راه اندازی خط تولید لاستیک کامیون و خودروهای شاسی بلند

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت جزئیات برنامه این وزارت خانه برای راه اندازی خط تولید لاستیک اتوبوس، کامیون، کشنده و خودروی شاسی بلند را تشریح کرد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از مهر، مهدی صادقی نیارکی درباره راهکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حل مشکل کمبود لاستیک خودروهای سنگین اظهار داشت: در ۴ ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با رشد ۳۰ درصدی در تولید مجموع لاستیک سبک و سنگین همراه بوده است.

وی ادامه داد: سال گذشته طرح تولید ۳۰۰ هزار حلقه لاستیک سنگین TBR را آغاز کردیم که در مراحل پایانی راه اندازی بخش تکنولوژی قرار دارد و به دلیل شیوع کرونا، هنوز به تولید انبوه نرسیده است.

معاون امور صنایع وزارت صمت افزود: سرمایه گذار در حال پیگیری است که بتواند این طرح را به مدار تولید برگرداند و بتوانیم از ۳۰۰ هزار حلقه لاستیک سنگین تولید داخل در سال، برای اتوبوس و کامیون استفاده کنیم.

وی یادآور شد: طرح دیگر نیز راه اندازی خط تولید لاستیک سنگین در یکی دیگر از شرکت‌های تایرساز در دست احداث است که در این طرح، سالانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار حلقه لاستیک سنگین تولید می‌شود.

به گفته صادقی نیارکی، ماشین آلات تولید این تعداد لاستیک و دستگاه‌های قالب زنی آن نیز در حال تهیه است که امیدواریم تا یک سال آینده وارد مدار تولید شود.

وی تأکید کرد: علاوه بر این دو طرح، پروژه‌های تولید لاستیک نیز جز طرح‌های فراخوان وزارت صمت برای حضور سرمایه گذاران در بخش تولید قرار دارد.

 



وی گفت: اگر دو طرح مذکور به طور کامل به بهره برداری برسند، می‌توانیم سالانه ۵۰۰ هزار حلقه لاستیک سنگین تولید کنیم؛ پیش از این هم ظرفیت تولید ۱ میلیون حلقه لاستیک سنگین در کشور وجود داشت.

معاون امور صنایع وزارت صمت گفت: مصرف سالانه لاستیک سنگین در کشور، ۲ تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار حلقه است که با راه اندازی کامل دو خط تولید لاستیک سنگین در دو شرکت تایرساز، می‌توانیم تا ۶۵ درصد لاستیک مصرفی سنگین در کشور را در داخل تولید کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در بخش سواری هم در حال حاضر نیازی به واردات لاستیک سبک نداریم و تنها در رینگ‌های سایز ۱۶ یا ۱۷ اینچ به بالا در حال واردات هستیم که حتی برای چنین سایز رینگ‌هایی هم بسیاری از شرکت‌های تایرساز داخلی شروع به سرمایه گذاری برای تولید این مدل لاستیک سواری کرده‌اند؛ این خودروها عموماً نیم شاسی، شاسی بلند قدرتی (SUV) و CUV (خودروهای کراس اوور یا شاسی بلند درون شهری) هستند.

صادقی نیارکی اظهار کرد: به دنبال اجرای طرح‌های تولید لاستیک سنگین کشنده نیز در داخل هستیم.

وی درباره تأمین ارز لاستیک وارداتی گفت: معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت نیز مرتباً در حال پیگیری است؛ این معاونت، پرفورم های واردکنندگان لاستیک سنگین را مرتباً به بانک مرکزی اعلام می‌کند تا ارز مورد نیاز آنها تخصیص داده شود و این کار به صورت هفتگی دنبال می‌شود.

معاون امور صنایع وزارت صمت تصریح کرد: این معاونت نیز مرتباً در حال پیگیری ارز مورد نیاز تولیدکنندگان لاستیک سبک و سنگین برای واردات مواد اولیه است اخیراً نیز در هفته گذشته با بانک مرکزی جلسه‌ای داشتیم تا ارز مواد اولیه تولید لاستیک تخصیص یابد؛ بانک مرکزی هم تمام تلاش خود را به کار بسته تا این کار انجام شود؛ ماحصل همه تلاش‌ها وپیگیری ها این شده که تولید لاستیک سبک و سنگین در کشور در ۴ ماهه نخست امسال ۳۰ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته باشد.

کد خبر 125641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha