کد خبر 125607
۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۶
نارضایتی مشتریان خودروهای آمریکایی

نظرسنجی «شاخص رضایت مشتریان آمریکا» از بین 10 هزار مالک خودرو، تجربه ی آنها را از داشتن خودرو مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش پرشین خودرو، نظرسنجی ACSI یا شاخص رضایت مشتریان آمریکایی سال 2020 نشان داد مردم آمریکا سال 2020 کمتر از سال پیش از خودروهای خود راضی بودند.

قبل از آن که به مهمترین نتایج این نظرسنجی بپردازیم، بد نیست نگاهی به روش شناسی در اندازه گیری این شاخص بیندازیم. موقع نظرسنجی اندازه نمونه اهمیت خاصی دارد در این مورد،‌ اندازه نمونه منطقی و قابل قبول است. 10 نفر از مالکان خودرو به صورت کاملا تصادفی انتخاب شده اند که به پرسش ها از طریق ایمیل پاسخ گفته اند. مدلی تعریف شده است که داده های به دست آمده از این پرسشنامه با وفاداری مشتری و شکایات مشتری هم مقایسه شده است.


رضایت مردم از خودروهایشان در سال 2020 به طور کلی کاسته شده است (1.3 درصد از سال گذشته که خودش از سال ماقبلش 4 درصد کمتر بوده است). البته این کاهش رضایت در سگمنت های مختلف خودرو هم به طور طبیعی متفاوت بوده. صاحبان خودروهای لاکچری مشکل پسند تر هستند و کاهش رضایت تا 4 درصد است در حالی که صاحبان خودروهای ارزان تر کمتر از خود نارضایتی نشان داده اند و کاهش نسبت به سال گذشته فقط حدود 1 درصد بوده است. آیا این یک موارد از مواردی است که نشان می دهد کسانی که پول بیشتری می دهند انتظار بیشتری دارند؛ شاید هم این طور باشد.

به طور کلی خودروهای اروپایی بیشتر رضایت مشتریان آمریکایی را جلب می کنند که در این جا امتیاز آنها 79 بوده است. خودروهای آسیایی خیلی از خودروهای اروپایی عقب نیستند و امتیاز آنها با اختلاف بسیار کم 78 درصد است. امتیاز خودروهای آمریکایی هم 76 است. همه امتیازها از سال 2019 کاهش یافته است.

در بین سه خودروساز اصلی در آمریکا تنها فیات کرایسلر کمی بهبود نسبت به سال قبل از خود نشان داده است. فورد از هر ساه تا بیشتر افت کرده است. این خودروساز در سال 2016 امتیاز 86 کسب کرده بود که در سال 2020 به 76 تنزل کرده است. بیشترین دلیل این افت را هم به برند لینکلن نسبت می دهند. و در مورد جنرال موتورز هم تقصیرها را به گردن دو برند بیوک و شورولت می اندازند در حالی که GMC‌ جنرال موتورز فرقی نکرده است. در مورد کرایسلر هم بهبود را به برند داج نسبت می دهند. رام هم که از برندهایی است که همیشه آبرو خریده است.

اما بالاترین امتیاز متعلق به لکسوس با 82 امتیاز و در مقام دوم برندهای آئودی،‌ کادیلاک، مرسدس بنز و رام با هم مساوی اند.

بیشترین کاهش رضایت مشتری در سال گذشته متعلق به برند لینکلن از گروه خودروسازی فورد است که 6 درصد کاهش داشته است. پورشه اصلا در این فهرست قرار ندارد. پورشه اگر در این رتبه بندی ها قرار بگیرد معمولا سطرهای بالای جدول را به خود اختصاص می دهد. علت عدم حضور این برند در این نظرسنجی به درستی روشن نشده است. اگر در این فهرست گنجانده شده بود، جای بعضی از برندها در جدول را عوض می کرد.

این روزها نمی توان خبری را منتشر کرد و حرفی از کرونا ویروس نزد، یکی از دلایل کاهش رضایت مشتریان و مالکان خودرو و صنعت خودرو در سال 2020 را هم به همین ویروس نسبت می دهند. نارضایتی مردم کلا در سال 2020 افزایش یافته است.

در مقایسه با سایر صنایع صنعت خودرو در وضعیت متوسط به بالا است. بیشترین امتیاز رضایت مشتریان از صنعت تولید ماءالشعیر با 84 امتیاز و مقام دوم و سوم متعلق به صنایع آرایشی و غذایی با به ترتیب 83 و 82 امتیاز است. در قعر جدول خدمات اشتراک تلفن و خدمات اینترنت با امتیاز به ترتیب 64 و 65 هستند. صنعت خودرو با 78 امتیاز مقام 18 را به دست آورد است. بنابراین الان بهترین زمان برای ورود به صنعت تولید ماءالشعیر است. اگر کل جدول را می خواهید به این آدرس مراجعه کنید.

منبع: سایپا

کد خبر 125607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha