کالیفرنیا قرارداد آلایندگی با خودروسازان را نهایی کرد

ایالات کالیفرنیا در آمریکا، با نافرمانی از دونالد ترامپ، قراردادهای آلایندگی با خودروسازان اصلی را نهایی کرد.

به گزارش پرشین خودرو، هیئت منابع هوای کالیفرنیا» California Air Resources Board (CARB) و اکثر خودروسازان اصلی در آمریکا روز دوشنبه توافقنامه ی کاهش آلایندگی خودروها را نهایی کردند که در مخالفت آشکار با تصمیم و اقدام های دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا است.


این توافقنامه با خودروسازان از جمله فورد، فولکس واگن، هوندا، ب ام و در اصل در ژوئیه سال 2019 به عنوان اقدامی داوطلبانه اعلام شد که خشم رئیس جمهور آمریکا را برانگیخت. یک ماه بعد وزارت دادگستری آمریکا یک تحقیق و تفحص را علیه این توافقنامه و به بهانه مخالفت با انحصار آغاز کرد که در پایان اقدامی هم از آن بیرون نیامد.

در ماه مارس 2019، دولت ترامپ [که اکثر اقداماتش بی اثر کردن اقدام های دولت پیشین بوده] در خصوص آلایندگی خودروها، قوانین سخت گیرانه ای که در دولت پیشین وضع شده بود را منسوخ کرد . به موجب آن قانون خودروسازان موظف می شدند سالانه 5 درصد اثربخشی را تا سال 2026 افزایش دهند. دولت جدید بعد از صرف زمان برای انجام کار کارشناسی 5 درصد را به 1.5 درصد تقلیل داد.

مرکز تنوع زیستی The Center for Biological Diversity تخمین زده است سالانه اقتصاد سوخت بین سال های 2022 تا 2026 سالانه 3.7 درصد بهبود خواهد بخشید.

شرکت ولوو که صاحب جدید آن هولدینگ جیلی چین است، روز دوشنبه ای که گذشت به توافقنامه خودروسازان با ایالت کالیفرنیا پیوست.

 

قراردادهای آلایندگی



«هیئت منابع هوای کالیفرنیا» با تأکید بر این که این توافقنامه تا سال 2026 تأثیر زیادی بر کاهش آلاینده های گازهای گلخانه ای دارد، معتقد است این توافق موجب «تشویق به نوآوری و شتاب به گذار از خودروهای بنزینی به برقی، هدایت سرمایه گذاری ها به سمت این صنعت، خلق اشتغال و صرفه جویی در پول مصرف کننده می شود».

فعلاً از کاخ سفید واکنشی نسبت به انتشار این خبر منتشر نشده است.

13 ایالت در آمریکا هستند که از استانداردهای ایالت کالیفرنیا مطابعت می کنند و همین 13 ایالت، مصرف کننده 40 درصد از بازار خودروی ایالات متحده هستند و همه این ایالت ها هم از این توافقنامه حمایت می کنند.

در ماه مه امسال 23 ایالت از 52 ایالت آمریکا به صراحت قانون جدید آلایندگی ترامپ را به چالش کشیدند.

سایر خودروسازان، از جمله جنرال موتورز، فیات کرایسلر، تویوتا به این توافقنامه نپیوستند.

این کمپانی ها در یک دعوی حقوقی دیگر هم در کنار دولت فعلی آمریکا قرار گرفته اند که به موجب آن دولت فدرال این حق را از ایالت کالیفرنیا سلب می کند که خودروسازان را به رعایت استانداردهای آلایندگی صفر ملزم می نماید.

منبع: سایپا

کد خبر 125360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha