کد خبر 125446
۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱
روش جدید ارزان سازی خودروهای برقی

قدیم ها در مسافرت های طولانی، با تعویض اسب های تازه نفس، در ایستگاه های خاص، مشکل در راه ماندن را حل می کردند حالا خودروساز برقی چینی نیو، خودرو را طوری طراحی کرده که ظرف 5 دقیقه می توان باتری آن را عوض کرد.

به گزارش پرشین خودرو، یکی از موانع فکری برای تصمیم به خرید خودروهای برقی، ماندن در راه به دلیل تمام شدن شارژ باتری است. خودروساز چینی نیو Nio‌ برنامه ای تدوین کرده که در آن امکان تعویض باتری ظرف 5 دقیقه فراهم شده و با این کار قیمت هر خودرو 10 هزار دلار ارزان تر می شود. اما معمولاً طرح هایی که این قدر خوب هستند،‌ یک جای کار می لنگد. این جا هم مشکل این است که اول باید زیرساخت آن در یک کشور ایجاد شود تا بتوان چنین طرحی را پیاده کرد.

از آن جایی که روز به روز زمان شارژ شدن باتری ها کوتاه تر می شود، طرح تعویض باتری در فواصل مشخص هم ارزش خود را از دست می دهد.

ضمن آن که هر چه بیشتر می گذرد، با بهبود فناوری ها، میزان پیمایش به ازای هر بار شارژ افزایش می یابد و تعداد جایگاه های شارژ باتری در سرتاسر دنیا رو به افزایش است.


با این حال به قدری تعداد جایگاه های بنزین فراوان است و به قدری سرعت پر شدن بانک بنزین بالا است که به این زودی و به این سادگی مردم به خودروهای برقی عادت نخواهند کرد. برای همین هم هست که نیو،‌ این خودروساز چینی روی این طرز تفکر حساب باز کرده که با ایجاد جایگاه های تعویض باتری به جای شارژ باتری، و ایجاد سیستم اشتراک می تواند به گسترش خودروهای برقی در میان مردم کمک کند. در این طرح، نیو می تواند خودروها را بدون باتری و ارزان تر به مردم بفروشد و در عوض صاحبان این خودروها در طرحی مشترک می شوند که در هر ایستگاه ظرف کمتر از 5 دقیقه یک باتری می گیرند و وقتی شارژ آن تمام شد در ایستگاه بعدی، باتری خودرو را عوض می کنند. چون باتری بخش اعظم قیمت خودرو را تشکیل می دهد و خریدار خودرو مجبور به خرید باتری نیست، این خودروهای برقی با قیمتی بسیار پایین تر قابل عرضه خواهند بود.


در صورتی که ایستگاه های کافی در فواصلی مناسبی ایجاد شوند،‌ مسافرت های بین شهری هم در این سیستم اشتراکی امکان پذیر خواهد شد. چون امکان نصب انواعی از باتری ها با توان ها و میزان شارژهای متفاوت روی این خودرو امکان پذیر شده، صاحبان این خودروها می توانند متناسب با نیازهای روزانه خود باتری های کوچک تر یا بزرگتر درخواست کنند و هزینه های مصرفی خود را مدیریت نمایند.

در کشور چین از سال 2014 این ایده پیگیری شده و در این کشور حدود 500 هزار ایستگاه تعویض باتری خودروهای برقی دایر شده است و به همین دلیل نیو در چین به راحتی این ایده را عملی و سودآور می کند و مردم هم در هزینه ها و زمان شان صرفه جویی می شود.

 

خودروهای برقی



در کشورهای دیگر گسترش این ایده مستلزم ایجاد زیرساخت است.

مارک گیلیس Mark Gillies سخنگوی فولکس واگن در مصاحبه با کار اند درایور گفته است: «بر اساس تحلیل اطلاعات و داده های موجود ما فقط 3 تا 5 درصد صاحبان خودروهای برقی در بیرون از منزل اقدام به شارژ سریع خودروهای خود می کنند و در بقیه موارد برای جلوگیری از اضطراب پیمایش، خودروی خود را در منزل شارژ می کنند.»

وی همچنین به این موضوع اشاره دارد که: «چون باید باتری از زیر خودرو عوض شود نیاز به تجیزاتی مثل جک دارد و به خاطر این که خودرو در روزهای بارانی و برفی کثیف میشود اصولاً کار دشواری است و شاید برای این که این طرح عملی باشد باید بخشی از کار به صورت اتوماسیون در آید.»

خودروسازان فولکس،‌ تسلا و جنرال موتورز بیشتر به این فکر می کنند که روی مشکلات و چالش های زیرساخت شارژ سریع و افزایش پیمایش به ازای هر بار شارژ تمرکز کنند تا شیوه ی تعویض باتری در جایگاه ها.

بهترین فناوری در حال حاضر متعلق به کمپانی لوسید است که خودروی ایر آن ظرف 20 دقیقه به اندازه ای شارژ می شود که می تواند تا 300 مایل (نزدیک 500 کیلومتر) بپیماید.

به همین دلایل تعویض باتری در جایگاه ها ممکن است در چین پاسخگوی نیاز مشتری باشد اما در ایالات متحده و در بسیاری از کشورها شاید اصلا ایده خوبی نباشد.

منبع: سایپا

کد خبر 125446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha