مبادلات در ۳۰ مرز مشترک برقرار است

وزیر راه در جلسه ویدئوکنفرانسی با وزیر امور خارجه ترکمنستان، بر رفع هرگونه محدودیت به منظور گسترش ترانزیت و تجارت بین دو کشور تاکید کرد.

به گزارش پرشین خودرو، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی و رشید مرودف، وزیر امور خارجه ترکمنستان در گفت‌وگویی ویدئوکنفرانسی، مهم‌ترین مسائل دوجانبه در حوزه حمل و نقل را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

دو طرف در این جلسه، بر ضرورت اقدام سریع برای رفع محدودیت‌های ترانزیتی بین دو کشور، گسترش همکاری‌های منطقه‌ای و نیز توسعه همکاری‌های راهبردی، اقتصادی و تجاری به ویژه در شرایط کرونا تاکید کردند.


وزیر راه و شهرسازی کشورمان در بخشی از این جلسه، با اشاره به اقدامات منسجم و تدابیر بهداشتی انجام شده در ایران که منجر به کاهش آثار کرونا در حوزه حمل و نقل شده است، گفت: اکنون مبادلات مرزی ایران در ۳۰ مرز مشترک با همسایگان برقرار است و شیوه نامه‌های بهداشتی نیز به شکل دقیق در نقاط مرزی اجرا می‌شوند.


وی، مرزهای ایران را مرزهای اعتمادساز و تسهیل کننده روابط تجاری با همسایگان خواند و ابراز امیدواری کرد، حجم مبادلات مرزی با کشورهای دوست از جمله ترکمنستان به سطح گذشته برسد و حتی از آن فراتر رود.

 

محمد اسلامی



این مقام مسؤول با ابراز نگرانی از توقف‌های مرزی که مشکلات زیادی را برای دو کشور ایجاد کرده است، تصریح کرد: گفت‌وگوی صمیمانه و راهبردی رؤسای جمهوری دو کشور، نشان دهنده روابط راهبردی و بلندمدت است و پیرو تماس‌های مقامات عالی دو کشور، موظفیم که برنامه همکاری و اقدامات لازم را تدوین و مسیر دسترسی به آن را ترسیم کنیم.

اسلامی با اشاره به موضوع سرمایه گذاری ترکمنستان در یکی از بنادر جنوبی ایران، گفت: این سرمایه گذاری، یکی از مهم‌ترین موضوعات همکاری بین دو کشور است. ما مجدد از نماینده طرف ترکمنی دعوت می‌کنیم تا با حضور در ایران مذاکرات در این خصوص را ادامه دهیم.

وی در بخش دیگری از این جلسه بر ضرورت تسریع در بازگشایی و روان‌سازی عبور امن از مرزهای سرخس و اینچه برون و ممانعت از توقف‌های ریلی در نقاط مرزی تاکید کرد و خواستار اقدام طرف ترکمنی برای رفع این مشکلات شد. سیاست خارجی ایران بر مبنای توسعه همکاری‌ها، اعتمادسازی و روان سازی روابط تجاری بین کشورها به ویژه با همسایگان استوار است.

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه در بنادر دو کشور نیز همکاری‌های مطلوبی داریم و رفتار ما در بنادر، مبتنی بر همان پروتکل‌ها و چارچوب‌های فنی و تخصصی است که با ترکمنستان توافق کرده‌ایم، گفت: انتظار داریم در بندر ترکمن باشی، مدیریت لازم برای تسهیل تردد کشتی‌های ایرانی انجام شود.

اسلامی، بازگشایی مرزها برای صادرات و واردات و همچنین ترانزیت را از اهداف مورد نظر در حوزه حمل و نقل جاده‌ای عنوان کرد و افزود: می‌توان با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در حوزه ناوگان، سلامت در تجارت و ترانزیت را داشته باشیم. این مسیر ده‌ها سال است که فعال بوده و تجربه‌های بزرگی در این زمینه داریم و باید این شرایط را با همکاری متقابل حفظ کنیم.

رشید مرودف، وزیر امور خارجه ترکمنستان نیز در این جلسه وضعیت حمل و نقل ریلی میان دو کشور را مطلوب خواند و گفت: در حوزه حمل و نقل، همه‌گیری کرونا باعث توقف تردد و بروز مشکلاتی شده است؛ از اوایل سال جاری نیز مجبور شدیم مرزهای‌مان را ببندیم و این یک امر عمومی در ترکمنستان بوده است.

منبع: مهر

کد خبر 125619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha