کد خبر 125567
۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۶
 قفل ترخیص خودروهای دپو شده کجاست؟

در حالی حدود ۲۰ روز دیگر تا پایان زمان ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک مانده که حتی اتمام و تمدید مجدد این زمان نمی تواند تغییر خاصی در تعیین تکلیف و ترخیص این خودروها ایجاد کند، چرا که فقط تعدادی از آنها درگیر زمان هستند که آن هم با مشکل ثبت سفارش مواجه بوده و تا زمانی که این مساله حل نشود امکان ترخیص نخواهند داشت.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، در اواخر خرداد ماه برای بار چهارم مهلت ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک تمدید شد که این زمان۲۶ شهریورماه به اتمام می رسد. در این بین فعالان حوزه خودرو بارها نسبت به موانع ترخیص خودروهای باقی مانده گله کرده و نگران تمام شدن زمان باقی مانده هستند که ممکن است دیگر تمدید نشود، البته در کنار زمان سنگ اندازی هایی هم از سوی برخی دستگاه های مربوطه وجود دارد که هنوز رفع نشده است.

ماجرا از این قرار است که حدود ۱۲ هزار ۲۰۰ خودرویی که از سال ها قبل وارد و دپو شده بود در کنار اینکه برخی با مشکل قضایی مواجه شدند بخشی هم به هر دلیلی ثبت سفارش نشده و در ادامه نیز با تغییر ضوابط ثبت سفارش خودرو ممنوع شد، از این رور اکنون ترخیص آنچه که در گمرک باقی مانده فقط در قید زمان نیست و موانع قانونی در این رابطه وجود دارد.

بعد از این که مصوبه ۲۹ بهمن ماه هیات وزیران برای تمدید زمان به منظور تعیین تکلیف خودروها تمدید شد و در پایان اردیبهشت ماه به پایان رسید، گزارش گمرک از این حکایت داشت که۵۱۰۸ دستگاه دیگر تا قبل از این زمان در گمرک و بنادر باقی مانده بود که طی سه ماه تعیین شده فقط ۱۳۸۹ دستگاه ترخیص شد و حدود ۳۷۰۰ دستگاه دیگر در گمرک باقی ماند. در حالی این تصور وجود داشت که باید زمان تمدید تا این دستگاهها ترخیص شود که ارونقی-معاون فنی گمرک ایران - اعلام کرد در بین آنها فقط ۱۲۴۸ دستگاه نیازمند زمان هستند چرا که بر اساس مصوبه ۲۹ بهمن هیات دولت خودروهای دارای پرونده قضایی و همچنین خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی که مستثنی شده بودند و خودروهای مربوط به جانبازان در قید زمان نبوده و امکان ترخیص آنها بدون تمدید مهلت وجود دارد.

 



از این رو فقط از ۳۷۰۰خودرو باقی مانده ۱۲۴۸ دستگاه نیاز به تمدید زمان دارند، اما مساله اینجاست که در بین این تعداد ۱۱۰۰ دستگاه فاقد ثبت سفارش بودند و حتی اگر بارها تمدید می شد اما وزارت صمت نسبت به تمدید ثبت سفارش اقدام نمی کرد در عمل هیچ اتفاقی برای ترخیص این خودروها نمی افتاد. بنابراین با وجود تمدید زمان در پایان خرداد ماه و در شرایطی که حدود ۲۰ روز به اتمام این زمان سه ماهه باقی مانده هنوز وزارت صمت برای رفع مشکل این ثبت سفارش اقدام نکرده است.

این در حالی است که اخیرا معاون فنی گمرک اعلام کرد قفلی که مربوط به اظهار کالاهای گروه ۴ که خودرو در آن قرار دارد باز شده و طبق شرایط قانونی می توانند خودروهای خود را اظهار کنند، که این یکی از گله ها ی صاحبان خودروها بود و برطرف شده است، اما مساله اینجاست که تا زمانی که ثبت سفارش نداشته باشند این امکان برای آنها وجود نخواهد داشت.

بر این اساس به نظر می رسد در حال حاضر مهمترین گره خودروها مربوط به وزارت صمت بوده و باید اقدامات لازم جهت مشکل ثبت سفارش برای آنها باز شود، در غیر این صورت اگر موافقتی با این موضوع وجود نداشته باشد به طور حتم خودروهای فاقد ثبت سفارش متروکه و برای تعیین تکلیف به سازمان اموال تملیکی سپرده خواهد شد و هیچ زمانی در اختیار صاحبانشان قرار نمی گیرد، در رابطه با خودروهایی که دارای پرونده قضایی هستند نیز بعد از طی فرایند قانونی و صدور حکم برائت بدون نیاز به تمدید زمان امکان ترخیص برای آنها وجود دارد.

کد خبر 125567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha