قیمت باتری خودرو هم ترمز برید

بازار باتری خودرو هم آمپر چسباند و باتری‌سازان با افزایش نرخ ارز قیمت باتری را حدود 80 تا 90 درصد افزایش دادند این اتفاق در حالی است که بیش از 80 درصد از مواد اولیه تولید باتری را سرب تشکیل می دهد که در داخل تولید و تامین می شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اگر چه پیش بینی فعالان بازار و باتری سازان در آغاز امسال حاکی از شیب نزولی قیمت و تاثیر بازار رقابت به عنوان مانعی بر جریان صعودی قیمت باتری داشت اما تلاطمات ارزی نه تنها مقاومت بازار را شکست بلکه آمپر قیمت انواع باتری پس از آنکه در واپسین ماههای سال گذشته 15 درصدی افزایش یافت ، در سال جاری نیز ترمز برید و در رقابت با بازار ارز هم اکنون با افزایش 80 تا 90 درصدی قیمت روبرو شده است.

در روزهایی که بازار قطعات یدکی خودرو با التهاب و نوسانات قیمتی زیادی همراه است و رشد چند برابری قیمت بسیاری از این اقلام به خصوص تایر و روغن موتور فشار زیادی را به خریداران و مشتریان وارد کرده است، باتری خودرو نیز از این قافله عقب نمانده و با ورود به آخرین ماه تابستان همچنان بازار قیمت باتری خودرو داغ است.

این روند در حالی است که به گفته رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان باتری از ابتدای امسال اغلب کارخانجات تولیدی به دنبال رشد قیمت مواد اولیه و نرخ ارز اقدام به افزایش قیمت باتری کردند .

به گفته علی اکبری زمانی که قیمت ارز افزایش می یابد، این مساله تاثیر بسیار زیادی بر قیمت اغلب کالاها از جمله باتری خودرو دارد در حالی که علی رغم تاثیر مستقیم نرخ ارز بر قیمت باتری در روند کاهشی قیمت ارز معمولا افت قیمت باتری از سوی کارخانجات اعمال نمی شود.

وی با اشاره به اینکه به رغم رشد قیمت ، هم اکنون کمبودی در بازار باتری وجود ندارد به خبرنگار پرشین خودرو گفت : در سال گذشته بیش از تقاضای بازار داخل باتری در کشور تولید شد چنانچه بخشی از تولیدات سال گذشت همچنان در انبار کارخانجات موجود است.

رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان باتری در ادامه به تاثیر کرونا بر روند فعالیت اغلب بخش تولیدی اشاره و اظهار کرد : اگر چه ابتدای امسال شیوع این بیماری تا حدودی موجب کندی تولید شد اما با توجه به تولید مازاد بر تقاضا در سال گذشته و بهبود جریان تولید در 5 ماه اخیر با مشکلی به لحاظ تامین نیاز بازار باتری مواجه نیستیم.

 



تقی علی اکبری همچنین به تاثیر تلاطمات شدید نرخ ارز بر قیمت تمام شده باتری اشاره و خاطر نشان کرد : علی رغم تامین بخش زیادی از مواد اولیه تولید باتری در داخل اما بخشی از مواد اولیه تولید باتری که از طریق واردات تأمین می‌شود با افزایش نرخ ارز، قیمت نهایی باتری را دستخوش تغییرات قابل توجهی کرده است به طوری که کارخانجات با سیر صعودی ارز ، حدود 80 تا 90 قیمت انواع باتری را افزایش داده اند.

وی در ادامه به کیفیت تولیدات داخلی پرداخت و با توجه به وجود باتری های تقلبی و بی کیفیت در بازار گفت : با شرایط کنونی کشور و مشکلات ارزی امروز واردات رسمی باتری خودرو برای واردکنندگان مقرون به صرفه نیست به همین جهت با افزایش تولید بیش از تقاضا ، واردات باتری با کاهش چشم گیری روبرو شده است بنابراین آنچه که در بازار تحت عنوان باتری تقلبی و بی کیفیت عرضه می شود اغلب باتری های خارجی است که از طریق قاچاق وارد شده است و یا باتری هایی است که به دلیل رسوب در گمرکات هم اکنون از کیفیت لازم برخوردار نیستند .

وی در پایان به وضعیت شرکت‌های سازنده باتری در کشور اشاره و تصریح کرد : هم اکنون 18 کارخانه در زمینه ساخت باتری در کشور وجود دارد که از این تعداد 11 کارخانه به صورت فعال به ساخت باتری می‌پردازند. البته شرکت‌های تولید باتری در داخل با توجه به کیفیت مناسب محصولات حتی در زمینه صادرات نیز فعالیت دارند و به کشورهای مختلف صادرات انجام می‌دهند. بنابراین به مردم پیشنهاد می‌شود که با خرید از باتری های داخلی از تولید داخل حمایت کنند چون که این باتری‌ها به خوبی توان رقابت حتی با محصولات وارداتی را دارند. < br />  

o
کد خبر 125740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha