طرح اقدام ملی مسکن ادامه مسکن مهر است

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که اولین سری واحدهای طرح اقدام ملی مسکن از ماه آینده به مردم تحویل خواهد شد گفت: ریشه طرح مسکن مهر به طرح جامع مسکن برمی‌گردد و ما هم ادامه طرح مسکن مهر را در قالب طرح اقدام ملی مسکن کلید زدیم.

به گزارش پرشین خودرو، محمد اسلامی  با اشاره به نقش طرح‌های جامع شهری در هدایت و تسهیل روند توسعه و پیشرفت کشور تأکید کرد: این طرح‌ها باید به مسائل اجتماعی و نیازهای جامعه برای توسعه مبتنی بر ظرفیت‌های جمعیتی و سرزمینی توجه بیشتری کنند.


وی درباره ایده تشکیل نهادهای برنامه ریزی و توسعه کلانشهرها گفت: یکی از مواردی که در سلسله مراتب تهیه اسناد توسعه شهری توسط شورای عالی شهرسازی مورد هدف قرار گرفته بحث طراحی مجموعه‌های شهری است و به دلیل نفوذ متقابل شهرها و مناطق جمعیتی بر یکدیگر، ما هم آن‌ها را به صورت مجموعه‌ای و یا در قالب طرح‌های ویژه در نظر می‌گیریم تا یک نگاه همگرا و پیوسته تری را بر توسعه شهری حاکم کنیم که این فرآیند هم در دستور کار است.


*بازآفرینی شهری و محلات در دستور کار است

وزیر راه و شهرسازی، بازآفرینی شهری را یک هدف راهبردی خواند و گفت: در شرایطی که شهرها از نظر جغرافیایی گسترش پیدا می‌کنند و از درون تهی می‌شوند باید آنها را بازآفرینی کرد تا دوباره جمعیت به شهرها مخصوصاً شهرهای تاریخی برگردد، ما هم بر این مبنا بازآفرینی شهری و محلات را با هدف ایجاد کارکردهای نوین و پیشرفته در جهت ارتقای کیفیت زندگی شهری و با استفاده از الگوی ایرانی در دستور کار قرار دادیم.

*تخصیص یارانه به پروانه ساخت و تسهیلات نوسازی منازل فرسوده

اسلامی با بیان اینکه نوسازی با مشارکت مردم و اعطای تسهیلات و مزایایی طبق قانون برنامه و قانون بافتهای فرسوده امکانپذیر است، گفت: خوشبختانه هم پروانه ساخت و هم تسهیلات بانکی در این خصوص یارانه دارند؛ یعنی از تسهیلات 18 درصدی، 9 درصد را خود مالک می‌پردازد و 9 درصد مابقی را دولت یارانه می‌دهد.

*نوسازی نیمی از منازل پایتخت

این مقام مسئول با اشاره به اینکه 50 درصد از منازل شهر تهران بازآفرینی و نوسازی شده‌اند، افزود: برای 50 درصد دوم هم شرکت بازآفرینی شهری برنامه‌هایی دارد و امیدواریم که در سال جاری شاهد استقبال بیشتری از سوی مردم باشیم.

وی در بخش دیگر این برنامه، دلیل ماندگاری معماری ایرانی اسلامی را توجه خاص به تناسب، تعادل، ایمنی، زیبایی و برخورداری از کیفیت و جذابیت بالا دانست و تأکیدکرد: ما در بازآفرینی شهرها باید توجه‌مان را به بحث معماری و تکنولوژی‌های نوین و هماهنگ معطوف کنیم.

اسلامی از کم توجهی‌ها به مصوبات مربوط به نمادید و منظرشهری انتقاد کرد و گفت: شورای شهرسازی در این هفته تدوین سند ضوابط معماری و شهرسازی را الزامی اعلام کرد تا بر اساس آن سند بتوانیم تراکم و کارکردها را در طرح‌های شهری لحاظ کنیم.

وزیر راه و شهرسازی درباره تکمیل پروژه "مسکن مهر" اظهار کرد: ریشه طرح "مسکن مهر" در واقع به طرح جامع مسکن برمی گردد که وزارتخانه آن را ملاک عمل قرار می‌دهد و ما هم ادامه طرح مسکن مهر را در قالب "طرح اقدام ملی مسکن" کلید زدیم لذا در این وسط مسکن اجتماعی وجود ندارد، بلکه فقط ایده‌ای بود تا خانه‌های کوچک، ارزان قیمت و استیجاری را ایجاد کند و بخش ملکی آن هم که در بافت‌های فرسوده بود.

*جشن اختتامیه "مسکن مهر" برگزار می‌شود

وی از برگزاری جشن اختتامیه "مسکن مهر" حداکثر تا پایان سال در همه استانها خبرداد و گفت: به استثنای تعدادی که در قوه قضائیه و دادگاه‌ها هستند و خودمالک هم بودند بقیه واحدها تکمیل شده و کاستی‌های واحدهای نیمه تمام نیز مانند محوطه فضای سبز، مدرسه، مسجد، فروشگاه، خانه بهداشت و یا تأسیسات زیربنایی و انشعابات برطرف شده است.

*تحویل اولین سری واحدهای طرح اقدام ملی مسکن از ماه آینده

اسلامی با اعلام این خبر که اولین سری واحدهای "طرح اقدام ملی مسکن" در استانهای پیشتاز ماه آینده به مردم تحویل خواهد شد افزود: بخشی به صورت زمین و گروهی به مردم واگذار می‌شود و بخش زیادی از مردم هم به پروژه‌ها متصل خواهند شد.

این مقام مسئول با اشاره به تعمیر و احداث187 هزار واحد مسکونی شهری روستایی توسط "بنیاد مسکن انقلاب اسلامی" گفت: پروژه‌های مسکونی در اکثر روستاهای کرمانشاه و استانهای سیل زده تکمیل شده و به عبارتی بالای 95 درصد از تعمیرات منازل این مردم و 90 درصد از اقدامات مربوط به احداث منازل سیل زده تکمیل شده است.

وی با بیان اینکه وام‌های مربوط به سیل و زلزله خیلی روان پرداخت شده عنوان کرد: ما تاکنون گزارشی مبنی بر رفت و آمد و درگیری مردم آسیب زده در اثر سیل و زلزله با بروکراسی بانک‌ها نداشتیم.

*افزایش هزار کلیومتری طول آزادراه‌های کشور تا پایان دولت دوازدهم

وزیر راه وشهرسازی در بخش دیگر این گفتگو، درباره اقدامات و پروژه‌های توسعه راهها بیان کرد: طول آزادراه‌های کشور تا پایان دولت دوازدهم از 2100 کیلومتر به 3100 کیلومتر می‌رسد و حداقل 900 کیلومتر هم به بزرگراه‌های کشور اضافه خواهدشد.

اسلامی با اشاره به ایجاد 12500 کیلومتر راه روستایی آسفالته در این دولت گفت: حداقل 2500 کیلومتر دیگر هم تا پایان این دولت به راههای روستایی اضافه خواهد شد.

*2هزار واگن و لوکوموتیو امسال تولید می‌شود

وی اضافه کردن 5 استان کشور به خطوط ریلی را از دیگر اقدامات دولت برشمرد و گفت: ما سال گذشته برای اولین بار ریل ساخت داخل را در خطوط راه آهن کشورمان و با کیفیت استاندارد مصرف کردیم و امسال هم 2 هزار واگن و لوکوموتیو تولید خواهیم کرد.

این مقام مسئول با اعلام متوقف شدن قرارداد مربوط به ایجاد قطارهای سریع السیر گفت: ما برای تأمین مالی این قضیه همچنان در حال رایزنی هستیم، البته بحث ایجاد یک خط برقی سریع السیر با سرعت 350 کیلومتر در ساعت هم مطرح بود که به محض تأمین مالی آن را دنبال خواهیم کرد.

اسلامی درباره اقدامات صورت گرفته درخصوص توسعه ناوگان بین شهری گفت: در حال حاضر از 374 هزار کامیون در جاده‌ها 65 هزار دستگاه سن بالای 40 سال دارند، از این رو هفته گذشته اولین قرارداد را با یکی از شرکت‌های سازنده داخلی و یکی از بانک‌ها برای 5 هزار دستگاه کامیون و با یک کارخانه داخلی دیگر هم برای 2 هزار دستگاه تفاهم نامه امضا کردیم.

وزیر راه و شهرسازی از آغاز مذاکرات مقدماتی نوسازی اتوبوس‌ها با سازمان برنامه و شرکت‌های داخلی سازنده اتوبوس خبرداد و گفت: در تلاشیم که این حوزه را هم نوسازی کنیم.

*قیمت بلیط‌هایی هوایی افزایش پیدا نکرده

این مقام مسئول در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر چرایی افزایش قیمت‌های سرسام آور سفرهای هوایی اعم از داخلی و خارجی گفت: طبق قانون، آزادسازی قیمتها روی بلیط هواپیما صورت گرفته و با وجود کاهش مسافر اما قیمت بلیط‌ها نسبت به سال قبل هنوز هیچ افزایشی پیدا نکرده است.

وی درباره برنامه وزارتخانه برای ساماندهی شهرهای مرزی و حاشیه نشینی گفت: ما نقاط بحرانی و ساختمانهای کوچک آسیب پذیر در شهرهایی مانند زاهدان، چابهار، خراسان رضوی و خوزستان را برای بازآفرینی و نوسازی شهری در اولویت قرار دادیم و با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم همکاری می‌کنیم.

اسلامی همچنین درخصوص اقدامات وزارتخانه در شرایط کرونایی گفت: ما در این مدت برای جابجایی تجهیزات حفاظتی پزشکی بیش از 260 پرواز انجام دادیم و در همان هفته اول شیوع کرونا اقلام بهداشتی را با هواپیما به تهران رساندیم.

*اقدامات وزارت راه و شهرسازی در ایام کرونایی

این مقام مسئول همچنین بازگرداندن ایرانیان از کشورهای درگیر کرونا، کنترل و استقرار تونل‌های ضدعفونی در مرزهای کشور، استقرار دوربینهای حرارتی تب سنج، گندزدایی مستمر مراکز و سامانه‌ها، معرفی شاغلان آسیب دیده حوزه حمل و نقل برای دریافت تسهیلات، تمدید قرارداد مستأجران تا سه ماه بعد از اعلام پایان کرونا در کشور و تصویب سقف مجاز اجاره سالیانه مستأجران را از جمله اقدامات وزارتخانه در این دوران کرونایی برشمرد.

اسلامی در پایان این گفتگو اظهارکرد: این دولت دوران سختی را پشت سر گذاشته و شدیدترین تحریم‌ها هم در این دوران اتفاق افتاد البته سیاه نمایی‌های سنگینی هم از عملکرد دولت صورت گرفته اما در هرصورت اراده و انسجام در دولت وجود دارد و همه دستگاه‌ها و وزرا خود را مقید می‌دانند که لحظه‌ای در خدمت رسانی به مردم درنگ نکنند.
 

کد خبر 125498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha