کد خبر 125437
۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹
زیاندهی خودروسازان در سال‌جاری ادامه دارد

طبق برآورد خودروسازان بزرگ کشور، آنها سال‌جاری را نیز با زیان به پایان می‌رسانند، چه آنکه پیش‌بینی کرده‌اند بهای تمام شده تولیدشان از درآمد فروششان بالاتر خواهد بود.

به گزارش پرشین خودرو، طبق صورت‌های مالی ارائه شده به بورس، ایران‌خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور و پارس‌خودرو نیز در جایگاه سومین شرکت خودروساز داخلی، هر دو، سال ۹۹ را با زیان به پایان خواهند رساند. هرچند سایپایی‌ها از بهای تولید و درآمدزایی فروش خود طی سال‌جاری پیش‌بینی‌ای ارائه نداده‌اند، با این حال با توجه به اوضاع کلی حاکم بر خودروسازی کشور، به احتمال فراوان سال ۹۹ برای آنها نیز زیان‌بار خواهد بود.

از دید خودروسازان و برخی کارشناسان، اینکه چرا پیش‌بینی‌ها در مورد بهای تولید و فروش خودروسازان در سال‌جاری به سمت زیان‌دهی است، بیش از هر مساله دیگری به موضوع قیمت‌گذاری دستوری مربوط می‌شود. هرچند مسائلی مانند ضعف بهره‌وری، ریخت‌وپاش‌ها و همچنین هدر دادن منابع مالی در جریان سرمایه‌گذاری‌های سیاست‌زده پیشین نیز در زیان‌دهی خودروسازان طی این سال‌ها نقش داشته‌اند، با این حال خودروسازان معتقدند نرخ‌گذاری دستوری بیشترین تاثیر را در این ماجرا داشته است. سال‌هاست خودروسازان با نرخ‌های دستوری دست و پنجه نرم می‌کنند و آن‌طور که خود می‌گویند، بیشتر محصولاتشان زیر قیمت تمام شده به فروش می‌رسد.

در گزارشی که هفته گذشته در همین صفحه به چاپ رسید نیز مشخص شد خودروسازان طی هفت سال گذشته معمولا با زیان‌دهی مواجه و بهای تمام شده تولید محصولاتشان بیش از قیمت فروش بوده است. در این سال‌ها یا شورای رقابت اختیار قیمت‌گذاری را در دست داشته و یا نهادهای دولتی مانند سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان. هرچند سازمان حمایت بیش از شورای رقابت با خودروسازان کنار می‌آمد، با این حال در اصل ماجرا یعنی سرکوب قیمت، توفیری وجود نداشته و ندارد.

 

خودروسازان

 

در حال حاضر نیز کماکان شورای رقابت برای قیمت کارخانه‌ای خودروها تصمیم می‌گیرد و اگرچه بازنگری قیمت را از سالی یک بار به سالی چهار بار افزایش داده، با این حال خودروسازان همچنان از زیان‌دهی می‌گویند. اما طبق صورت‌های مالی ارائه شده به بورس توسط خودروسازان، ایران‌خودرو پیش‌بینی کرده که در سال‌جاری بالغ بر ۷۱ هزار میلیارد تومان به‌عنوان بهای تولید محصولاتش ثبت شود و در مقابل، کمتر از ۵۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از ناحیه فروش، کسب درآمد کند. با این حساب، طی سال‌جاری اختلافی حدودا ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی بین بهای تولید و قیمت فروش محصولات ایران‌خودرو ثبت خواهد شد. اما پارس‌خودرو نیز پیش‌بینی کرده که مبلغ فروش محصولاتش در سال‌جاری به ۶هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان هم نخواهد رسید که این رقم تقریبا ۵۰۰ میلیارد تومان کمتر از بهای تمام شده تولیدشان است.

هر دو شرکت ایران‌خودرو و پارس‌خودرو در سال گذشته نیز مبالغ فروش‌شان کمتر از بهای تولید محصولات بود، اتفاقی که البته برای سایپایی‌ها نیز رخ داده و امسال هم به احتمال فراوان تکرار خواهد شد.

منبع: دنیای اقتصاد

کد خبر 125437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha