کد خبر 125359
۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۶
پیشنهاد قیمت ۱۲۰۰ تومانی برای LPG

یک کارشناس حوزه گاز گفت: دولت می­ تواند ال.پی.جی را به قیمت مثلا ۱۲۰۰ تومان(هرکیلو) به مردم بفروشد که در نتیجه این کار ۲۴۰ میلیون دلار درامد به دولت خواهد رسید.

به گزارش پرشین خودرو، رضا رحیمی، کارشناس حوزه گاز درباره جلوگیری از هدر رفت ال.پی.جی و استفاده از آن بعنوان سوخت خودروها گفت: در حال حاضر حدود ۵ تا ۶ میلیون تن گاز مایع مازاد بر مصرف و صادرات در کشور تولید می‌شود که اگر ظرفیت‌های اسمی تولید این سوخت را در نظر بگیریم، این عدد به ۹.۳ میلیون تن می‌رسد. در همین راستا طرح اصلی این است که چهار میلیون تن از این ماده را به صورت برنامه ریزی شده و خاص بعنوان سوخت خودروها در سامانه حمل و نقل استفاده کنیم.


وی ادامه داد: این طرح از این نظر باید «برنامه ریزی شده و خاص» باشد که می‌توان ال.پی.جی را در شهرهایی که پالایشگاه دارند عرضه کنیم تا شهروندان به صورت اتوگاز از آن استفاده کنند. در این صورت مشکلات ناشی از حمل این سوخت به سایر شهرها پیش نخواهد آمد و مدیریت شده تر می‌توان از آن استفاده کرد. همچنین خودورهای عمومی مثلاً تعداد زیادی از اتوبوس‌های شهر تهران را می‌توان ال.پی.جی سوز کرد. این موضوع در کلانشهرهایی که اتوبوس‌ها عامل آلودگی هوا هستند، راهکار مناسبی به شمار می‌رود. ضمن اینکه چون پیمایش ال.پی.جی نسبت به گازوئیل و بنزین بیشتر است، تعداد جایگاه‌هایی هم که باید برای آنها ایجاد کرد کمتر است پس نیازی نخواهد بود در همه جای شهر جایگاه تأسیس کرد. بنابراین می‌توان در ابتدای ایستگاه‌ها و در حاشیه شهرها جایگاه ال.پی.جی ساخته شود.

 

LPG


این تحلیلگر مسائل انرژی درباره آثار استفاده از ال.پی.جی در سبد سوخت کشور اظهار داشت: در گام نخست این کار باعث خواهد شد تا جلو هدر رفت ال.پی.جی تولیدی در کشور گرفته شود. در حال حاضر مقداری از این ماده در فلرها سوزانده می‌شود و مقداری هم وارد خط لوله گاز طبیعی می‌شود. همچنین استفاده از LPG به عنوان سوخت موجب درآمدزایی برای دولت خواهد شد. دولت می‌تواند ال.پی.جی را به قیمت مصوبی مثلاً ۱,۲۰۰ تومان به ازای هر کیلو به مردم بفروشد که در نتیجه این کار ۲۴۰ میلیون دلار درامد برای دولت ایجاد خواهد شد.

رحیمی تاکید کرد: به دنبال استفاده از ال.پی.جی توسط شهروندان، مقداری گازوئیل و بنزین آزاد خواهد شد که دولت می‌تواند آنها را صادر کند. اگر ما فرض کنیم ۴ میلیون تن LPG به حمل و نقل اختصاص دهیم و سه میلیون تن آن جایگزین بنزین و یک میلیون تن هم جایگزین گازوئیل شود، (با توجه به ارزش حرارتی بنزین معمولی و گازوئیل) به طور میانگین ۳.۶ میلیون تن بنزین و ۱.۲ میلیون تن گازوئیل برای صادرات آزاد خواهد شد. در صورتی که میانگین قیمت صادراتی این دو نوع سوخت ۵۵۰ دلار باشد، دو میلیارد و ۶۴۰ میلیون دلار از این مسیر برای کشور درآمد به حاصل خواهد شد.

به گفته وی از این مبلغ می‌توان مقداری را صرف راه اندازی زیرساخت خودورهای اتوگاز کرد که طبق محاسبات برای سه میلیون خودرو حدوداً ۶۰ میلیون دلار کافی است. این عدد، رقم زیادی به حساب نمی‌آید، مشروط به اینکه ایجاد جایگاه‌های سوخت به بخش خصوصی سپرده شود اما اگر دولت خودش متولی ساخت جایگاه شود، هزینه مذکور بیش‌تر می‌شود.

منبع: مهر
 

کد خبر 125359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha