دولت هیچ چراغ سبزی به مشوق های حاکمیتی قطعه سازان نشان نداد

پنجمین میز ساخت داخل در حالی با انعقاد قراردادهای جدید میان خودروسازان و قطعه سازان به زودی وارد فاز اجرایی می شود که مطابق تاکید وزارت صمت تا پایان امسال باید ارزش داخلی سازی قطعات به 600 میلیون دلار برسد؛ موضوعی که به گفته رئیس کمیته داخلی سازی انجمن صنایع همگن قطعه سازان منوط به اجرای مشوق های خودروسازی و حاکمیتی است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، برگزاری میزهای داخلی‌سازی در صنعت خودرو از جمله اقداماتی بود که استارت آن در سال 98 توسط وزارت صنعت زده شد تا علاوه بر تأمین قطعات ناقص خودروهای تولیدی، عاملی برای کاهبش قیمت تمام شده خودرو، کاهش میزان ارزبری و خودکفایی در تامین قطعات باشد.

نهضت داخلی سازی در صنعت خودرو در حالی تا به امروز و پس از گذشت بیش از یک سال شاهد برگزاری 4 میز ساخت داخل و 343 میلیون یورو کاهش ارزبری است که به گفته قطعه سازان ادامه این نهضت در مدت زمان کوتاه با توجه به مسیر سخت تر و پیچیده تر در دستیابی به عمق داخلی سازی به محرک‌های قوی نیاز دارد که «بسته مشوق ساخت داخل» می‌تواند پیشران این جریان باشد.

در همین راستا و با توجه به روند برگزاری میزهای ساخت داخل و تاکید وزارت صمت به خودروسازان مبنی بر داخلی‌سازی قطعات به ارزش 600 میلیون دلار تا پایان امسال، نایب رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو اظهار داشت: برای شتاب دهی به فرایند تعمیق و اجرای پروژه های ساخت داخل و تحقق جهش تولید، باید بسته مشوق‌های ساخت داخل اجرایی شود.

مهدی مطلب زاده با بیان این مطلب تاکید کرد: تاکنون در جریان برگزاری 4 میز ساخت داخل 341 میلیون دلار قرارداد داخلی سازی در صنعت قطعه سازی منعقد شده است و تا پایان امسال 4 میز داخلی سازی نیز برگزار می شود که با توجه به هدف گذاری 4 میز بعدی و داخلی سازی قطعات های تک و گران تر لذا قراردادهایی که در این میزها منعقد می شود مسلما از رقم 600 میلیون دلار که مورد تاکید وزارت صمت است نیز عبور خواهد کرد.

پنجمین میز داخلی سازی به زودی وارد فاز اجرایی می شود

وی گفت: البته سوال مهم این است که این قرادادها در سال جاری به اجرا می رسد یا خیر که در پاسخ باید گفت که قطعا ممکن نبوده و تحقق عملی نخواهد داشت بلکه در سال 1400 محقق خواهند شد.

 



وی لزوم سرمایه گذاری در خطوط تولید را بخشی از عدم امکان اجرای قراردادهای داخلی سازی در سال جاری دانست و گفت: با توجه به اینکه آمادگی خطوط و ایجاد بستر لازم برای تست های عملکردی قطعات همگی زمانبر هستند لذا نمی توان انتظار داشت که به سرعت قراردادهای داخلی سازی عملیاتی شوند.

رئیس کمیته داخلی سازی انجمن همگن قطعه سازی کشور با توجه به 6 مشوق های حاکمیتی و 4 مشوق مربوط به خودروسازان تاکید کرد: تا زمانی که این مشوق ها عملی نشوند ممکن است حتی قراردادهایی که منعقد شده است با تاخیر مواجه شوند.

 



مطلب زاده با اشاره به پذیرش بخشی از مشوق های خودروسازان از سوی ایران خودرو گفت: با گروه خودروسازی سایپا نیز در حال مذاکره هستیم که این مشوق های را بپذیرند اما متاسفانه در خصوص مشوق های حاکمیتی تاکنون هیچ چراغ سبزی از سوی حاکمیت برای قطعه سازان روشن نشده است.

عدم چراغ سبز حاکمیت به مشوق های حاکمیتی قطعه سازان /احتمال انصراف برخی قطعه سازان از قرادادهای ساخت داخل

وی تصریح کرد: در صورتی که در شرایط کنونی کشور حاکمیت چراغ سبزی نشان ندهد به طور قطع فعالیت و تحقق میزهای ساخت داخل بسیار سخت و دشوار خواهد بود و این امکان می رود که برخی قطعه سازان از میزهای ساخت داخل و قراردادهای منعقد شده انصراف دهند.

وی با این حال معتقد است به رغم برخی اظهارات میزهای داخلی سازی اجرایی می شوند اما تحقق آنها در این شرایط نسبی خواهد بود.

نایب رئیس انجمن قطعه سازان همگن همچنین با توجه به مشکلات جدی قطعه سازان در حوزه سرمایه گذاری و نقدینگی در اجرای پروژه ساخت داخل خاطر نشان کرد: رفع این مشکل در قالب اجرای مشوق های حاکمیتی و اختصاص تسهیلات بلند مدت و با بهره های کم به سازندگان عملی می شود.

مطلب زاده در پایان از برگزاری پنجمین ساخت داخل خبر داد و افزود: به زودی جزئیات و میزان قراردادها و قطعات مورد نطر در پنجمین ساخت داخل مشخص می شود.

خبرنگار : زهرا حریری

کد خبر 125517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha