احداث مرکز تست جاده‌ای و مرکز تصادف با مشکلات زیادی مواجه است/ دولت از دریافت اجاره بیابان هم گذشت نمی کند!

قائم مقام مدیر عامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گفت: احداث مرکز تست جاده‌ای و مرکز تصادف در کشور با چند مشکل مواجه است که مهم‌ترین آن‌ها شامل هزینه‌های احداث مراکز تست و تحریم‌هایی است که در فضای بین‌المللی با آن مواجه هستیم. کشور‌های بزرگ دارای صنعت خودرو که داری تکنولوژی انجام این آزمایش‌ها هستند همکاری مناسبی با ما ندارند.

به گزارش پرشین خودرو، سعید تاجیک، با بیان این مطلب اظهار داشت: مرکز آزمون جاده‌ای مشکل بزرگی است که ما در کشور با آن مواجه هستیم؛ تست‌های آزمون جاده‌ای باید روی پیست استاندارد گرفته شده و ارزیابی شود و متاسفانه اغلب تست‌های این شاخه هم توسط مراکز خارجی انجام می‌شود. برای مثال تست ایمنی ترمز باید روی سطحی با میزان مشخصی از مقاومت انجام شود و با توجه به کامل نبودن امکانات انجام این تست در کشور به ناچار سراغ آزمایشگاه‌های خارجی می‌رویم.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از تست‌های قطعات و آلایندگی‌ در کشور انجام می‌شود و اگر این تست‌ها نیز در آزمایشگاه‌های خارجی انجام می‌شد میزان هزینه آزمایش برای خودرو‌ها تا بیش از چند برابر افزایش پیدا می‌کرد، تصریح کرد: احداث مرکز تست جاده‌ای و مرکز تصادف در کشور با چند مشکل مواجه است که مهم‌ترین آن‌ها شامل هزینه‌های احداث مراکز تست و تحریم‌هایی است که در فضای بین‌المللی با آن مواجه هستیم. کشور‌های بزرگ دارای صنعت خودرو که داری تکنولوژی انجام این آزمایش‌ها هستند همکاری مناسبی با ما ندارند.

قائم مقام مدیرعامل شرکت ISQI اظهار کرد: برای تامین تجهیزات مرکز تست تصادف یا مرکز تست جاده‌ای به هزینه‌های زیادی نیاز داریم؛ برای مثال راه‌اندازی و تکمیل مرکز تست جاده‌ای به حدود ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه احتیاج داریم.

 



وی افزود: در تمام دنیا مراکز این چنینی را که چندان از نظر اقتصادی سود آور نیست با کمک سرمایه‌گذاری دولت راه‌اندازی می‌کنند تا سطح ایمنی خودرو‌های خود را بالا برده و میزان تلفات ناشی از تصادفات خود را به حداقل برسانند.

تاجیک در پایان با اعلام اینکه شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، و خودروسازان به عنوان سهامداران اصلی مرکز تست جاده‌ای در کشور مدت‌هاست درگیر راه اندازی این پروژه هستند اما سرمایه گذاری برای تکمیل این مرکز از توان این بخش خارج است، خاطرنشان کرد: متاسفانه دولت هم کمک چندانی برای راه‌اندازی این مرکز به ما نکرده است و حتی وزارت جهاد کشاورزی از اجاره تکه زمین بیابانی که برای این مرکز در نظر گرفته شده هم نمی‌گذرد و ما ملزم به پرداخت اجاره ماهیانه به این نهاد هستیم ضمن اینکه از ارگان‌های دیگر هم برای سرمایه گذاری یا کمک به تامین تجهیزات تقاضای همکاری داشتیم، اما به دلیل اینکه طرح از نظر اقتصادی چندان قابل توجیه نیست موفق به اخذ نظر مثبت این نهادها نشدیم.

کد خبر 125507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha