کاهش شدید ارزبری در صنعت خودرو با تجهیز آزمایشگاه های تست خودرو

قائم مقام مدیر عامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با اعلام اینکه چنانچه این شرکت در کشور راه اندازی نشده بود، انجام تست های خودرو در آزمایشگاه‌های خارجی میلیون‌ها دلار هزینه بر دولت تحمیل می‌کرد، گفت: تجهیز و گسترش ISQI منجر به کاهش ارزبری در کشور می شود.

به گزارش پرشین خودرو، سعید تاجیک با بیان این مطلب افزود: مرکز آزمون آلایندگی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران آزمون‌های منابع متحرک آلاینده‌ها را اجرا می‌کند که شامل خودرو، موتور سیکلت و خودرو‌های دیزل می‌شود. مهم‌ترین تست‌هایی که شرکت در این آزمایشگاه انجام می‌دهد تست‌های مربوط به خودرو‌های سواری در سطح یورو ۵ است. این آزمایشگاه از سال ۱۳۸۴ راه اندازی و به مرور به روز رسانی شده است به طوری با سطح یورو ۲ فعالیت خود را آغاز کرد، در سال ۹۲ به سطح یورو ۴ رسید و در سال ۹۷ مجهز به تجهیزات استاندار یورو ۵ شد.

وی اظهار کرد: این تست‌ها به نمایندگی از سازمان حفاظت از محیط زیست و سازمان ملی استاندارد انجام می‌شود. متولی آزمایش‌هایی که به حوزه آلایندگی مربوط می شود سازمان محیط زیست است که تست به نمایندگی از آن‌ها انجام شده و نتایج این آزمایشات برای آن‌ها ارسال می‌شود تا برای تولید و توقف تولید خودرو‌های مختلف تصمیم گیری شود.

قائم مقام مدیر عامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با اشاره به این که بخشی از تست‌های مربوط به مصرف سوخت هم برای سازمان ملی استاندارد انجام شده و نتایج آن برای ارزیابی این موضوع ارسال می‌شود، گفت: آزمایشگاه ما تنها مرکز مستقلی از خودروسازان است که تست آلایندگی یا مصرف سوخت انجام می‌دهد. اغلب خودروساز‌ها برای فعالیت‌های تحقیقاتی آزمایشگاه دارند، اما این آزمایشگاه به صورت مستقل به انجام این آزمایش‌ها می‌پردازد.

وی افزود: آنچه که حدود مسئولیت آزمایشگاه شرکت بازرسی کیفیت و سازمان محیط زیست است خودرو‌ها، موتورسیکلت‌ها و موتور‌های دیزل نو و تولید شده در کارخانه است. خودرو‌های نو مورد ارزیابی قرار گرفته و در صورتی که مطابق با معیار‌های تعریف شده توسط سازمان حفاظت از محیط زیست نباشد از پلاک گذاری آن‌ها جلوگیری می‌شود، اما بعد از تولید و ورود به چرخه مصرف، تست‌ها وارد حوزه معاینه فنی می‌شود. قطعه ساز‌ها و خودروساز‌ها هم ممکن است برای انطباق بیشتر با استاندارد‌های آلایندگی تقاضای ارزیابی در این ازمایشگاه را داشته باشند.

قائم مقام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد اظهار کرد: آزمون‌هایی که ما در مرکز آزمون آلایندگی انجام می‌دهیم بر مبنای یورو ۵ است؛ یکی از این آزمایش‌ها سنجش خروجی اگزوز محصول است که در آن میزان گاز‌های co، co۲، hc و ناکس را اندازه گیری می‌کنیم که باید در سطح مشخصی از استاندارد باشند همچنین میزان بخارات بنزین از خودرو در ریل و مخزن سوخت اندازه گیری می‌شود. میزان صدای منتشره از خودرو هم به عنوان یک آلاینده مورد ارزیابی قرار گرفته و نتیجه آن مورد بررسی قرار می گیرد.

 



این مدیر شرکت ISQI افزود: در آزمایش برای خودرو‌های یورو ۴ هم آزمون‌های مشابهی انجام می‌شود، اما حدود معین شده و حساسیت اندازه گیری‌ها در استاندارد‌های یورو ۵ متفاوت است و با هر بار ارتقای استاندارد سختگیرانه‌تر انجام می‌شود. میلیون‌ها دلار برای ساخت آزمایشگاهی با این استاندارد‌ها هزینه شده و اگر چنین کاری انجام نمی‌شد باید مثل سال‌های قبل از ۸۴، هزینه‌های سنگینی را برای استفاده از آزمایشگاه‌های خارجی متقبل می‌شدیم. هم اکنون هم بسیاری از آزمایش‌ها در داخل کشور انجام نشده و از ازمایشگاه‌های خارجی برای استانداردسازی خودرو‌ها استفاده می‌شود.

وی بیان کرد: هر خودرویی که تولید می‌شود حدود ۳۰۰ هزار دلار برای انجام تست‌های ایمنی، کیفیت، محیط زیست و ... هزینه دارد. در حال حاضر عمده تست‌های مربوط به تصادفات در کشور انجام نمی‌شود و می‌توان گفت تمام تست‌های این حوزه توسط آزمایشگاه‌های خارجی انجام می‌شود.

این مدیر شرکت بازرسی افزود: در حوزه تست تصادف هم به ۲۰ تا ۳۰ میلیون یورو سرمایه گذاری احتیاج داریم. حتی اگر مشکل هزینه‌ای برای انجام این کار رفع شود با مشکلات دیگری روبه‌رو خواهیم شد. ما در سال‌های ۹۶ و ۹۵ در حال مذاکره برای خرید این تجهیزات بودیم، اما تکنولوژی ‌هایتک و تصویربرداری خاصی که برای انجام این تست‌ها لازم است به دلیل تحریم‌ها با مشکل مواجه شد.

وی گفت: ما به نمایندگی از وزارت صنعت، سازمان محیط زیست و سازمان ملی استاندارد بر بخش‌های مختلف صنعت خودرو نظارت می‌کنیم که یکی از آن‌ها آلایندگی است. خودرویی که در خط تولید ساخته می‌شود در انتهای خط تولید بازرسی می‌شود و اگر خودرویی از نظر ایمنی مشکلی داشته باشد محموله تولیدی متوقف شده و تا رفع ایراد از تجاری شدن ان جلوگیری می‌شود.

قائم مقام ISQI گفت: کیفیت تولیدات ما نسبت به بسیاری از محصولات بین‌المللی در سطح پایین‌تری قرار میگیرد، اما این به معنای بی‌توجهی به ان نیست؛ این شاخص‌ها به صورت سالانه هدف گذاری شده و برای رسیدن به آن برنامه ریزی می‌شود. مشکلات بسیاری که در فرایند تولید و قیمت گذاری وجود دارد در نهایت مردم را با مشکل مواجه می‌کند؛ اگر مشکلی وجود دارد، ما گوش شنوایی برای شنیدن این ایرادات خواهیم بود.

وی تاکید کرد: هر خودرو‌هایی که در کشور تولید می‌شود در ۳ ماهه اول مالکیت خود حدود ۳.۵ ایراد دارد در حالی که این عدد در دنیا کم‌تر از یک اشکال است و همین می‌تواند نشان‌دهنده تفاوت سطح کیفی ما با استاندارد‌های بین‌المللی باشد، اما این به معنای ان نیست که موضوع کیفیت سنجی و استاندارد سازی رها شده است یا هیچ نظارت و برنامه‌اس برای ان وجود ندارد.

قائم مقام مدیرعامل شرکت ISQI در ادامه گفت: در سال‌های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ روند کیفیت و سبد محصولات با کیفیت در کشور رضایت مردم را بسیار افزایش داد، اما مسائل بین‌المللی پیش آمده و خروج خودرو‌های با کیفیت از خط تولید در نهایت افت کیفیت متوسط را در کشور به همراه داشت.

تاجیک در پایان خاطرنشان کرد: اگر بخش کیفیت را به ۳ شاخه فروش، خدمات پس از فروش و کیفیت تقسیم بندی کنیم؛ بخش فروش در کشور ما و در سال ۹۸ پایین‌ترین میزان رضایت مردم را تجربه کرد. علت این اتفاق تاخیر در تحویل، خسارات دیرکرد در تحویل و مواردی از این قبیل بود اما در خدمات پس از فروش، با وجود تمام مشکلاتی که در تامین قطعات وجود داشت، رشد داشتیم. در موضوع کیفیت هم تا اواسط سال ۹۸ روند نزولی داشتیم و از اواسط ۹۸ روند کیفیت به سمت مثبت بازگشت پس خودرو‌هایی که امروز تحویل مشتری‌ها می‌شود نسبت به نیمه اول سال ۹۸ کیفیت بهتری دارند.

کد خبر 125545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha