کد خبر 125550
۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷
حراج خودروهای نظامی قدیمی!

خودروهای نظامی قدیمی مرگ ندارند. شاید برای مدت طولانی به خواب بروند اما دوباره احتیاج می شوند. برای همین است که جیپ های دوران جنگ جهانی دوم هنوز در جاده های امروز هم دیده می شوند و هنوز هم قابل تعمیر و نگهداری هستند.

به گزارش پرشین خودرو، حراجی بونهامس در بروکسل بلژیک Bonhams auctions ظرف چند هفته آینده خودروهایی به مزایده می گذارد که یکی ازآنها بازمانده دوران جنگ سرد است و نام آلمانی آن بسیار طولانی است 1974 Mercedes-Benz Unimog 406 Doppel Kabine 4x4 utility که در این جا به اختصار نام «یونیموگ دوکابین» را برای آن به کار می بریم.

یونیموگ خودروی نظامی است که مرسدس بنز برای ارتش آلمان غربی طراحی و تأمین کرده است. اکثر یونیموگ های مرسدس بنز تک کابین هستند اما این مورد خاص که قرار است در حراجی عرضه شود،‌ مدلی نادر و دوکابین است. فقط 353 دستگاه از این مدل در مرسدس بنز بین 1974 تا 1986 تولید شده است. از ظاهر آن پیدا است که برای یدک کشی هواپیما طراحی شده و در حقیقت کاربرد کامیونت، وانت یا واگن را ندارد، چهار در هم نیست که در سدان ها دستبندی شود!


البته حراجی بونهامس هم تأیید می کند که این وسیله نقلیه در حقیقت برای یدک کشی هواپیما بین سال های 1974 تا 1980 مورد استفاده قرار می گرفته است اما بعد از آن تا سال 2017 در انبارها خاک می خورده.

353 دستگاه داپل کابین 406 در کارخانه گاگنو Gaggenau و به سفارش ارتش و نیروهای نظامی تولید شده است که از این 353 دستگاه،‌ به احتمال زیاد هنوز 140 دستگاه موجود باشند و اوراقی یا اسقاطی نشده باشند. با این حال حتی از این 140 دستگاه باقی مانده،‌ حداقل 100 دستگاه هم در شرایط مطلوبی نگه داری نشده اند و تعداد کمی بازسازی شده اند.

جلوی این خودرو، قطعه صفحه مانندی قرار دارد که مانند دهان بند می ماند و در حقیقت برای جلوگیری از آسیب و صدمه به بخش جلوی خودرو طراحی شده، صندلی های راننده و سرنشین ها بسیار بالا طراحی شده که دید کافی را برای یدک کشی هواپیما فراهم کند. به طور طبیعی وزن این وسیله نقلیه هم باید به قدر کافی زیاد باشد که توان کشیدن هواپیما را داشته باشد. موتور 6 سیلندر 5.7 لیتری دیزلی آن 6 سرعته است و چون تا سال 2017 در انبار نگه داری شده، نیاز به بازسازی دارد. صاحب آن بعد از آن که در سال 2017 آن را از انبار بیرون کشیده، دست به سر و روی آن هم کشیده و حالا بر اساس استانداردهای توف TÜV قابلیت استفاده در جاده های امروز را پیدا کرده است.

حراجی بونهامس قیمت آن را بین 59 تا 83 هزار دلار تخمین زده که به دلیل نادر بودن آن، احتمالاً مشتری خاص خودش را خواهد داشت. یدک کش آن 48,500 پوند توان یدک کشی دارد.

یونیموگ های بنز، هوادارن خاصی دارد که استفاده های خاصی هم از آنها در نظر دارند. برخی از آنها برای رفت و آمد در دشت و دمن و آفرود مناسب هستند.

منبع: سایپا

کد خبر 125550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha