کد خبر 125632
۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷
پیشرفت در بحران

امضای میثاق نامه با زنجیره تامین صنعت خودرو، همدلی و مجاهدت در درون شرکت، رعایت پروتکل های کرونا، جهش تولید، واگذاری دارایی های غیر مولد، بومی سازی قطعات استراتژیک، کاهش ارزبری، شکست رکورد تولید، انجام تعهدات به مشتریان، عبور از بحران ها، استفاده از ظرفیت های داخلی، حرکت به سمت توسعه، خروج از ماده 141، افزایش 19 برابری سرمایه، افزایش فروش از نظر تعداد، فعال شدن شرکت های زیر مجموعه، توسعه موتور و گیربکس، توسعه گیربکس اتوماتیک، داخلی سازی پلوس، پروژه پلت فرم ملی، پروژه پلت فرم برق و الکترونیک، پروژه توسعه سامانه مدیریت موتور، پروژه دنا برقی، توسعه موتور کم مصرف، عرضه خودرو گازسوز و ون وانا، افزایش استانداردهای خودرو و موتور، امضای 5 تفاهم نامه با دانشگاه ها و دانش بنیان ها و ... بخشی از یک سال تلاش گروه صنعتی ایران خودرو و پیشرفت در بحران بوده است.

به گزارش پرشین خودرو، گروه صنعتی ایران خودرو به عنوان پیشرو در صنعت خودروسازی كشور، از نیمه دوم سال گذشته تاكنون، با واگذاری قابل توجه دارایی های غیر مولد خود برای تامین پروژه‌های توسعه‌ای، تحقق كاهش ارزبری 52 میلیون یورویی با برگزاری میزهای خودكفایی و نیز شكستن ركوردهای متعدد در تولید و همچنین ایفای تعهدات به مشتریان و ... گام های مهمی را در مسیر رونق و جهش تولید در صنعت خودرو كشور برداشته است.



اقدامات موثر و مهم گروه صنعتی ایران خودرو در یك سال اخیر، در شرایطی صورت گرفته كه محیط كسب و كار فعلی ناشی از تحریم، بحران اقتصادی، سقوط قیمت نفت، افزایش نرخ ارز و البته شیوع ویروس كرونا، عرصه فعالیت برای بسیاری از بنگاه های اقتصادی تنگ كرده و بسیاری از آنان ناچار به تعدیل نیرو و تعطیلی خطوط تولید خود شده اند.

 



بسیاری از اقتصاددانان و كارشناسان خودرویی، ادامه تولید در شرایط كنونی برای شركت‌های خودروساز را بسیار دشوار ارزیابی می‌كردند، اما ایران خودرو توانست در سایه ی همدلی مجاهدانه و بهره مندی از ظرفیت و استعداد داخلی، رویكردی را برگزیند كه قطعا منافع پایداری را برای صنعت كشور رقم خواهد زد. مجموعه اقداماتی كه اهتمام به آن می تواند پیشران موثری برای این صنعت در شرایط دشوار امروز كشور باشد.

گروه صنعتی ایران خودرو به پشتوانه توانمندی متخصصان جهادگر خود، در ظل توجه به رهنمودهای داهیانه مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) و اعتمادسازی و ایجاد همدلی در بخش های مختلف بین تامین كنندگان و تولید كنندگان صنعت خودرو، توانست با اتكای بر توان و ظرفیت داخلی، مشكلات را به بهترین شكل مدیریت كرده و بر آنها فایق آید.

هرچند شیوع ویروس كرونا در كنار محدودیت های بین المللی وضع شده، چالش های متعددی را پیش روی این خودروساز قرار داد، اما در نهایت توانستیم با اتكای بر توان و ظرفیت داخلی و با گذر از روند رو به تنزل كه موقعیتی بحرانی برای این صنعت ایجاد كرده بود، نقطه عطفی را در فعالیت ها شاهد باشیم كه دستاورد آن رشد و خودكفایی در این صنعت بوده است.

 



گروه صنعتی ایران خودرو، در یك سال اخیر توانسته اقدامات متعددی را در راستای برون رفت از مشكلات و حركت به سمت توسعه انجام دهد. از جمله این اقدامات، خروج از ماده 141 قانون تجارت بود كه منجر به افزایش حدود 19 برابری سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها گردید. كاهش ارزبری 137 میلیون یورویی ناشی از پروژه های ساخت داخل واستفاده از تمامی پتانسیل های داخلی در خودكفایی و پروژه های محصولی از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

 



هم چنین واگذاری 5600 میلیارد تومان دارایی های غیر مولد در سال های 98 و 99، كاهش 1043میلیارد تومانی ناشی از پروژه ها و شروع تولید اتوبوس پس از حدود هشت سال توقف،از سایر اقدامات این خودروساز به شمار می‌روند.

شكستن ركورد تولید

گروه صنعتی ایران خودرو با اتكاء به ظرفیت های شبكه تامین و اعتماد به روحیه صف شكن جهادگران خود، موفق شد با تولید حدود 50 هزار دستگاه خودرو، ركورد تولید ماهانه سال 98 را در دی ماه این سال بشكند. همچنین در اردیبهشت ماه امسال نیز با تولید حدود 51 هزار دستگاه خودرو، توانست ركورد تولید ماهانه در سال 99 را بشكند.

 



از جمله دیگر دستاوردها نیز می توان به تحقق بیش از 90 درصدی برنامه تولید چهارماهه نخست سال جاری اشاره نمود.

 



افزایش 34 درصدی تولید در نیمه دوم نسبت به نیمه اول سال 98 و نیز افزایش 40 درصدی تولید تا پایان مرداد ماه امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته، هم گویای بهبود عملكرد شركت در حوزه تولید است.

 



نگاهی به روند فروش تعدادی ایران خودرو در حوزه خودروهای سواری و وانت، نشان می دهد، این شركت از ابتدای امسال تا پایان مردادماه، در مجموع حدود 144 هزار دستگاه خودرو به فروش رسانده كه این رقم افزایش 13 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می دهد. هم چنین مجموع فروش سال گذشته حدود 408 هزار دستگاه بوده در حالی كه این عدد در سال 97 حدود 362 هزار دستگاه بوده است.

در كنار بهبود عملكرد این شركت در حوزه فروش، بهبود وضعیت در اجرای تعهدات معوق نیز از موفقیت های كسب شده در سال های رونق و جهش تولید بوده است. كاهش تعهدات معوق از 205 هزار دستگاه در خرداد سال 98 به 111 هزار دستگاه در پایان همان سال، كاهش تعهدات معوق به 49 هزار دستگاه تا مرداد ماه امسال و نیز صفر شدن تعهدات معوق 14 محصول از جمله پژو 405 بنزینی، پژو پارس اتوماتیك، پژو 207 صندوق دار اتوماتیك، پژو 206 تیپ 5، سمند xu بنزینی، رانا، دناپلاس، دنا پلاس توربو شارژ، پژو 206 صندوق دار و پژو 2008 تا پایان تیرماه امسال، شاهدی بر این موضوع است.

رونق در عرصه تولید و حركت به سمت بهبود و توسعه، نه تنها در ایران خودرو بلكه در شركت های زیر مجموعه این گروه نیز كاملا مشهود است. ایران خودرو دیزل با افزایش 384 درصدی تولیدات خود در سال 99 و حضور مجدد در بازار اتوبوس كشور، توانسته به شعار جهش تولید جامه عمل بپوشاند.

اتحاد با زنجیره تامین

از زمان شروع تحریم های ظالمانه و تصمیم برای پیوستن به نهضت ساخت داخل، خودروسازان و قطعه سازان با حمایت از یكدیگر و صرفا جهت تحقق یك هدف جمعی، به برون رفت از فضای راكد صنعت در ماه های اولیه تحریم ها كمك كردند.

 



در این راستا، تعاملات شفافی با سازندگان صورت پذیرفت كه منجر به پرداخت های عادلانه به تامین كنندگان و افزایش آن از حدود 30 میلیارد تومان در ابتدای مهر ماه 98 به 80 میلیارد تومان در پایان سال و نیز برقراری تعامل مثبت و سازنده با تامین كنندگان و امضای میثاق نامه اتحاد و هم دلی شركت ایران خودرو با قطعه سازان برای تحقق برنامه های تولید، گردید.

 



دستاوردهای نهضت ساخت داخل

گروه صنعتی ایران خودرو، در راستای نهضت ساخت داخل، پروژه های متعددی را در دست اجرا دارد كه از جمله آنها می توان به 28 پروژه تعریف شده با صنایع دفاع و 102 پروژه به همراه 86 تفاهم نامه با مشاركت شركت های دانش بنیان اشاره نمود.

 



برای دستیابی به كاهش ارزبری ناشی از تعمیق ساخت داخل و ارتقای محصولات جاری، پروژه هایی در قالب میزهای داخلی سازی وزارت صمت تعریف شد. در این راستا تاكنون 4 میز برگزار شده كه در مجموع كاهش ارزبری 52 میلیون یورویی را به ارمغان آورده است.

 



پروژه های داخلی سازی قطعات و مواد خارج از میزهای وزارت صمت نیز كاهش ارزبری 27 میلیون یورویی را محقق ساخته است. هم چنین اجرای پروژه های بهینه سازی طراحی نیز، ارزبری 58 میلیون یورویی به همراه داشته است. در مجموع ایران خودرو توانسته كاهش ارزبری 137 میلیون یورویی را هم زمان با پیوستن به نهضت ساخت داخل محقق سازد.

 



پروژه های توسعه محصول گروه ناشی از تعمیق ساخت داخل

در فاز توسعه محصول، ایران خودرو با شركت‌های متعددی مانند نیرو محركه، ایپكو، جتكو و ایران خودرو دیزل، همكاری به عمل آورده كه منتج به موفقیت‌هایی نظیر توسعه موتور، گیربكس و... شده است. در این مسیر شركت نیرو محركه موفق به توسعه گیربكس دستی MT6، توسعه گیربكس اتوماتیك AMT6، توسعه گیربكس اتوماتیك AT، توسعه گیربكس اتوماتیك DCT و نیز توسعه و داخلی سازی پلوس شده است.

 



شركت ایپكو در زمینه طراحی و توسعه موتور كم مصرف، طراحی و توسعه موتور دیزل سنگین، ارتقای موتورهای جاری ایران خودرو و طرح ارتقای اتاق آزمون های ایپكو به عرصه توسعه محصول گام نهاد.

 

موتور کم مصرف ایرا نخودرو



شركت جتكو نیز با پروژه هایی نظیر پروژه پلتفرم ملی خودرو(دوازدهمین پروژه راهبردی ملی)، پروژه پلتفرم برق و الكترونیك، پروژه توسعه سامانه مدیریت موتور(EMS)، پروژه خودروی دنای برقی و توسعه داخلی گیربكس اتوماتیك، در این مسیر خوش درخشید.

 



هم چنین شركت ایران خودرو دیزل با خودكفایی محصولات داخلی و خارجی، خودكفایی در شركت ایدم(تولیدكننده موتور محصولات سنگین)، خودكفایی در شركت قطعات خاور(گاردان محصولات) و خودكفایی در شركت چرخشگر(گیربكس محصولات) توانست چرخ های توسعه محصول را به گردش درآورد.

 



عملكرد كاهش هزینه ها

ایران خودرو از طریق صرفه جویی در اجرای پروژه های پیشنهادی، ارزیابی اولیه شده و پذیرش شده، مبلغ 10 هزار و 435 میلیارد ریال، خالص صرفه جویی را برآورد كرده است.

هم چنین با واگذاری دارایی ها و اموال غیر مولد برای سرمایه گذاری در پروژه های توسعه ای، در سال 98 به رقم 21 هزار و 46 میلیارد ریال و در پنج ماهه امسال به رقم 35 هزار و 437 میلیارد ریال دست یافته است.

 



با نگاهی به ارزش بازار سهام شركت ایران خودرو می توان دریافت كه شروع رشد ارزش بازار از سال 98 در نتیجه اقدامات انجام پذیرفته نظیر بهبود جریان نقدینگی، روند افزایشی تولید از نیمه دوم سال و بهبود چشم انداز فعالان بازار سرمایه از شركت بوده است. تمامی این موارد منجر شده تا ارزش سهام این خودروساز به بیش از 130 هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

 



طبق برنامه ریزی های تولید، ایران خودرو در نظر دارد، در سال جاری، به تولید 500 هزار دستگاه خودرو دست یابد. این خودروساز امسال، از طریق خودكفایی قطعات خرید خارجی ساپكو، سازندگان و نیز خودكفایی مواد اولیه با منشا خارجی، 153 میلیون یورو كاهش ارزبری را محقق ساخته است. هم چنین طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، پیش بینی می شود در سال 1400 از طریق خودكفایی قطعات خرید خارجی ساپكو و سازندگان، مبلغ 93 میلیون یورو كاهش ارزبری محقق شود.

هم چنین در حوزه واگذاری دارایی های غیر مولد جهت تامین سرمایه پروژه های توسعه ای، در سال گذشته دو هزار و 105 میلیارد تومان واگذاری دارایی های غیر مولد صورت گرفته است.

نقشه راه موتور و قوای محركه

این خودروساز مطابق با نقشه راه محصول و قوای محركه كه برای خود تدوین و تبیین كرده است، در نظر دارد تا در سال 99، در حوزه پلتفرم و محصول، به توسعه پلتفرم ایران خودرو، تمركز بر كلاس های CUV، C، B، حفظ سهم در كلاس های C و B و توسعه و سهم بازار در خودروهای CUV دست یابد.

 



در حوزه موتور نیز، ارتقای موتورهای جاری از منظر استاندارد آلایندگی و مصرف سوخت و نیز طراحی و توسعه خانواد موتور سه سیلندر جدید ایران خودرو و هم چنین در حوزه گیربكس، طراحی و توسعه گیربكس های شش دنده دستی و AMT و توسعه پروژه گیربكس های اتوماتیك AT و DCT را در دستور كار قرار داده است.

 



در صورتی كه ایران خودرو بتواند به توسعه پلتفرم جدید خود به صورت كامل دست یابد، قیمت تمام شده محصول كاهش خواهد یافت. محصولات پروژه های جدیدی كه بر روی پلتفرم ایران خودرو تعریف شده اند نیز شامل پژو K132 ، پژو كراس اوور(K125) و پروژه خودروی هاچ بك كم مصرف هستند.

 



در سال 99، پروژه های ارتقای محصولات جاری از جمله رانا پلاس، سورن پلاس، سمند سال، پژو 207 پانوراما(HB/SD) و دنا پلاس اتوماتیك از جمله برنامه های این خودروساز است كه با جدیت دنبال می شود. تمامی این محصولات تا پایان سال وارد بازار خواهند شد.

 



توسعه موتور كم مصرف

پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای تولید خودروی كم مصرف، ایران خودرو توسعه موتور (IK3) را به عنوان یكی از اولویت های اصلی امسال، در دستور كار خود قرار داده است. در این مسیر، توسعه یك خانواده موتور سه سیلندر، دارای طیف متنوعی از توان و گشتاور با حجم موتور كمتر از 1.2 لیتر(هم راستا با روند جهانی كاهش حجم در موتورها)، مصرف سوخت پایین، قابلیت كسب استانداردهای آلایندگی یورو 6، قابلیت استفاده از سوخت بنزین، CNG و مناسب برای مدل های هیبریدی و نیز بهره مندی از سطح تكنولوژی های روز موتور(GDI و Ellectrification) رامتصور شده و برای دستیابی به این هدف در تلاش است.

 

 

 


سایر پروژه های توسعه ای سال جاری این خودروساز شامل طیف وسیعی از خدمات و محصولات می شود كه از جمله آنها می توان به طراحی و توسعه گیربكس شش سرعته دستی و AMT، عرضه محصولات سواری با موتور اوروپا پنج، ارتقای قوای محركه جاری شركت(بهبود مصرف سوخت و آلایندگی) و افزایش ظرفیت تولید موتورملی EF7 به هزار دستگاه در روز، اشاره كرد.

 



هم چنین عرضه خودروی ون وانا با موتور EF7 TC گازسوز، تطبیق موتور 355 دیزل با استاندارد اروپا پنج برای خودروهای تجاری، تطبیق موتور 457 دیزل با استاندارد اروپا پنج برای خودروهای تجاری و نیز طراحی خودروهای نمونه دنای برقی و رانای هیبرید از سایر پروژه های توسعه ای این خودروساز در سال جاری به شمار می رود.

 

 

 



امضای پنج تفاهم نامه همكاری توسط ایران خودرو

ایران‌خودرو برای توسعه محصولات و نیز گسترش مرزهای همكاری خود با دانشگاهیان و دانش بنیان ها و سازمان‌ها و نهادهای معتبر و توانمند، تفاهم‌نامه‌های متعددی را به امضا رسانده است. حوزه همكاری با سازمان انرژی اتمی ایران از جمله این همكاری ها است. به موجب این تفاهم نامه مقرر شده است، در راستای بهره مندی هرچه بیشتر در حوزه تعمیق ساخت داخل، طراحی و توسعه موتورهای الكتریكی، ساخت دستگاه های جوش لیزر، استفاده از تكنولوژی پرتودهی، تولید كابل های ضد حریق و استفاده از توانمندی های آزمایشگاه آنالیز فلزات، از طریق همكاری با این سازمان بهره برداری شود.

 



همكاری با شركت SPEC از دیگر تفاهم نامه های مشترك این خودروساز است. به موجب این تفاهم نامه نیز مقرر شده است تا جایگزینی و ساخت داخل مواد پلیمری، ساخت قطعات كامپوزیت و جایگزینی با قطعات فلزی در راستای هدف كاهش وزن و بومی سازی تكنولوژی جدید تولید كاتالیست ها، میسر شود.

 



در حوزه‌ همكاری با معاونت علمی و فن آوری، مواردی از جمله تشكیل كمیته راهبری طراحی و توسعه خودروی ارزان، تعیین خودرو جهت الگوبرداری و برنامه ریزی جهت ساخت اولین خودروی نمونه ظرف مدت شش ماه آینده تعریف شده است.

 



در حوزه های همكاری با جهاد دانشگاهی نیز، مواردی از جمله طراحی و توسعه خودروهای متصل، ساخت داخل كاتالیست، ساخت داخل مواد پلیمری، فلزی و شیمیایی، تجهیزات و ماشین آلات تولید و خودروهای برقی و باتری قرار دارد.

 



گروه صنعتی ایران خودرو كه پیشانی صنعت و تامین كننده اصلی بازار خودروی كشور به شمار می رود، مسیری را كه با همت والای زنجیره تامین و مجموعه كاركنان آغاز كرده با جدیت ادامه خواهد داد تا بتواند مطابق با منویات مقام معظم رهبری، در شرایط حساس كنونی، اهداف تعیین شده در سیاست های اقتصاد مقاومتی را در سال جهش تولید محقق كند.

 

 

کد خبر 125632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha