نوسازی 25000 خودرو ناوگان تجاری در صورت تخصیص ارز / با واردات کامیون دست دوم مخالفیم

در حالی قائم مقام ایدرو از برنامه ریزی برای نوسازی 25 هزار دستگاه خودرو تجاری در سال جاری خبر می دهد که براساس مصوبه شورای اقتصاد باید ظرف سه سال آینده 176 هزار دستگاه انواع خودرو در ناوگان تجاری کشور نوسازی شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، از زمانی که رئیس‌ جمهور ابر پروژه نوسازی خودروهای فرسوده سنگین را رونمایی کرد، نزدیک به 30 ماه می‌گذرد، طرح عظیمی که بر اساس آن نوسازی بیش از 200 هزار دستگاه خودرو تجاری کلید زده شد اما علی رغم جدیت دولت با سرعت بسیار کند پیش رفت و با آغاز مجدد تحریم ها و توقف برخی تولیدات داخلی عملا بی نتیجه ماند.

با این حال از ابتدای امسال با تاکید وزیر وقت صنعت بر اجرای سریع مصوبه سال گذشته شورای اقتصاد تاکید و مقرر گردید تا نوسازی 176 هزار دستگاه خودرو در ناوگان تجاری ظرف 3 سال آغاز شود و اما در ادامه دولت تصمیم گرفت ابرپروژه خود را در قالب واردات کامیون‌های دست دوم پیش ببرد، طرحی که همچنان با اما و اگرهای زیادی مواجه است و تاکنون نیز راه به جایی نبرده است.

عزم مسئولان بر نوسازی ناوگان تجاری فرسوده از ابتدای امسال در حالی است که به گفته قائم‌مقام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در حال حاضر65 هزار کامیون فرسوده بالای 30 سال در کشور وجود دارد که ظرف 3 سال گذشته 5 هزار کامیون فرسوده نوسازی شده است.

گفته های داریوش امانی در حالی است که در هفته گذشته قرارداد جدیدی بین سازمان راهداری و یک تولیدکننده داخلی و بانک صادرات برای اسقاط 5 هزار کامیون فرسوده و تحویل خودروهای جدید بسته شده است که قرار است طی چند روز آینده 200 دستگاه کامیون جدید به ناوگان حمل و نقل کشور تحویل داده شود.

وی در شرایطی از امضاء قرارداد همکاری با یکی دیگر از سازندگان داخلی برای نوسازی 1000 کامیون از ناوگان جاده ای طی 12 ماه آینده خبر می دهد که به گفته وی در مجموع 11 هزار کامیون جدید تا 20 ماه دیگر به ناوگان عمومی جاده ای تزریق خواهد شد.

این آمار در حالی است که قائم مقام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو از برنامه ریزی برای نوسازی 25 هزار دستگاه خودرو تجاری در سال جاری خبر می دهد.

بهزاد اعتمادی با اشاره به هدف گذاری نوسازی بیش از 176 هزار دستگاه خودرو در ناوگان تجاری ظرف 3 سال تاکید کرد: بر اساس مصوبه شورای اقتصاد و پی گیری وزارت صمت و وظایفی که بر عهده سازمان گسترش و نوسازی صنایع واگذار شده است رفع موانع اجرای طرح نوسازی 176 هزار دستگاه در دستور کار قرار دارد و در همین راستا برنامه نوسازی 25 هزار دستگاه از این تعداد در سال جاری هدف گذاری شده است.

 



وی مهمترین مشکل نوسازی ناوگان تجاری را تخصیص ارز اعلام کرد و گفت: امیدواریم ارزی که در این زمینه صندوق توسعه ملی جهت اجرای این طرح به بانک مرکزی پرداخت نموده هر چه سریعتر تخصیص داده شود تا برنامه نوسازی 25 هزار دستگاه در سال جاری عملیاتی شود.

فعالیت تجاری سازان داخلی با کمترین ظرفیت در کشور / عدم تخصیص ارز مهمترین مشکل نوسازی ناوگان تجاری است

قائم مقام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در ادامه با اشاره به طرح سازمان راهداری در خصوص واردات کامیون 3 کارکرد برای جایگزینی با ناوگان فرسوده جاده ای در کشور اظهار داشت: در شرایطی که تمام خودروسازان تجاری در کشور با ظرفیتی در حدود 15 تا 20 درصد فعالیت می کنند متاسفانه برخی مسئولان برنامه واردات کامیون های دست دوم را اجرایی می کنند.

اعتمادی با اعلام مخالفت نسبت به طرح واردات کامیون های استوک به کشور تصریح کرد: ایدرو موافق طرح واردات کامیون های استوک برای جایگزینی در ناوگان حمل و نقل جاده ای در کشور نیست.

وی همچنین به توانمندی تولیدکنندگان داخلی جهت تامین نیاز ناوگان حمل و نقل تجاری کشور اشاره و خاطر نشان کرد: با این حال تامین نیاز ناوگان سنگین و جاده ای از تولیدات داخلی نیازمند تخصیص ارز مورد نیاز برای تامین قطعات است.

به گفته وی در صورت واردات به صورت CBU باز هم تامین ارز از موارد بسیار مهمی است که باید تخصیص یابد تا نیاز داخل تامین شود.

وی در پایان با توجه به سفارش گذاری 42 هزار دستگاه خودرو سنگین برای نوسازی ناوگان حمل و نقل تجاری تصریح کرد: با وجود ثبت سفارش صورت گرفته برای واردات 42 هزار دستگاه خودرو سنگین، ارزی که قرار است تخصیص داده شود برای 25 هزار دستگاه خودرو است.

به گزارش پرشین خودرو، اگر چه در سال‌های گذشته به جهت برخی سیاستگذاری‌ها و تصمیمات اشتباه و همچنین تحریم‌ها و کرونا (که در ماه‌های گذشته مزید بر علت شده) هدف‌گذاری تولید خودروهای تجاری و نوسازی در این بخش را از مسیر خود خارج کرده بود اما با برنامه ریزی مسئولان وزارت صمت و آغاز برخی طرح ها و توافقات سازمان راهداری با تولید کنندگان داخلی باید دید نتیجه نوسازی ناوگان تجاری در سال جاری به کجا می رسد.

تردد هزاران دستگاه خودروی فرسوده در جاده‌های کشور که به لحاظ ایمنی و هدررفت سوخت و البته آلودگی خسارات زیادی متوجه کشور کرده است. دولت برای حل این چالش، راهکاری را در نظر گرفته است (چه از مسیر تولید داخل و چه از طریق واردات کامیون‌های دست دوم) که البته باید در سال جاری سرعت گیرد در غیر این صورت همچنان فرسوده‌ها در جاده‌های کشور جولان خواهند داد.

خبرنگار: زهرا حریری
کد خبر 125332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha