کاهش یافت و بعد از آن عرضه و تقاضا برهم خورد که در نهایت به گرانی و تورم بازار خودرو ختم شد. در این مسیر اگر وابستگی به واردات قطعات خودرو وجود نداشت این اتفاقات نمی افتاد، از این رو باید داخلی سازی را جدی گرفت هرچند ممکن است در سال های نخست به دلیل تیراژ کمتر قیمت تمام شده ای بالاتری داشته باشند، اما از آنجایی که فشار تحریم ها از روی صنعت خودرو برداشته می شود منافع زیادی برای کشور خواهد داشت و در ادامه افزایش تیراژ تولید قطعات می تواند از هزینه سربار آن بکاهد و رقابت پذیری تولیدات را بیشتر می کند.

در حال حاضر دلار گران شده و همه مسئولان به گرانی ها اذعان دارند و موافق کاهش قیمت خودرو هستند اما اقدامی نمی کنند، حتی خودروسازها هم نسبت به شرایط کنونی بازار رضایت ندارند، زیرا قیمت مواد اولیه وارداتی و تولید داخل با قیمت دلار روز محاسبه می شود و تورم بالایی را به مصرف کننده و تولیدکننده وارد کرده است. از این رو تنها راهکار کنترل قیمت خودرو متعادل سازی قیمت مواد اولیه به ویژه برای کالاهای با منشا تولید داخل است.

منبع: خبرگزاری موج

کد خبر 125313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha