کد خبر 125369
۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹
اجرای طرح ردگیری خودرو با کمک پلاک در آمریکا!

پلیس آمریکا طرح ردگیری خودروها با کمک پلاک را در سطح ملی به اجرا در می آورد.

به گزارش پرشین خودرو، کمپانی سازنده پلاک که امکان ردگیری پلاک را فراهم کرده می گوید شبکه ای از پلاک ها ایجاد کرده و در اختیار نیروی انتظامی قرار داده که می تواند در هر لحظه بگوید کدام پلاک کجا است و مسیر حرکت آن را مشخص سازد.

تا به حال فقط 700 شهر از شهرهای آمریکا در این شبکه قابل ردگیری بودند اما حالا دیگر در کل کشور آمریکا قابل ردگیری خواهد بود.


شرکت فلاک سیفتی Flock Safety سازنده پلاک خوان ها خبر از راه اندازی «شبکه ی تحلیل جامع افسران قانون» "Total Analytics Law Officers Network," یا TALONداده است و 400 آژانس نیروی انتظامی با استفاده از دوربین های خود می توانند از این شبکه استفاده کنند. این شبکه با همین 700 شهر می تواند حرکت تمام پلاک ها در سراسر آمریکا را رصد کند.


پلاک خوان ها، وسیله بسیار قدرتمند پاسبانی یا رصد به حساب می آیند اما در عین حال بزرگترین دغدغه برای نقض حریم خصوصی مردم هم هستند. اسناد به دست آمده از «اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا» در ماه مارس 2019 نشان داده است که آژانس های زیر نظر گمرک و مهاجرت از این فناوری ها برای ردگیری حرکات مردم استفاده کرده اند و به بانک اطلاعاتی 150 تا 200 میلیون فایل که ماهانه ایجاد می شود،‌ دسترسی دارند.

 

ردگیری خودرو



«بنیاد جبهه الکترونیک» Electronic Frontier Foundation در سال 2015 در پژوهشی نشان داد که افراد سیاه پوست و مهاجران از آمریکای لاتین بیشتر از سفید پوستان رصد می شوند و در این پژوهش، تبعیض نژادی و فناوری های رصد و پاسبانی مورد بررسی قرار گرفته است.

پلاک خوان ها مثل فناوری های تشخیص چهره برای خودروها به حساب می آیند. دوربین ها کد روی پلاک ها را به راحتی اسکن می کنند و در کامپیوتر شبکه ذکر شده در بالا زمان و مکان را با دقت بالا در فایلی کوچک (log) حفظ می کنند. به همان اندازه ای که فناوری های تشخیص چهره دچار اشتباه می شوند، پلاک خوان ها هم اشتباه می کنند. برای همین گزارش هایی وجود دارد که پلیس خودرویی را به اشتباه سرقت شده تشخصیص داده یا خودروی سرقت شده را شناسایی نکرده است. برای مثال پلیس در شهر آئورا، خودروی یک خانواده سیاه پوست را که کودکان زیر 6 سال در آن بودند به عنوان خودروی سرقتی تشخیص داده و تفنگ به روی خانواده کشیده است.

البته این فناوری مزایای زیادی هم دارد. برای مثال اگر فردی خودروی خود را در پارکینگ دیگران بگذارد به راحتی با یک تماس با پلیس می توان مشکل را رفع کرد. در عین حال به طور قطع و یقین افراد ثروتمند راه هایی برای سوءاستفاده از این فناوری پیدا می کنند.

مانند بسیاری از فناوری ها، فناوری پلاک خوان و ردگیری در شبکه می تواند مثل تیغی دولبه عمل کند و نیاز به نظارت و بازرسی دقیق دارد.

منبع: سایپا

کد خبر 125369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha